عملکرد اپل و مایکروسافت در حوزه واقعیت افزوده با پیشتازی کوپرتینویی‌ها

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در حالی که اپل به‌واسطه‌ی ARKit تلاش‌های فراوانی را در حوزه‌ی واقعیت افزوده انجام می‌دهد؛ اما مایکروسافت هنوز از نسل بعدی هولولنز رونمایی نکرده است.
تبلیغات

واقعیت افزوده به پروسه‌ای گفته می‌شود که اشیاء دیجیتال توسط الگوریتم‌های برنامه‌نویسی در دنیای فیزیکی ظاهر می‌شوند و کاربر از طریق هدستی که استفاده می‌کند؛ می‌تواند با آن‌ها تعامل داشته باشد. این اشیاء دیجیتال، بازه‌ی وسیعی را شامل می‌شوند؛ از موضوعات پیچیده مانند ظاهرکرد جسم یک شخص به‌صورت مجازی در دنیای اطرافمان بگیرید تا خواندن متونی که درباره‌ی شی‌ای خاص، اطلاعات بیشتری را در اختیارمان قرار می‌دهد.

به باور بسیاری از صاحب‌نظران، واقعیت‌افزوده انقلاب بعدی در حوزه‌ی رایانش شخصی است. شرکت‌های پیشروی فناوری نیز برای اینکه در این موج قرار گیرند، هرکدام استراتژی‌های گوناگونی را برای پیشبرد اهداف خود اتخاذ کرده‌اند.

اپل و مایکروسافت در کنار گوگل،‌ ODG و مجیک لیپ، دو شرکت بزرگی هستند که به‌صورت جدی مبحث واقعیت افزوده را دنبال می‌کنند. مدیرهای عامل این دو شرکت، یعنی ساتیا نادلا و تیم کوک به‌صورت متفق‌القول باور دارند که واقعیت افزوده، آینده‌ی رایانش را شکل می‌دهد؛ با این وجود Microsoft و Apple برای رسیدن به هدفشان، هر کدام از زاویه‌ای مختلف به پیشبرد اهدافِ خود اقدام می‌کنند.

ARKit / آیپد

اهالی مایکروسافت به‌مانند مجیک لیپ و ODG، واقعیت‌افزوده را در قالب هدست‌هایی توسعه می‌دهند که روی سر قرار می‌گیرند و تعاملات با دنیای دیجیتال را از طریق حرکات انگشتان و دست میسر می‌سازند. مکملِ سخت‌افزارهای ردموندی‌ها نیز پلتفرم نرم‌افزاری ویندوز واقعیت ترکیبی (Windows Mixed Reality) است که ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را برقرار می‌سازد.

اما در سویی دیگر اپلی قرار دارد که سیاست مشابه به گوگل را در پیش‌ گرفته است. آن‌ها درست به‌مانند پلتفرم ARCore گوگل، پلتفرم جدیدی را طراحی کرده‌اند که ARKit نامیده می‌شود و تجارب واقعیت افزوده را تنها از طریق دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS به‌ارمغان می‌آورد؛ همین امر موجب شده تا فناوری واقعیت افزوده در اختیار میلیون‌ها دارنده‌ی آیفون و آیپد در سراسر جهان قرار گیرد.

مزایای پلتفرم ARKit اپل

رویکرد مایکروسافت و اپل علی‌رغم مزایایی که دارند، معایبی را نیز در دل خود جای داده‌اند. سیاست اپل با ادغام ویژگی‌های واقعیت افزوده در سیستم‌عامل iOS باعث شده تا تجربه‌ی کاملی از این فناوری به کاربران ارائه نشود؛ از این رو هدست هولولنز مایکروسافت به‌سبب تجربه‌ی فراگیری که در اختیار کاربران می‌گذارد، پتانسیل بیشتری دارد. در عوض اپل از مزیت بزرگی به‌نام توسعه‌دهندگان بهره‌مند است؛ جامعه‌ی ۲۰ میلیون نفری توسعه‌دهندگان اپل و میلیون‌ها کاربر سیستم‌عامل iOS این امکان را برای کوپرتینونشین‌ها فراهم آورده تا با ذهنیت بازتری نسبت به تجارب واقعیت‌افزوده تصمیم‌گیری کنند.

همین جامعه‌ی کاربری وسیع باعث شده تا شرکت‌های بزرگی چون ادوبی، دلیل جذابی برای همکاری با اپل داشته باشند. این شرکت در کنفرانس توسعه‌دهندگانِ امسالِ اپل موسوم به WWDC 2018 از اضافه‌شدنِ پشتیبانی راهکارهای مبتنی بر واقعیت افزوده در Creative Cloud (مجموعه نرم‌افزارهای ادوبی) سخن گفت.

ادوبی قصد دارد در آینده‌ی نزدیک، ابزارهایی را خلق کند که ویرایش بلادرنگ اشیاء مجازی در فضای واقعیت افزوده را در دسترس کاربران iOS قرار می‌دهد. در آخر نیز از پشتیبانی واقعیت افزوده در فوتوشاپ خبر می‌دهد که مسلماً خبر هیجان‌انگیزی محسوب می‌شود.

ابها پارسنس، معاون ارشد شرکت ادوبی در رابطه با ARKit می‌گوید:

اپل با ARKit قدرت‌مندترین پلتفرم را برای واقعیت افزوده به ارمغان آورده است.

علاوه‌بر این، اهالی کوپرتینو با همکاری شرکت پیکسار فرمت جدیدی را برای فایل‌های واقعیت‌افزوده توسعه داده‌اند که USDZ نام دارد. اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند از این فرمتِ جدید در داخلِ اپلیکیشن‌هایی مانند News یا وب‌سایت‌های که محتوای تعاملی دارند، بهره بگیرند.

در این میان، اپل تنها به ساخته‌ی دیگر توسعه‌دهندگان اکتفا نکرده و برای نمایش کاربردهای فراوان واقعیت افزوده، محصولات نرم‌‌افزاری جدیدی را در دست توسعه دارد. یکی از محصولات نرم‌افزاری، اپلیکیشن Measure نام دارد که با بهره‌گیری از پلتفرم ARKit، اندازه‌گیری اشیاء حقیقی توسط گوشی را میسر می‌سازد. درست به‌مانند کاربرد بالای چراغ‌قوه در گوشی‌های موبایل، اپلیکیشن Measure نیز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بخشی جدایی‌ناپذیر از استفاده‌ی روزانه‌ی کاربران تبدیل شود؛ افزون بر این، وجود چنین ساخته‌هایی به‌صورت پیش‌فرض، کاربران را با انقلاب واقعیت افزوده بیش از پیش سازگار می‌سازد.

مزایای هولولنز مایکروسافت

هولولنز

هدست Hololens مایکروسافت علی‌رغم محدودیت‌های بسیاری که در میدانِ دید دارد؛ اما از لحاظ تکنولوژی نسبت به راهکارِ آیفون‌محورِ اپل برتری‌های قابل‌توجهی دارد. نخست، هولولنز یک رایانه‌ی پوشیدنی مستقل است که از ویندوز ۱۰ بهره می‌برد. نکته‌ی دوم به نحوه‌ی کارکرد آن مربوط می‌شود که درست روی سر و مقابل چشمان قرار می‌گیرد؛ از این جهت میدان دید طبیعی کاربر با صفحه‌نمایش هولولنز در یک مسیر قرار داده می‌شوند. این موضوع به‌خصوص هنگامی که راهکار آیفون‌ و آیپد‌محورِ اپل را در نظر بگیریم، بیش‌از پیش برجسته جلوه می‌کند. کاربران برای استفاده از پلتفرم ARKit باید مدام دستگاهشان را روی دستِ خود حمل کنند و به‌ صفحه‌نمایش آن برای تعامل با محیط خیره شوند. در آخر نیز باید به ژست‌های حرکتی، ردیابی فواصل از طریق نور و صوت و فرامین صوتی اشاره کنیم که کاربرانِ هولولنز را قادر ساخته تا بدونِ لمس‌کردنِ هیچ نمایشگری، با محیط پیرامون در تعامل باشند.

طبق اخبار منتشرشده، نسل بعدی هدست هولولنز مایکروسافت از واحد پردازش هولوگرافیک سفارشی‌ای استفاده خواهد کرد که در کنار پردازنده‌ی هوش‌ مصنوعی، اجازه‌ی بومی و انعطاف‌پذیرِ پیاده‌سازی شبکه‌ی پویای عصبی را می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا داده‌ها مستقیماً روی دستگاه پردازش شوند و نیازی به پردازش در فضای ابری نباشد؛ از همین بابت، انتظار می‌رود که تعامل با اشیاء و تشخیص محیط پیرامون با سرعت بیشتری صورت پذیرد. افزون بر این، انتظار می‌رود که شاهد عمر باتری بیشتر و وزن کمتری در هولولنز ۲ باشیم.

امسال اپل ویژگی‌های زیر را برای پلتفرم ARKit در iOS 12 معرفی کرد:

  • بهبود ردیابی چهره
  • رندرگیری واقع‌گرایانه
  • تشخیص اشیاء سه‌بعدی
  • تجارب مداوم: امکان الحاق همیشگی اشیاء و محیط‌های مجازی به وسایل حقیقی
  • تجارب اشتراکی: کاربران می‌تواند یک محیط مجازی مشخص را روی دیگر دستگاه‌های iOS خود نیز مشاهده کنند
  • قابلیت‌های فوق در حالی امسال به پلتفرم اپل اضافه شده است که مایکروسافت از مدت‌ها پیش از وجود آن‌ها در هولولنز بهره می‌برد.

    رقابتِ افزوده

    از مدت‌ها پیش ویژگی‌ تجارب مداوم که بالاتر به آن اشاره شد، در هولولنز وجود دارد و کاربران می‌توانند به‌عنوان مثال، اپلیکیشن نتفلیکس را به بخش خاصی از اتاق نشیمن سنجاق (پین) کنند. علاوه‌بر این، تجارب اشتراک بخش پیچیده‌ای از اکوسیستم ویندوز محسوب می‌شود که هولولنز نیز قسمتی از آن است. ردموندی‌ها بارها نحوه‌ی اشتراک‌گذاری تجربه‌‌ی هولولنز میان اپلیکیشن‌ها، میان طراحی خودرو یا جراحی بیماران را در کنفرانس‌های خود نشان داده‌اند.

    مایکروسافت با هولولنز نوعی تجربه‌ی فراگیری را ارائه می‌کند که کاربر را مستقیماً در دلِ دنیای دیجیتال‌فیزیکی قرار می‌دهد. برعکس، اپل در دموی AR Lego که در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسالِ خود نمایش داد، روی محتوایی تمرکز داشت که کاربران تنها از طریق لمس صفحه‌نمایش آیپد یا آیفون قادر به تعامل با آن‌ هستند؛ بنابراین همواره صفحه‌نمایش به‌عنوان رابطی بین کاربر و دنیای فیزیکی مجازی عمل می‌کند.

    به‌نظر می‌رسد که اپل قصد دارد از طریق ARKit اکوسیستم خود را برای عینک واقعیت افزوده آتی آماده سازد. مسلماً وقوع چنین اتفاقی یک خطر بزرگ برای مایکروسافت ایجاد خواهد کرد؛ اما با توجه به تجربه‌ای که ردموندی‌ها در این چندسال توسط هدست هولولنز به‌دست آورده‌اند، آن‌ها راهی هموارتر برای دسترسی به بازار مصرف‌کنندگان در پیش خواهند داشت؛ با این وجود در حوزه‌ی فناوری هیچ مسئله‌ی قطعی وجود ندارد و فقط زمان است که پیروز نهایی این نبرد را مشخص می‌سازد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات