عجیب ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
قوانین راهنمایی و رانندگی کشورهای مختلف، باتوجه به فرهنگ و موقعیت جغرافیایی تنظیم می‌شود که در این بین، موارد عجیبی هم وجود دارد.
تبلیغات

در هر کشور قوانین راهنمایی و رانندگیبا بندهای مختلف، برای منظم نگه‌داشتن ترافیک تنظیم می‌شود. مجموعه قوانین راهنمایی و رانندگی در تمام کشورها یکسان نیست؛ البته به‌‌صورت کلی برخی موارد مانند سرعت غیرمجاز، چراغ‌‌های راهنمایی، تابلوهای راهنمایی و ... در کشورهای مختلف تشابه دارد ولی در همین موارد هم جریمه‌ها و آستانه‌ی مجاز و غیرمجاز می‌تواند متفاوت باشد. در بین تمام قانون‌های راهنمایی و رانندگی، برخی موارد واقعاً جالب و شاید برای ما عجیب باشند. در حقیقت این موارد به‌طور ویژه بر اساس فرهنگ و اقلیم آن کشور به‌وجود آمده‌اند که برای افراد خارجی عجیب به‌نظر می‌رسند. در ادامه برخی از این قوانین جالب آورده شده است.

روسیه – رانندگی با خودروی کثیف ممنوع

رانندگی

تردد با خودروی کثیف در جاده‌های روسیهجریمه‌ی قانونی در پی دارد. با اینکه تشخیص میزان جریمه و کثیف یا تمیز بودن به نظر مأموران راهنمایی و رانندگی بستگی دارد، اما در صورت کثیف بودن بیش از حد، تاحدی که پلاک خودرو غیرقابل خواندن باشد، جریمه‌‌ی راننده قطعی است.

سنگاپور – حداقل فاصله‌ی بین عابر و خودرو ۵۰ متر

رانندگی

خیابان‌های سنگاپور برای تفکیک ترافیک خودرو و عبور و مرور عابرین پیاده طراحی شده است. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی به‌دلیل جمعیت بالا، ایمنی عابرین پیاده اولویت اول در رانندگی است. اگر خودرویی فاصله‌ی کمتر از ۵۰ متر با عابرپیاده داشته باشد، قطعاً جریمه خواهد شد.

آفریقای جنوبی – حق تقدم با حیوانات

رانندگی

همه در مورد طبیعت وحشی و دیدنی آفریقای جنوبی اطلاع داریم. مقامات این کشور برای تأمین امنیت حیوانات، قانون توقف و اجازه‌ی عبور به حیوانات را تنظیم کرده‌اند. در صورت توقف نکردن برای عبور حیوانات از جاده، جریمه‌ی سنگینی شامل حال راننده خواهد شد.

آمریکا

رانندگی

  • دنوِر، کلرادو: تردد با خودروی سیاه رنگ در روزهای یکشنبه ممنوع است. البته با اینکه این مورد یک قانون رسمی در این منطقه است، اما معمولاً مأموران آن را اجرا نمی‌کنند.
  • کالیفرنیا: شلیک کردن به حیوانات از خودروهای در حال حرکت، به جز نهنگ ممنوع است.
  • آلاباما: رانندگی با چشم‌های بسته ممنوع است. احتمالاً قبل از تصویب این قانون، راننده‌ای با چشم بسته در این ایالت رانندگی کرده باشد.
  • آرکانزاس: قانون نسبتاً قدیمی این ایالت، بوق زدن در ساندویچی ممنوع است. بر اساس این قانون، بوق زدن پس از ساعت ۹ شب در مکان‌هایی که نوشیدنی‌های سرد یا ساندویچ سرو می‌شود، ممنوع است.
  • کانادا – تاکسی برای افراد با بوی بد دهان ممنوع

    رانندگی

    در اونتاریوی کانادا، راننده‌ی تاکسی این حق قانونی را دارد که به مسافرهای با بوی بد دهن، خدمات ندهد.

    اسپانیا – لزوم داشتن عینک اضافه و کفش مناسب

    رانندگی

    بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور، اگر راننده در هنگام رانندگی به عینک نیاز داشته باشد، باید عینکی اضافه هم در خودرو نگه‌داری کند. این قانون برای این وضع شده است که در صورت خرابی یک عینک، راننده با مشکل مواجه نشود. از دیگر قوانین رانندگی این کشور، پوشیدن کفش مناسب است؛ در صورت پوشیدن دمپایی‌های راحتی لاانگشتی، صندل و کفش‌های پاشنه بلند، راننده باید ۲۲۵ یورو جریمه پرداخت کند.

    تایلند – رانندگی با پوشش مناسب مجاز است

    این قانون در کشورهای مختلف، متفاوت است اما در تایلند راننده باید لباس مناسب بپوشد و با وجود هوای گرم با رطوبت بالا، برهنگی برای مرد و زن، ممنوع است. مأموران پلیس این کشور، مجاز هستند تا با تشخیص میزان برهنگی راننده، جریمه‌ی مناسب منظور کنند.

    سوئیس – شستن خودرو در روز یکشنبه ممنوع

    رانندگی

    بر اساس قوانین مربوط به کاهش آلودگی صوتی، مردم سوئیس در روزهای یکشنبه مجاز به شستن خودروی خود نیستند.

    کاستا ریکا – مصرف الکل در هنگام رانندگی مجاز است اما ...

    رانندگی

    در کشور کاستاریکا، قوانین مشخصی در مورد مصرف نوشیدنی‌های الکلی وجود ندارد اما در صورت مصرف زیاد، ناهشیاری راننده و تشخیص پلیس، مانند دیگر کشورها جریمه شامل حال راننده خواهد شد. در مقابل کاستاریکا، قانون مجازات اعدام رانندگان مصرف‌کننده‌ی الکل السالوادور قرار دارد.

    آلمان – تمام شدن سوخت در اتوبان ممنوع

    رانندگی

    اتوبان‌های آلمان، بهشت عاشقان سرعت است؛ نبود محدودیت سرعت در برخی از اتوبان‌های خوش شاخت این کشور، بسیار جالب توجه است، اما باید بدانید که در صورت تمام شدن سوخت خودرو در این اتوبان‌ها، راننده باید جریمه‌های سنگینی پرداخت کند.

    فنلاند – لزوم گزارش تصادف با حیوانات بزرگ

    رانندگی

    فنلاندی‌ها در حمایت از حیوانات جدی هستند؛ در صورت تصادف با حیوانات بزرگ و عدم گزارش به نیروهای امدادی و پلیس، جریمه‌های سنگین شامل حال راننده خواهد شد. جریمه‌های راهنمایی و رانندگی فنلاند مانند چند کشور اروپایی دیگر با توجه به شغل و درآمد متخلف و به‌صورت روزانه تعیین می‌شوند.

    فرانسه – فعال کردن سیستم اعلام دوربین‌های سرعت‌سنج ممنوع

    رانندگی

    در فرانسه اگر سیستم هشداردهنده‌ی وجود دوربین‌های سرعت در رهیاب ماهواره‌ای فعال باشد، گواهینامه‌ی راننده باطل و خودرو او توقیف می‌شود. این قانون در آلمان هم اجرا می‌شود.

    دانمارک – قبل از حرکت، زیر خودرو بررسی شود

    رانندگی

    در قوانین راهنمایی و رانندگی دانمارک به‌طور صریح ذکر شده است که هر راننده قبل از حرکت، برای مطمئن شدن از نبود کودک، باید زیر خودرو را بررسی کند.

    سوئد و نروژ – روشن بودن همیشگی چراغ‌های جلو

    رانندگی

    در سوئد و نروژ، به‌دلیل منطقه‌ی اقلیمی خاص، باید همیشه با چراغ‌های روشن تردد کرد.

    ژاپن – پاشیدن آب به سمت عابرین پیاده ممنوع

    رانندگی

    در ژاپنرانندگان باید هنگام بارندگی بیش از همیشه به عابرین پیاده توجه داشته باشند. در صورت حرکت با سرعت زیاد در چاله‌ی آب جمع شده و پاشیدن آن به سمت عابرپیاده، جریمه‌ی سنگینی منتظر راننده خواهد بود. این قانون در بریتانیا هم اجرا می‌شود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات