کالبدشکافی هدست مجیک لیپ وان حکایت از مهندسی دقیق آن دارد

شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کالبدشکافی مجیک لیپ وان نشان می‌دهد که این هدست از پروژکتورهای بسیار کوچک و نمایشگر ۶ لایه بهره می‌برد.
تبلیغات

مجیک لیپ از نخستین روز فعالیت خود همواره ترجیح داده است تا از اعلام جزئیات مربوط به سازوکار پلتفرم واقعیت افزوده‌‌اش خودداری کند؛ اما اکنون به‌لطف کالبدشکافی انجام‌شده توسط iFixit، تمام قطعات به‌کاررفته داخل هدست Magic Leap One آشکار شده‌اند. مهم‌ترین کشف صورت‌گرفته به نمایشگر چندلایه و منحصربه‌فردی باز می‌گردد که به چشم‌انداز «رایانش فضایی» مجیک‌لیپ رنگ واقعیت می‌بخشد.

عموما هدست‌ها، از نمایشگرهایی مشابه تلویزیون و در ابعادی بسیار کوچک‌تر استفاده می‌کنند؛ اما مجیک‌لیپ وان برای خلق تصاویر افزوده‌ای که مرز بین «واقعیت» و «مجازی» را کم‌رنگ می‌کنند، از نمایشگر هادی موج ۶ لایه‌ای استفاده می‌کند؛ گویی چندین تلویزیون کوچک و شفاف را مقابل هم قرار داده‌اند. هدست مجیک‌لیپ با بهره‌گیری از ترکیب یک پروژکتور سفارشی‌شده و لنز، رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را با عمق‌های جداگانه‌ای نمایش می‌دهد و بدین ترتیب، تصور اجسامی سه‌بعدی را خلق می‌کند که در فواصل، به‌صورت واقعی‌تری محو می‌شوند.

فراتر از فناوری نمایشگر، iFixit ردیاب چشمی IR و سنسور تشخیص عمقی را نیز یافته است که در پل روی بینی کاربر قرار دارد و با استفاده از ترکیب پروژکتور اینفرارد و دوربین، عمق اتاق را می‌سنجد و نگاشتی از آن ایجاد می‌کند. iFixit‌ معتقد است که استفاده از یک دوربین تکی زیر چشم کاربر می‌تواند دقت و محدوده‌ی ردگیری را کاهش دهد؛ به‌گفته‌ی متخصصان iFixit، دوربین مجیک‌لیپ وان در حالتی که کاربر به‌سمت پایین نگاه می‌کند، بهتر از حالتی که روبه‌بالا نگاه می‌کند، می‌تواند چشم او را ردگیری کند.

محل سنسورها و جزئیات مربوط به نمایشگر با توجه به گزارش‌های منتشرشده از استفاده‌ی کاربران اولیه‌ی هدست مجیک‌لیپ جالب توجه است. در جریان آزمایش‌های صورت‌گرفته در مقر Magic Leap، کاربران عینکی باید از لنزهای سفارشی‌شده‌ای به‌همراه مجیک‌لیپ وان استفاده می‌کردند؛ ضمن اینکه در صورت قرارگیری غیرصحیح قطعه‌‌ای روی بینی، ردگیری کنترلر‌ها به یک چالش بدل می‌شد. وجود چنین مشکلاتی می‌تواند فرآیند عرضه‌ی انبوه پلتفرم را مختل کند.

مجیک لیپ وان / Magic Leap One

واحد پردازش مجیک‌لیپ‌ وان موسوم به Lightpack، در حقیقت کامپیوتری از کلاس تبلت‌ها به‌حساب می‌آید که درون یک قاب پوشیدنی به شکل پاک هاکی قرار دارد. داخل قاب لایت‌پک، یک فن Cooler Master وظیفه‌ی خنک‌سازی مدار منطقی را بر عهده دارد؛ ضمن اینکه تراشه‌ی کلاس خودروسازی Tegra X2 Parker و Pascal انویدیا به چشم می‌خورد. اگرچه باقی قطعات چندان شگفت‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند؛ iFixit‌ اعلام می‌کند که محل قرارگیری باتری ۳۶.۷۷ وات‌ساعتی لایت‌پک به‌اندازه‌ای پیچیده است که در صورت خرابی باتری، باید یکی از دو راهکار «تعویض دستگاه» یا «تعمیر دشوار» را در پیش گرفت.

iFixit در پایان هدست Magic Leap One Creator Edition را محصولی گران‌قیمت و مخصوص توسعه‌دهندگان معرفی می‌کند که بسیار خوش‌ساخت بوده و به‌خوبی کالیبره شده است و صرف‌نظر از باتری، ساختار محکمی دارد؛ اما برای مصرف‌کننده‌ی عادی، باید مدلی با قابلیت تعمیر بالاتری در نظر گرفته شود. مجیک‌لیپ اعلام کرده است که هم‌اکنون روی نسخه‌های دو و سه از هدست خود کار می‌کند؛ اما مشخص نیست که کدام‌یک از نسخه‌ها در اختیار کاربران عادی قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات