تعرفه متغیر برای بسته‌‌های اینترنت ترکیبی شبانه و روزانه غیرقانونی است

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد ارائه بسته‌های اینترنت ترکیبی شبانه و روزانه با تعرفه متغیر غیرقانونی است؛ تعرفه‌ی همه‌ی ساعات شبانه‌روز یکسان است.
تبلیغات

نسرین محسنی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره‌ی بسته‌های ترکیبی شبانه و روزانه اعلام کرد:

در مقررات چیزی به‌عنوان تقسیم شبانه و روزانه نداریم؛ در واقع اگر تعرفه‌ای اعلام شده، برای همه‌ی ساعات شبانه‌روز یکسان است و چنین تقسیم‌بندی‌ نداریم.

به‌گفته‌ی وی، در صورت تصویب و اجرای طرح آزادسازی تعرفه‌های اینترنت، اپراتورها می‌توانند مثلاً برای ساعاتی که پیک نیست، پیشنهادهای ارزان‌قیمت‌تری به مشترکان خود ارائه دهند؛ که البته آن هم همانطور که قبلاً تأکید شده به شرط آن است که رقابت دچار خدشه نشود. این موضوع جدای از شرایط فعلی است و در حال حاضر تقسیم‌بندی شبانه و روزانه را به هیچ عنوان در قانون نداریم. البته فروش بسته به این صورت که بخشی از حجم مخصوص شب و بخشی از آن مخصوص روز باشد، خلاف مقررات نیست؛ بلکه باید میزان تعرفه در تمام شبانه‌روز به یک میزان باشد.

وی در رابطه با چگونگی اجرای قانون تغییر نحوه فروش اینترنت از حجمی به سرعتی گفت که در هیچ حالتی نمی‌توانیم وابستگی به حجم را حذف کنیم.

در حقیقت به هیچ عنوان نمی‌توان از حجم جدا شد و همیشه وابستگی به حجم وجود دارد؛ اما تفاوت در سرویس‌های حجمی و غیرحجمی این است که اگر مصرف کاربر در ماه ۱۰ گیگابایت است، اپراتور یک پیشنهاد ۳۰ گیگابایتی ارایه می‌دهد و دیگر دغدغه‌ی اتمام حجم اینترنت برای کاربر وجود ندارد؛ به این طرح اینترنت نامحدود ‌گفته می‌شود. اما تصمیم جدیدی که سال گذشته در مصوبه ۲۶۶ گرفته شد، این بود که به ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت اعلام کنیم که اولاً باید از ADSL به VDSL سوییچ کنند. اگر این این اتفاق بیفتد، سرعت‌ها بالای 20 مگابیت بر ثانیه خواهد بود که در این صورت مشخص کردن حجم‌های پایینی که در حالت قبل بود، بی‌معنی است و حجم‌های بسیار بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرد.
اینترنت

به‌گفته‌ی وی، دغدغه‌ی محدودیت حجم در اپراتورهای موبایل ایجاد می‌شود؛ به این دلیل که آنها از فرکانس استفاده می‌کنند و استفاده از BTS و فرکانس محدودیت دارد. بنابراین اپراتورهای موبایل باید مبنای فروش را حجم قرار دهند و اپراتورهای ثابت باید مستقل از حجم، فروش خود را انجام دهند.

بر اساس گزارش معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اگر طرح آزادسازی تعرفه‌ها تصویب و اجرا شود، خود اپراتور تصمیم می‌گیرد که اینترنت را به‌صورت حجمی یا غیرحجمی بفروشد و متناسب با نیاز مشتری‌، بسته‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که مصوبه ۲۶۶، مربوط به مشترکان پرمصرف است که عموماً روی ارتباطات ثابت فعال هستند. برای این مشترکان در ارتباطات ثابت عموماً سازوکار غیرحجمی و سرعتی است؛ به این معنا که گفته می‌شود که مشترک مثلاً با سرعت ۸ مگابیت برثانیه، چه حجم اینترنت می‌تواند داشته باشد. در واقع با بالاتر رفتن مصرف دیتا در کشور فروشندگان اینترنت ثابت باید بدانند که فروش غیرحجمی را حتماً باید در بسته‌های فروش خود داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات