چطور ردیابی گوگل را به‌طور کامل متوقف کنیم؟

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
غیرفعال کردن ردیابی گوگل
گوگل علاوه‌بر ذخیره سوابق موقعیت مکانی کاربران، آمار استفاده از سرویس‌های مکان‌یابی خود را نیز ذخیره می‌کند؛ اما امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود دارد.
تبلیغات

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند با خاموش کردن لوکیشن در گوشی‌های خود، گوگل دیگر قادر به ردیابی آن‌ها نیست؛ در صورتی که حتی اگر سابقه‌ی مکان یا Location History را از تنظیمات حساب کاربری خود غیرفعال کرده باشید، گوگل هر بار که از سرویس‌های این شرکت مانند گوگل‌مپ، آب‌وهوا، جست‌وجو و مرورگر استفاده کنید، می‌تواند سوابقی از فعالیت‌های شما در این سرویس‌ها را ذخیره کند و به‌نوعی با تحلیل رفتار شما در استفاده از سرویس‌های مکانی و مشاهده مکان‌های مختلف، از موقعیت شما نیز خبردار شود. تمام کاربران اندروید و آن دسته از کاربران آیفون که از گوگل مپ استفاده می‌کنند، دچار این معضل هستند و این یعنی با مسئله‌ای روبه‌رو هستیم که چند میلیارد کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صفحه‌ی پشتیبانی گوگل در خصوص مدیریت و حذف لوکیشن هیستوری یا سابقه‌ی مکان‌هایی که در آن‌ها حضور داشته‌اید، مدعی است که با غیرفعال کردن این گزینه، ردیابی متوقف می‌شود و این تنظیمات در تمام دستگاه‌هایی که از حساب کاربری شما استفاده کنند اعمال می‌شود اما در واقع، با خاموش کردن سابقه‌ی موقعیت مکانی یا همان لوکیشن هیستوری، ثبت سوابق مکان‌ها به‌کلی متوقف نمی‌شود و تنها ثبت و ذخیره موقعیت مکانی لحظه‌ای شما براساس داده‌های دریافتی از GPS متوقف می‌شود.

به‌گفته‌ی گوگل، برای اینکه ثبت فعالیت‌ها در سرویس‌های مکان‌یابی این شرکت به‌طور کامل غیرفعال شود، باید وارد تنظیمات حساب کاربری خود و بخشی به‌نام Web & App Activity شوید؛ در این بخش،‌ کلیه آمار و سوابق استفاده از سرویس‌های مختلف گوگل، از زمانی که حساب گوگل ساخته می‌شود، به‌صورت پیش‌فرض ضبط می‌شود. اگر کاربر اندروید باشید، اندروید به‌عنوان بخشی از سرویس‌های گوگل حتی گشت‌زنی شما در منوهای مختلف گوشی، استفاده از اپلیکیشن‌ها و تغییریافتن تنظیمات را کاملاً ثبت و ذخیره می‌کند. حال تصور کنید که در حین استفاده از سرویس گوگل مپس، تمامی گردش‌ها در محیط نقشه و مشاهده مکان‌های مختلف نیز ذخیره می‌شود.

نکته‌ی جالب‌توجه این است که پیدا کردن این تنظیمات برای کاربر عادی ساده نیست و حتی اگر بدانید تنظیمات غیرفعال‌سازی این مکان‌یابی در کدام قسمت قرار دارد، دست‌کم باید پنج مرحله را از داخل گوشی طی کنید تا به آن برسید. در لحظه‌ی غیرفعالسازی نیز گوگل هشدار بلندبالایی از سرویس‌هایی که ممکن است در نتیجه‌ی خاموش کردن مکان‌یابی غیرفعال شوند، ارائه می‌کند تا کاربر را از این اقدام منصرف کند. در ادامه به نحوه‌ی غیرفعال کردن کامل ردیابی گوگل در دستگاه‌های مختلف می‌پردازیم.

غیرفعال کردن ردیابی گوگل از طریق مرورگر

  • در این صفحه،‌ ابتدا اگر گزینه‌ی Location History روی وضعیت روشن (ON) قرار دارد، روی آن کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه موقعیت مکانی گوگل
  • در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Turn Off کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه موقعیت مکانی گوگل
    • در پنجره پیش‌رو، پس‌از اسکرول متن روی Pause کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه موقعیت مکانی گوگل
  • به منوی قبل برگردید و این بار روی Web & App Activity کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه فعالیت ها در گوگل
  • اگر قصد دارید که ثبت کلیه سوابق استفاده از سرویس‌های گوگل از جمله گوگل مپس و سرویس‌های مختلف موقعیت‌یابی مبتنی‌بر آن را برای همیشه متوقف کنید، روی گزینه‌ی Turn Off کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه فعالیت ها در گوگل
    • در پنجره‌ی بعدی، پس‌ از اسکرول متن روی Pause کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه فعالیت ها در گوگل

پاک کردن سوابق مکانی ذخیره‌شده توسط گوگل از طریق مرورگر

با غیرفعال شدن ذخیره سوابق استفاده از سرویس‌های گوگل، سوابق ذخیره‌شده قبلی را پاک نشده و تنها ردیابی فعالیت‌های شما از زمان خاموش کردن آن آغاز می‌شود. بنابراین سوابق استفاده از گوگل مپس همچنان در دسترس است و شما باید این داده‌ها را حذف کنید، برای این‌ کار:

      • روی Web & App Activity کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه فعالیت ها در گوگل
  • روی آیکون گوگل مپ کلیک کنید.
پاک کردن آمار استفاده از گوگل مپ
  • روی گزینه‌ی Delete کلیک کرده و اگر قصد نگه‌داشتن هیچ‌یک از سوابق مرور گوگل مپس را ندارید، گزینه‌ی Delete all time را انتخاب کنید.
پاک کردن سوابق استفاده از گوگل مپ

      توجه کنید که با این‌کار، سوابق مرور داخل گوگل مپس نیز حذف می‌شود و ممکن است برخی پیشنهاد‌های روی نقشه و همچنین پیشنهادهای شخصی‌سازی شده براساس استفاده شما نیز حذف شوند، اما در عوض در هربار استفاده از گوگل مپس، ردی از فعالیت شما روی نقشه باقی نمی‌ماند.

برای غیرفعال کردن قابلیت ردیابی و ذخیره‌سازی سوابق موقعیت مکانی در گوشی‌های اندروید و آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن گوگل مپس را در گوشی خود باز کنید، سپس روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید. در ادامه Your data in maps را انتخاب کنید.
مشاهده داده ها در گوگل مپ
    • در ابتدا اگر گزینه‌ی Location History روی وضعیت روشن (ON) قرار دارد، روی آن ضربه بزنید. در صفحه‌ی بعد روی Turn off ضربه بزنید و پس‌ از اسکرول متن روی Pause کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه موقعیت مکانی گوگل
      • به منوی قبل برگردید و این بار روی Web & App Activity کلیک کنید. اگر قصد دارید که ثبت کلیه سوابق استفاده از سرویس‌های گوگل از جمله گوگل مپس و سرویس‌های مختلف موقعیت‌یابی مبتنی‌بر آن را برای همیشه متوقف کنید، روی گزینه‌ی Turn Off کلیک کنید و در پنجره‌ی بعدی، پس‌ از اسکرول متن روی Pause کلیک کنید.
خاموش کردن سابقه فعالیت ها در گوگل

پاک کردن سوابق مکانی ذخیره‌شده توسط گوگل در اندروید و آیفون

    • اپلیکیشن گوگل مپس را در گوشی خود باز کنید، سپس روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید. در ادامه Your data in maps را انتخاب کنید.
مشاهده داده ها در گوگل مپ
          • روی Web & App Activity کلیک کنید. روی آیکون گوگل مپ کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی Delete کلیک کرده و اگر قصد نگه‌داشتن هیچ‌یک از سوابق مرور گوگل مپس را ندارید، گزینه‌ی Delete all time را انتخاب کنید.
پاک کردن تاریخچه استفاده از گوگل مپس

برای حذف کامل برنامه‌های گوگل از گوشی اندرویدی بدون حذف خدمات مفید گوگل به مقاله‌ی میکروجی مراجعه کنید.

کلام آخر

مکان‌یابی گوگل با اینکه دلایل متعددی از جمله پیشنهاد دادن رستوران‌های اطراف و پیش‌بینی دقیق آب و هوا دارد، غول دنیای فناوری از این اطلاعات برای هدفمند کردن تبلیغات خود نیز استفاده می‌کند. به‌عنوان کاربر، معمولاً برای بهره‌مندی از امکانات کامل اپلیکیشن‌ها شخصاً امکان استفاده‌ی آن‌ها از داده‌های لوکیشن خود را می‌دهیم؛ اما اینکه گوگل اصرار داشته باشد حتی در صورت مخالفت ما، این اطلاعات را به دست بیاورد اصلاً قابل‌قبول نیست و ردیابی افراد بدون رضایت کامل و آگاهانه‌ی آن‌ها نه تنها اخلاقی نیست، بلکه حتی می‌تواند از لحاظ قانونی جریمه‌های سنگینی را برای این شرکت در بر داشته باشد. نظر شما چیست؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات