انویدیا GeForce RTX 2080 با سرعت بالاتر از GTX 1080 در اجرای بازی‌های معمولی

پنج‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
مطالعه 5 دقیقه
انویدیا مدعی است که کارت گرافیک قدرتمند GeForce RTX 2080 قادر است بازی‌های معمولی را ۱.۵ برابر سریع‌تر از کارت GTX 1080 اجرا کند.
تبلیغات

انویدیا به‌هنگام رونمایی رسمی از کارت گرافیک‌های جدید خود به‌خصوص GTX 2080 به‌شدت روی قابلیت رهگیری پرتو به‌صورت بی‌درنگ (Real-Time Ray Tracing) مانور داد؛ قابلیتی که از بسیاری جهات، می‌تواند برای گیمرها و طرفداران فیلم و سریال، حائز اهمیت باشد؛ اما در این بین، سوالی مهمی مطرح می‌شود: کارت گرافیک‌های جدید مبتنی بر معماری تورینگ، چه عملکردی در بازی‌های معمولی (بازی‌هایی که تکنیک رهگیری پرتو برای آن‌ها تعریف نمی‌شود) خواهند داشت؟ حال که پیش‌فروش این کارت‌ها شروع شده، پرسیدن چنین سوالی از سوی گیمرها منطقی به‌نظر می‌رسد.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی جاری، انویدیا با پاسخ به این سؤال خیال گیمرهای نگران را راحت کرد. طبق ادعای این شرکت، بازی‌های معمولی با کارت گرافیک جی‌فورس RTX 2080 تا ۱.۵ برابر (نسبت به کارت جی‌فورس GTX 1080) اجرا خواهند شد که این موضوع در تصویر زیر، به‌وضوح قابل‌مشاهده است. در این بین، انویدیا می‌گوید بازی‌هایی که از فناوری DLSS کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX استفاده می‌کنند، روی 2080 حدودا دوبرابر سریع‌تر اجرا خواهند شد. گفتنی است که نگاره‌ی زیر، سرعت اجرای بازی‌ها را روی کیفیت 4K مقایسه می‌کند:

عملکرد انویدیا GeForce RTX 2080 در بازی های معمولی

انویدیا علاوه‌بر نگاره‌ی بالا، تصویر دیگری را نیز منتشر کرد و در آن نشان داد که GeForce RTX 2080 می‌تواند برخی بازی‌های سنگین را در رزولوشن 4K با نرخ فریم بالاتر از 60fps اجرا کند؛ اوج ماجرا در بازی Call of Duty: WWII اتفاق می‌افتد؛ جایی که این کارت گرافیک، بازی یادشده را در رزولوشن 4K با نرخ فریم نزدیک به 100fps اجرا می‌کند.

انویدیا جزئیاتی از تنظیمات گرافیکی این بازی‌ها منتشر نکرده است؛ اما براساس آنچه تاکنون از این کارت دیده‌ایم و همچنین مقایسه‌ی ارقام یادشده با عملکرد GTX 1080 در این بازی‌ها، می‌توان گفت که با کارت گرافیک بسیار قدرتمندی مواجه هستیم؛ RTX 2080 قطعا در زمان عرضه می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به گیمرها ارائه دهد.

عملکرد انویدیا GeForce RTX 2080 در بازی های معمولی

البته برای حصول اطمینان از صحت‌داشتن این ارقام، لازم است پس از عرضه‌ی کارت گرافیک 2080، به بنچمارک‌های منتشرشده توسط شرکت‌های شخص ثالث هم نگاهی انداخت. اگر جزو افرادی هستید که به‌دلیل مطمئن نبودن از عملکرد این کارت گرافیک در اجرای بازی‌های معمولی، نسبت به پیش‌خرید کردن آن مردد بوده‌اید؛ ارقام اعلام‌شده توسط Nvidia شما را از خریدن محصولی باکیفیت مطمئن می‌کنند؛ خصوصا اگر جزو آن دسته از گیمرها هستید که بازی‌هایشان را با کیفیت 4K اجرا می‌کنند.

انویدیا تاکنون جزئیاتی را در رابطه با نحوه‌ی عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti منتشر نکرده است؛ بااین‌حال با درنظرگرفتن اینکه کارت یادشده نسبت به RTX 2080 تقریبا ۵۰ درصد هسته‌ی کودای بیشتری دارد، می‌توان انتظار عملکردی خارق‌العاده را از آن داشت؛ خصوصا در اجرای بازی‌های معمولی.

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری DLSS انویدیا، عملکرد بازی‌هایشان را بیش‌ازپیش بهبود بخشند. انویدیا تاکنون توضیح نداده که DLSS به‌طور فنی چگونه می‌تواند روی عملکرد بازی تأثیرگذار باشد؛ این شرکت بیان داشته که DLSS نوعی فناوری است که با استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به رندرکردن می‌پردازد و باعث می‌شود که لبه‌ی اشیای موجود در بازی‌ها، صاف و طبیعی به‌نظر برسند. این تعریف نشان می‌دهد که فناوری یادشده، احتمالا قرار است از هسته‌های Tensor به‌کاررفته در کارت گرافیک جدید انویدیا استفاده کند.

انویدیا در مراسم گیمزکام امسال، نسخه‌ی دموی بازی Infiltrator (محصول اپیک گیمز) را یک‌بار با کارت گرافیک GTX 1080 Ti (و فعال‌بودن گزینه‌ی Temporal Anti-Aliasing) و بار دیگر با کارت گرافیک RTX 2080 Ti (و فعال‌بودن گزینه‌ی DLSS) به خبرنگاران نشان داد؛ دمویی که با کارت RTX 2080 Ti اجرا شد، تقریبا دوبرابر سریع‌تر و با نرخ فریم 60fps اجرا شد. درضمن، اشیای موجود در بازی‌ به‌شدت شارپ‌تر به‌نظر می‌رسیدند.

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری DLSS انویدیا، عملکرد بازی‌هایشان را بیش‌ازپیش بهبود بخشند

انویدیا افزون بر انتشار جزئیات مربوط‌به عملکرد RTX 2080، اعلام کرد که فناوری Ansel این شرکت (روشی جدید برای ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه در داخل بازی‌ها) قرار است به‌طور رسمی برای ۲۲ بازی جدید از جمله Hitman 2 ،Prey ،Metro: Exodus ،Frost Punk ،Pro Evolution Soccer 2019 و Battlefield V نیز در دسترس قرار گیرد. انویدیا گفته است که این فناوری، به‌زودی برای ۱۵۰ بازی دیگر نیز در دسترس قرار می‌گیرد؛ البته تاکنون نامی از این بازی‌ها به میان نیامده است.

بازی‌های یادشده قرار است از فیلترهای مختلف این فناوری نیز برای ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه‌ی جذاب استفاده کنند. همچنین گفتنی است که شما می‌توانید در‌ هنگام ثبت این تصاویر، مواردی مثل HUD را حذف کنید.

فناوری Ansel انویدیا

جالب است بدانید که فناوری Ansel قرار است با کارت گرافیک‌های سری RTX و با بهره‌گیری از هسته‌های RT و Tensor آن‌ها، همگام‌سازی شود؛ این موضوع می‌تواند کیفیت تصاویر ثبت‌شده را حتی باشکوه‌تر از قبل کند. این فناوری با بهره‌گیری از ویژگی AI Up-Res می‌تواند رزولوشن اسکرین‌شات‌های HD را تا 8K بالا ببرد تا به‌هنگام زوم‌کردن روی تصویر، کیفیت بالای آن حفظ شود و جزئیات به‌خوبی نمایان باشند.

گفتنی است که گرافیک‌های قدیمی انویدیا هم می‌توانند در بازی‌هایی که از فناوری SDK انویدیا پشتیبانی نمی‌کنند، از Ansel بهره بگیرند؛ اما نمی‌توانند از ویژگی‌های اختصاصی این فناوری در کارت‌های جدید استفاده کنند.

دیدگاه‌های خود را در این رابطه با کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات