استراتژی‌هایی برای نحوه‌ی تعامل با افراد سخت‌گیر

شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در محیط‌های کاری حرفه‌ای با آدم‌های سخت و خشکی مواجه می‌شویم. دوری از افراد سخت‌گیر کاری از پیش نمی‌برد. باید نحوه‌ی تعامل با آن‌ها را فرا بگیریم.
تبلیغات

مواجهه با یک فرد متعصب بخصوص در فضای کاری حرفه‌ای امری اجتناب‌ناپذیر است. فارغ از اینکه این شخص رئیس یا همکار یا سهام‌دار یا شریک کاری یا حتی یک مشتری سخت‌گیر باشد، جلب رضایت وی امری ناممکن به‌نظر می‌رسد. متاسفانه امکان حذف برخورد یا نادیده گرفتن اینطور افراد امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه این برخورد، موقعیتی را برای سنجش میزان بردباری و صبر برای انسان به‌وجود می‌آورد.

به‌عنوان مثالی از یک مشتری سخت‌گیر، نویسنده‌ی مقاله از تجربه‌ی خود می‌گوید. او در اواخر ماه نوامبر یک قرارداد ۶ ماهه با یکی از همین افراد داشته‌است. در طول مدت قرارداد، روز قرار ملاقات آن‌ها با روز کریسمس تلاقی پیدا می‌کند. بنابراین او برای گذراندن تعطیلات در کنار خانواده این قرار ملاقات را به‌تعویق می‌اندازد. پس از این‌کار مشتری او را به حرفه‌ای نبودن و عدم توجه به قرارداد و تعهدات متهم می‌کند.

اگر مشتری سخت‌گیر نبود، امکان درک این مساله و رعایت روز تعطیل وجود داشت. اما بعضی از افراد به‌دلیل تعصب و سخت‌گیری که روی کار نشان می‌دهند، توجهی به درک اینگونه رعایت‌ها ندارند. 

هر مدیری با یکی از این افراد مواجه شده‌است یا خواهد شد. این موضوع یک آزمون واقعی برای یک مدیر موثر است. در هر صورت به‌جای پرهیز از اینگونه ملاقات‌ها باید به فکر روش‌هایی برای تعامل با اشخاص سخت‌گیر بود. در این مقاله در زومیت به ۵ روش استراتژیک برای رویارویی بهتر و تعامل موثر با افراد مشکل‌پسند اشاره می‌کنیم.

۱. قوانین زیربنایی برای تعامل دوستانه و مناسب تنظیم کنید

قوانین پایه کدهای راهنما برای پیشبرد هر ارتباط موثر هستند. این قوانین رفتارهای مورد انتظار از هر شخص را توصیف می‌کنند. افرادی که در ارتباط با کار سخت‌گیر و دشوار هستند، ممکن است حریم خصوصی شخصی یا حرفه‌ای دیگران را رعایت نکنند. در صورتی‌که تشخیص می‌دهید فرد مقابل دارای چنین شخصیتی است، با تعیین قوانین پایه به‌شکلی پیشرفته تعامل در آینده را بهبود بخشید.

ground rules/قوانین پایه

۲. لیست برنامه‌ی کاری و زمان محدود برای تمام ملاقات‌ها تعیین کنید

مذاکره‌های بدون محدودیت زمان منجر به از دست دادن زمان و پسرفت در یک ارتباط نتیجه‌بخش می‌شود. اگر ملاقاتی با یکی از این افراد سخت‌گیر دارید، بهترین راه برای حفظ مسیر حرفه‌ای خود تعیین یک برنامه زمانی برای این گفتگو است. این کار باعث می‌شود اگر در خلال گفتگو اتفاقی خارج از دستور کار افتاد، آرامش خود را حفظ کنید و فقط به جدول زمان‌بندی عمل کنید.

۳. روشن و واضح صحبت کنید

اگر اوضاع غیر قابل تحمل شد، وقت آن رسیده که درباره‌ی انتظارات خود برای ادامه‌ی گفتگو صحبت کنید. به‌خاطر داشته‌باشید بهترین راه برای پرهیز از تداخل مسائل ضروری، نوشتن آن‌ها است. با نوشتن صحبت‌ها به شفاف‌تر شدن آن کمک می‌کنید. علاوه بر آن، یک متن صورت‌جلسه خواهید داشت که به قرارداد پیوست می‌کنید. بنابراین در مواقع ضروری یک گزارش از مذاکرات مهم و چگونگی پیشبرد آن‌ها موجود خواهد بود.

conversation/مذاکره

۴. شفافیت کلید اصلی است

هرگز طرف مسائلی که موجب ترس از ایجاد تضاد و ناسازگاری می‌شود، نروید. ممکن است با این‌کار به‌نظر فرد سخت‌گیری برسید. اما در واقع این یک رفتار حمایتگرانه برای پیشبرد یک مذاکره‌ی نتیجه‌بخش است. درباره‌ی نتایج مورد انتظار مستقیم و شفاف باشید.

۵. بیشتر بیاموزید

مواجهه با افراد سخت‌گیری که برای ناتوانی‌شان در خوب کار کردن با دیگران دلایل موجهی دارند، می‌تواند درس زندگی باشد. این دلایل بیشتر از اعتماد گذشته‌ی آن‌ها در مسائل کاری حرفه‌ای نشات می‌گیرد. به‌جای واکنش نشان دادن به تقسیم‌بندی‌های آنان، بهتر است متوجه فرصتی برای یادگیری از گذشته‌ای که با آن مواجه بوده‌اند، باشیم.

آیا تجربه‌ای از روبه‌رو شدن با افراد متعصب یا سخت‌گیر دارید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات