گمرک: امکان ترخیص درصدی کالا بدون دریافت کد رهگیری ارز از بانک

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
گمرک امکانی را برای واحدهای تولیدی فراهم کرده که براساس آن افرادی که در اخذ کد رهگیری ارز از بانک مشکلاتی دارند، امکان ترخیص درصدی کالا را پیدا کنند.
تبلیغات

علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک اعلام کرد:

با تاکید وزیر اقتصاد برای واحدهای تولیدی که در خصوص اخذ کد رهگیری بانک در خصوص منشا تامین ارز و گشایش اعتبارات اسنادی مشکلاتی دارند، امکان ترخیص درصدی کالا با استفاده از اختیارات گمرک ایران فراهم شد تا ۷۰ تا ۸۰ درصد کالا بدون اخذ کد بانکی ترخیص شود و واحدهای تولیدی آنها معطل قطعات و مواد اولیه نباشند و به‌محض اینکه اقدامات بانکی انجام شد، بتوانند بقیه کالای خود را ترخیص‌ کنند.

معقولی با اشاره به امکان استفاده از ضمانتنامه‌ی بانکی برای ترخیص کالا گفت:

برای تمام واحدهای تولیدی، امکان استفاده از ضمانتنامه‌ی بانکی یک‌ساله را فراهم کردیم که به‌هیچ‌وجه دغدغه‌ی پرداخت حقوق ورودی را نداشته باشند. همچنین برای واحدهایی که شرایط خاص دارند و حتی امکان تهیه‌ی ضمانت‌نامه بانکی ندارند، امکان ترخیص نسیه را برای آنها قرار داده‌ایم که با این روش شرایطی فراهم شده که بخشی از کالا در گمرک بماند و مابقی را بدون ضمانت‌نامه بانکی ترخیص کنند. بخش دیگر تسهیلات گمرکی به اختیارات ماده ۴۲ مربوط می‌شود که به‌کمک این ماده در چارچوب قانون امور گمرکی به رئیس کل گمرک اختیاراتی داده شده است تا در مواردی که واحد تولیدی و صنعتی هیچ کدام از شرایط دریافت تسهیلات گمرکی را ندارند به استناد ماده ۴۲ قانون امور گمرکی کالا با دستور رئیس کل گمرک بدون پرداخت حقوق ورودی ترخیص شود تا واحد تولیدی به مشکل بر نخورد تا در فرصتی که فراهم می‌آید واحد تولیدی اسناد را بدهد و ترخیص قطعی انجام شود‌.

این ویژگی برای واحدهای تولیدی نظیر تولیدکنندگان قطعات خودرو و محصولات الکترونیک داخلی امتیاز خوب و مثبت است تا بدون ایجاد خللی در فرایند تولید، بتوانند به ترخیص کالاها و مواد اولیه‌ی مورد نیاز خود اقدام کرده و سپس اقدامات لازم جهت انجام روند اداری را طی کنند.

به‌گفته‌ی معقولی، در رابطه با تسریع ترخیص اقلام‌ضروری مردم همچون دارو و تجهیزات پزشکی هم قرار است با حداقل اسناد ترخیص شود.

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در رابطه با تغییرات فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه هم گفت که این موضوع در حال انجام است و به‌محض ابلاغ از سوی گمرکات اجرایی خواهد شد.

معقولی در رابطه با اینکه بعضی کالا را وارد کرده و در انبارهای گمرکی نگهداری می‌کنند، در حالیکه مشکلی بابت ترخیص ندارند و در واقع با این روش کالاها را احتکار می‌کنند، اعلام کرد که استفاده از انبارهای رسمی گمرکی برای فرار از احتکار به این شدت که مطرح می‌شود صحت ندارد.

البته برای این هم با هماهنگی ستادها راه‌حل پیدا کرده‌ایم و حتی کالاهایی که در انبارهای گمرک هستند توسط سازمان‌های مرتبط رصد می‌شوند و این سازمان‌ها از صاحبان کالا دلایل تاخیر را می‌پرسند، ضمن اینکه ما در بحث متروکه که سه ماه هست برنامه‌ریزی می‌کنیم که به‌سمت دو ماه کاهش بدهیم تا مدت نگهداری کالا کم شود و مطمئنا با شرایط جدید اگر کالا متروکه شود× آن افراد خیلی مشکل پیدا خواهند کرد‌.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات