موج‌های مرگبار گرما در آینده بیشتر می‌شوند

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی، موج‌های گرمای بیشتر است، موج‌های گرمایی که می‌توانند، حتی موجب مرگ شوند. کنون، دانشمندان هشدار داده‌اند که موج‌های گرما در آینده بیشتر می‌شوند.
تبلیغات

این روزها، خبرهای زیادی از موج‌ گرمای مرگبار از همه‌جای دنیا به گوش می‌رسد. ترکیبی از گرما و رطوبت بالا، از غرب و شمال شرقی ایالات متحده آمریکا، کانادا تا انگلستان و دیگر نقاط اروپا و آسیا را در نوردیده است و روزهاست که گزارش‌های هشداردهنده‌ای منتشر می‌شود.

در میان این گزارش‌های هشداردهنده، احتمالا شنیده‌اید که دست کم ۷۰ نفر در ایالت کبک کانادا بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. در مورد دیگر، گفته می‌شود که جاده‌‌های ایالت پنسیلوانیا ذوب می‌شوند. در همین حال، پژوهش‌ جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، می‌تواند موجب کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در عملکرد شناختی شود.

موضوع نگران‌کننده این است که با افزایش موج‌های مرگبار گرما، مدت زمان قرار گرفتن در گرمای شدید و کُشنده هم افزایش می‌یابد. این واقعیت، یافته‌های پژوهشی را به یاد می‌آورد که اواخر سال ۲۰۱۷ توسط پژوهشگران رصدخانه زمین لامونت دهرتی در دانشگاه کلمبیا منتشر شده بود. پژوهشگران گزارش داده بودند که با روند فعلی تغییرات اقلیمی، شدت گرما تا پایان قرن حاضر می‌تواند از میزان تحمل انسان فراتر رود.

رادلی هورتون، اقلیم‌شناسی از رصدخانه زمین لامونت دهرتی و یکی از پژوهشگران پژوهش جدید، گفت:

تغییرات اقلیمی قبلا موجب افزایش رویدادهای گرمایی شدید شده بود. از سال ۲۰۰۰، ایالات متحده حدود دو برابر نسبت به گذشته دماهای بالای رکورد را تجربه کرده است.

پژوهشگران در این گزارش، اندازه‌گیری‌های دمای حباب مرطوب را بررسی کرده‌اند که شاخص ترکیبی از گرما و رطوبت است. افزایش موج‌های گرما، نمی‌تواند برای هیچکس خبر خوبی باشد، خصوصا برای کسانی که در جنوب شرقی ایالات متحده، آمریکای جنوبی، آفریقا، هند و چین زندگی می‌کنند.

 اتیان کوفل، پژوهشگر ارشد این پژوهش از رصدخانه زمین لامونت دهرتی، گفت:

شرایطی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، اساسا در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد، مردم در بسیاری از نقاط جهان، هرگز چنین امواج گرمایی را تجربه نکرده‌اند. اما پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های پایانی قرن حاضر، چنین اتفاقی بیافتد.

تا اواخر قرن حاضر، ۷۴ درصد مردم جهان با گرمای مرگبار دست‌و‌پنجه نرم خواهند کرد

با وجودی که پیش‌بینی می‌شود، شدیدترین رویدادهای موج گرما در آینده رخ دهد، اما افزایش مدت دوره‌های گرما و رطوبت در حال حاضر هم تاثیرات چشمگیری روی سلامت دارند.

هورتون گفت:

خطرات سلامتی مرتبط با گرما و رطوبت شدید، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای ناشناخته باقی مانده‌اند. با افزایش دما و رطوبت در آینده، مناطق بیشتر و بیشتری شرایطی را تجربه می‌کنند که انجام فعالیت در فضای باز خطرناک و استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع ضروری است.

تمامی اتفاقاتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد که باید از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته شود، در غیر این صورت، کره زمین، وارد وضعیتی می‌شود که احتمالا خروج از آن غیرممکن خواهد بود.

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که تا اواخر قرن حاضر، ۷۴ درصد از جمعیت جهان با موج‌های گرمای مرگبار دست و پنجه نرم کنند. موضوع ترسناکتر اینکه حتی اگر از میزان گازهای گلخانه‌ای کاسته شود، بازهم ۴۸ درصد از جمعیت جهان با موج‌های گرمایی مواجه خواهند شد که می‌توانند تا چند دهه‌ آینده، کاملا مرگبار باشند.

در واقع، انتخاب‌های ما برای آینده رو به پایا‌ن‌اند و اکنون، تنها امکان انتخاب بین دو حالت بد و بدتر وجود دارد. و با توجه به اینکه این روندی ادامه می‌یابد، اگر از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور چشمگیری کاسته، اوضاع می‌تواند از شرایط فعلی هم وخیم‌تر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات