چرا افراد دارای وسواس فکری موفق‌تر هستند

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
وسواس فکری عبارتی است که به اشتباه با معانی منفی تدبیر می‌شود درصورتی‌که مانند سوخت و انرژی برای کارآفرینی است و موفقیت را تضمین می‌کند.
تبلیغات

آیا تا به حال به شخصیت افرادی که در زندگی الگو قرار می‌دهید فکر کرده‌اید؟ فرقی نمی‌کند این افراد رهبر کسب‌وکار، ورزش‌کار یا موسیقی‌دان باشند. مهم این است که تمام این افراد به دلیل وسواس فکری به این درجه از موفقیت رسیده‌اند. معمولا همه‌ی ما بعد از شنیدن عبارت «وسواس فکری» احساس خوبی پیدا نمی‌کنیم. درصورتی‌که داشتن وسواس فکری تنها روی موضوع‌های ناسالم اثرات منفی دارد و توصیه نمی‌شود. افراد دارای وسواس فکری اگر در مسیر درست قرار بگیرند نه تنها به موفقیت خواهند رسید بلکه با حفظ موفقیت رو به جلو حرکت خواهند کرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی دقیق‌تر دلایل این موضوع می‌پردازیم.

۱- وسواس، شجاعت را افزایش می‌دهد

زمانی که شخصی وسواس فکر دارد به طور ناخودآگاه و بدون اینکه متوجه باشد کارهایی انجام می‌دهد که شاید افراد دیگر جرأت انجام آن را نداشته باشند. این افراد از هیچ چیز نمی‌ترسند، بعد از زمین خوردن بلند می‌شوند و برای شروعی دوباره تلاش می‌کنند. به‌عنوان مثال مایکل جردن، ستاره‌ی بسکتبال در دوران دبیرستان از تیم بسکتبال مدرسه کنار گذاشته شد اما او با جرأت به بازی کردن ادامه داد و امروزه در تمام دنیا به‌عنوان ورزشکاری موفق از او یاد می‌شود. آمبروز ردمون، نویسنده‌ی معروف گفته است:

جرأت به معنای کمبود ترس نیست. بلکه به این معنا است که چیزهای مهم‌تری از ترس وجود دارند.
business

۲- وسواس مهارت‌های زمان‌بندی را افزایش می‌دهد

همه‌ی کارآفرینان موفق باید نسبت به برنامه‌ریزی روزانه‌ی خود وسواس داشته باشند. بدون پایبندی به برنامه‌ریزی و انجام کارهای روزانه نمی‌توان به اهداف و برنامه‌های بلندمدت دست پیدا کرد. پایبندی به برنامه‌ریزی روزانه یعنی شخص زمان ارزشمند خود را روی فعالیت‌های سازنده و مفید سپری کرده است. اگر می‌بینید شرکت در جلسه‌ای هیچ مزیتی برایتان ندارند آن را از تقویم کاری حذف کنید. همچنین اگر می‌بینید مهلت انجام پروژه رو به اتمام است کارهایی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن را به زمان دیگری موکول کنید.

۳- وسواس، تفکر سازنده و نوآوری را افزایش می دهد

وسواس فکری موجب می‌شود شخص هر روز هفته و هر ۲۴ ساعت حریص باشد و فکر موفقیت از سرش بیرون نرود. افراد دارای وسواس فکری دائما به فرصت‌های جدید فکر می‌کنند و راه حل‌های خلاقانه‌ای برای محصول و خدمات خود ارائه می‌دهند. درواقع به همین دلیل است که افراد موفق به طور پیوسته نظر دیگران را جویا می‌شوند و از تکنیک‌های جدید برای بازخورد گرفتن استفاده می‌کنند. افرادی مانند ایلان ماسک گفته‌اند بازخورد گرفتن از دیگران آن‌ها را در جریان کار حفظ می‌کند و طرز تفکرشان را به چالش می‌کشد.

success

۴- وسواس میزان تمرکز و انرژی را مهار می‌کند

تصور کنید روز جمعه از خواب بیدار شده‌اید و حوس کرده‌اید برای صبحانه حلیم بخورید. این تمام چیزی است که در آن لحظه به آن فکر می‌کنید و درنهایت تصمیم می‌گیرید به نزدیک‌ترین حلیم فروشی بروید و صبحانه‌ی مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنید. افراد موفق این احساس را در مورد تمام کارهای روزانه‌ی خود دارند. زمانی که چیزی را می‌خواهند تمام تمرکز و انرژی خود را برای به دست آوردن آن به کار می‌گیرند و تا زمانی که به هدف خود نرسد روی هیچ موضوع دیگری تمرکز نخواهند کرد.

۵- افراد دارای وسواس فکری عاشق «نه» گفتن هستند

اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید تمام بچه‌ها در یک دوران خاص عاشق «نه» گفتن هستند و البته این موضوع میان افراد موفق نیز صدق می‌کند.

وارن بافت، کارآفرین و سرمایه‌گذار معروف آمریکایی گفته است:

افراد موفق تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند. حال این سوال پیش می‌آید چرا این افراد چنین دنیایی با نگرش منفی دارند؟ به این دلیل که اگر همیشه پاسخ مثبت بدهند نه تنها حواسشان پرت می‌شود بلکه از رسیدن به اهداف و رویاهای خود نیز باز می‌مانند.

۶- افراد دارای وسواس فکری تصمیمات آگاهانه می‌گیرند

افراد موفق هیچ موقع دنبال مقصر نیستند و مسئولیت کارهای خود را بر عهده می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر کسب‌وکارشان با شکست مواجه شود، دولت یا مشتری‌ها را مقصر نمی‌دانند. این افراد به انتخاب خودشان کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اند اما نتوانسته‌اند با شرایط بازار تطبیق پیدا کنند. از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها شکست را تجربه‌ای آموزنده می‌دانند و مطمئن هستند تجربه‌ی بعدی‌شان در دنیای کسب‌وکار به موفقیت خواهد رسید.

improve

۷- افراد دارای وسواس فکری دنبال مربی هستند

 خواندن کتاب و مقالات مفید است اما راهنمایی‌های کلی ارائه می‌دهد. هر کارآفرینی به یک راهنما در زندگی احتیاج دارد تا مطالبی که از کتاب‌ها یادگرفته است را در دنیای کسب‌وکار پیاده‌سازی کند. به طور متوسط حدود ۱۰ هزار ساعت طول می‌کشد تا یک شخص در مهارتی حرفه‌ای شود. درصورتی‌که می‌توان از دیگران کمک گرفت و این زمان را به حداقل کاهش داد. افراد موفق پیوسته دنبال مربی و راهنما هستند. فرقی نمی‌کند این راهنما نویسنده‌ی کتاب، استاد دانشگاه یا صاحب کسب‌وکار باشد مهم این است که این فرد بتواند مسیر درست را به شخص نشان دهد تا او بتواند به بهترین نسخه‌ی خودش تبدیل شود.

۸- افراد دارای وسواس فکری لزوما با استعداد نیستند

تام بریدی بازیکن معروف فوتبال آمریکایی است که به‌عنوان یکی از چهره‌های موفق این ورزش شناخته می‌شود. او استعداد کافی برای ورود به تیم فوتبال آمریکایی را داشته و بعد از آن با تلاش‌های بی‌قفه‌ی خود توانسته به یکی از بهترین بازیکن‌ها تبدیل شود. او در مستندی در مورد خود گفته شده است:

وسواس دلیل موفقیت من است. چیزی به نام استعداد  وجود ندارد و همه‌ی انسان‌ها با هم برابر هستند. شما می‌توانید هر شخصی که می‌خواهید باشید؛ فقط کافی است برای آن زمان بگذارید. من وسواس فکری دارم و با استعداد نیستم.

کلمه‌ی وسواس طوری در زندگی ما جا افتاده است که همیشه از آن فرار می‌کنیم و جنبه‌های مفید آن را در نظر نمی‌گیریم. از وسواس فکری به‌عنوان سوخت و انرژی لازم برای کارآفرینی یاد می‌شود و انسان را در مسیر درست قرار می‌دهد. افرادی که در مورد کسب‌وکار خود وسواس دارند، معمولا عملکرد بهتر و تصمیم‌گیری‌های موفق‌تری نبست به سایر همنوعان خود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات