ناکامی ون تویوتا در مقایسه ایمنی با کرایسلر و هوندا

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
موسسه‌ی IIHS آمریکا به تازگی تست تصادفی را روی سه مینی ون پرفروش بازار این کشور انجام داده است که نتایج این تست تصادف جالب توجه است.
تبلیغات

در سال‌های اخیر تست تصادف اتومبیل هم تبدیل به یک علم مستقل شده است و از عوامل بسیاری تاثیر می‌پذیرد. این عوامل شامل خودروسازان، استانداردها و حتی شرکت‌های بیمه هستند که سعی می‌کنند در پروسه‌ی کارهای خود، استاندارد ایمنی خودروها را در نظر بگیرند. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و سبب شده‌اند خودروهایی که امروزه سوار می‌شویم امن‌تر از قبل باشند.

در این بین یکی از تست‌هایی که سربلند بیرون آمدن از آن برای خودرو سازان مهم‌تر از دیگر آزمون‌ها است، تست تصادف سرنشین جلو در برخورد از یک‌سوم روبرو است. این تست تصادف به گونه‌ای شبیه سازی می‌شود که خودرو با یک جسم در حاشیه جاده برخورد کند که این جسم می‌تواند یک درخت و یا یک پست مخابراتی باشد. در این تست تصادف کل بخش جلویی خودرو درگیر نمی‌شود و تنها بخشی که مربوط به سرنشین کناری راننده است آسیب می‌بیند اما با این وجود شدت آسیب در این نوع تصادفات بالا است و همین مورد اهمیت بالای این تست را نشان می‌دهد.

2018 Chrysler Pacifica

موسسه‌ی IIHS که نام آن مخفف موسسه‌ی بیمه‌‌ی امینیت بزرگراه‌ها است به تازگی در جدیدترین تست‌ خود سراغ جدیدترین مدل ۲۰۱۸ کرایسلر پسفیکا، هوندا اودیسه و تویوتا سینا (Sienna) رفته است که این سه خودرو پرفروش‌ترین خودروهای ون در بازار ایالات متحده هستند. IIHS تست تصادف سرنشین جلو را با این خودروها انجام داده است و کرایسلر پاسفیکا و هوندا اودیسه موفق شده‌اند تا از این تست سربلند بیرون بیایند. با این وجود اما تویوتا سینا عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداد و با دریافت رتبه‌ی ضعیف در این تست رد شد. تویوتا سینا مدت زمان زیادی است که در بازار ایالات متحده حضور دارد. اما تویوتا برای سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا این خودرو را با استانداردهای ایمنی جدید همخوانی دهد و در نهایت تصمیم به تقویت این خودرو گرفت. تقویت ساختار شاسی سینا بیشتر برای افزایش ایمنی راننده بود و متاسفانه تویوتا اقدامی برای افزایش ایمنی سرنشین کناری نکرد که حالا نتیجه‌ی چنین کاری را در جدیدترین تست‌های تصادف کاملا قابل لمس است.

2018 Toyota Sienna

در این تست‌ها مشاهده شد که سرنشین جلو کاملا با داشبود برخورد کرد و حتی داشبورد خودرو چیزی حدود ۲۰ الی ۱۶ اینچ را به داخل خودرو نفوذ کرد. به گفته‌ی دیود زابی، مدیر بخش تحقیقات IIHS، آدمک تست تصادف تویوتا کاملا با داشبورد خرد شده‌ی این خودرو برخورد کرد و به احتمال بسیار زیاد سرنشین جلو سمت راست تویوتا سینا در هنگام تصادف دچار آسیب‌های جدی در بخش لگن و پاها شود.

خودروی دیگر کرایسلر پاسفیکا است که موفق شد نمره‌ی خوب را از IIHS دریافت کند. حسگر‌های قرار داده شده در آدمک تست تصادف در این خودرو ریسک بسیار پایینی را برای آسیب‌های جدی گزارش کردند. کرایسلر پاسفیکا نیز در نسل جدید خود بروزرسانی‌هایی را  برای افزایش ایمنی راننده و سرنشین جلویی تجربه کرده است و مجموع این بهینه سازی‌ها سبب شده تا این خودرو بتواند تست‌های تصادف را با نمره‌ی خوب به پایان برساند.

خودروی آخر نیز هوندا اودیسه است که در مدل ۲۰۱۸ خود نه‌تنها توانسته عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد بلکه رده‌ بنده‌ی Top Safety Pick را نیز دریافت کرده است. یک رده‌ی ایمنی بالاتر از Top Safety Pick وجود دارد و آن Top Safety Pick Plus است. اما هیچ یک از خودروهای مینی ون تست شده نتوانستند تا رده‌ی Top Safety Pick Plus را دریافت کنند چون یکی از عواملی که در دریافت رده‌ی Top Safety Pick Plus تاثیر دارد چراغ‌های این خودرو است. جالب است بدانید که چراغ‌های خودرو در تست‌های IIHS اهمیتی به اندازه‌‌ی توانایی خودرو در هنگام جذب ضربات دارند. با این وجود اما این مدل‌ها در بخش چراغ‌ نمره‌ی بدی دریافت نکردند و موفق به کسب نمره‌ی خوبی شدند.

2018 Honda Odyssey

همانطور که خودروسازان به مرور توانایی‌های بیشتری برای افزایش ایمنی سرنشینان پیدا می‌کنند تست های تصادف نیز سخت گیرانه‌تر می‌شوند و این عوامل سبب می‌شود تا سرنشینان در خودروها آینده امنیت بیشتر داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات