درس‌های بازاریابی از شرکت‌های ادوبی، والمارت و نتفلیکس

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کسب‌وکارهای کوچک با مرور و بررسی استراتژی شرکت‌های موفق، درس‌های کاربردی زیادی یاد می‌گیرند. در نتیجه می‌توانند در جذب مشتریان، آگاهانه‌تر عمل کنند.
تبلیغات

در دنیای رقابتی کسب‌وکار امروز، ساده است که رهبران شرکت‌های رقیب را دشمن خود فرض کنیم. درحالی‌که برای کسب سودآوری با چالش‌های زیادی مواجهیم، راحت‌ترین کار این است که افرادی را سرزنش کنیم که بیش از ما درآمد کسب می‌کنند.

 اما حسادت هیچ کمکی به پیشرفت کسب‌وکار نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است به‌جای اینکه شرکت‌های بزرگ را اژدهایی ببینیم که باید با آن مبارزه کنیم یا مانعی که ما را از ورد به یک صنعت خاص بازمی‌دارد، موفقیت آن‌ها را فرصتی برای ساخت استراتژی بازاریابی خودمان ببینیم.

شما به‌عنوان یک شرکت کوچک‌تر، ممکن است احساس کنید که در برابر شرکت‌های بزرگ محقر دیده می‌شوید یا شاید هیچ امیدی به پیروزی در بازار رقابتی نداشته باشید. خوشبختانه همیشه بازیگران بزرگی وجود دارند که به‌طورجدی به دنبال راهی برای کمک به شرکت‌های دیگر هستند. به‌عنوان‌مثال مایکروسافت به شرکای خود پیشنهاد می‌دهد با استفاده از کمپین‌های بازاریابی ready-to-go، موقعیت خود را نزد مشتریان ارتقا دهند.

گرچه مایکروسافت نقش مهمی در برطرف کردن شکاف بازاریابی شرکت‌ها ایفا کرده است ،اما این شرکت تنها نمونه‌ای از شرکت‌های بزرگی است که می‌توانیم از آن‌ها یاد بگیریم. درست است که بازیگران بزرگ استراتژی‌های خود را به‌طور واضح به اشتراک نمی‌گذارند، ولی کسب‌وکارها در هر ابعادی که هستند، می‌توانند بامطالعه‌ی روش‌های بازاریابی رقیبان برتر خود، موفقیت آن‌ها را تکرار کنند.

 Adobe: Employ “always-on” marketing

ادوبی : از بازاریابی Always-On استفاده کنید

شرکت ادوبی طی پروسه‌ای که بازاریابی Always-On نام داشت، تاکتیک‌های بازاریابی سابق خود را کاملاً تغییر داد. پیش‌ازاین ادوبی ماه‌ها وقت می‌گذاشت تا راهکاری را که فکر می‌کرد یک استراتژی کامل است، برنامه‌ریزی و اجرا کند. اما این شرکت حالا جلسات هفتگی خود را به بررسی و پاسخ جریان دائمی داده‌ها اختصاص می‌دهد. به‌این‌ترتیب، ادوبی به‌طور مداوم در حال پیاده‌سازی و اصلاح موج جدید تاکتیک‌های بازاریابی است و از این طریق جایگاه برتر خود را نسبت به سایر رقبا حفظ می‌کند.

این رویکرد نه‌تنها به ادوبی اجازه می‌دهد که استراتژی‌های بازاریابی مؤثرتری را اتخاذ کند، بلکه همکاری تیمی را نیز تقویت می‌کند. این شرکت با توسعه‌ی تیم داده‌های بازاریابی مرکزی، شبکه‌ای را برای بازاریابان، مدیران پروژه و انواع متخصصین دیگر به وجود آورده تا در وظایف بازاریابی روزمره با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

والمارت: زندگی شرکا را آسان‌تر کنید

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی همکاری در فروش (فروش رابطه‌ای)، یکی از روش‌های بازاریابی محبوب برای همه‌ی شرکت‌ها است. اما نقش والمارت در کمک به شعبات و روابط فرعی، واقعاً قابل‌توجه است. به‌عنوان‌مثال درحالی‌که تولیدکنندگان محتوا به یکی از مؤثرترین همکاران فروش این شرکت تبدیل‌شده‌اند، والمارت یک افزونه وردپرس ایجاد کرده است که به‌طور خودکار متن مرتبط را به لینک Walmart.com برمی‌گرداند.

وبلاگ‌نویسان با استفاده از این افزونه می‌توانند به‌راحتی و به‌طور مؤثر، خوانندگان را به وب‌سایت والمارت هدایت کنند و درآمدزایی همکاران فروش را تسهیل نمایند. درسی که از این جریان می‌گیریم این است که برای کسب سودآوری بیشتر، باید خدمات خود را نه‌تنها در دسترس مشتریان، بلکه در اختیار همکاران فروش نیز قرار دهیم.

Netflix: Build suspense and mystery

نتفلیکس: تعلیق و رمز و راز

بیان روش و شفاف، یک راهکار است، اما ایده‌های مرموز؛ ابزار مؤثرتری برای بازاریابان هستند. به‌عنوان‌مثال نتفلیکس را در نظر بگیرید. این شرکت حتی برای محبوب‌ترین برنامه‌های خود نظیر Stranger Things، از کمپین‌های پر سرو و صدا و عناوین زرق‌وبرق دار اجتناب می‌کند. (دقیقاً عکس کاری که سایر شرکت‌های تلویزیونی برای جذب مخاطب انجام می‌دهند.) این صرفاً مینیمالیسم نیست که مردم را به نمایش‌های جدید یا ادامه‌ی فصل‌های سریال‌های قدیمی جذب می‌کند، بلکه مردم به خاطر چیزهایی که نمی‌دانند، مشتری دائمی برنامه‌های نتفلیکس باقی می‌مانند.

تبلیغات نتفلیکس معمولاً به‌جز تاریخ شروع پخش، هیچ‌چیز خاصی را نشان نمی‌دهند. این تبلیغات پس از چند هفته با یک تصویر ادامه پیدا می‌کنند که لیست اپیزودها را بدون محتوای دیگری، به نمایش می‌گذارد. این روند فقط تااندازه‌ای مردم را مطلع نگه می‌دارد که بتوانند به حدس و گمان‌های خود ادامه دهند. امری که به‌نوبه‌ی خود؛ بازاریابی شخص به شخص فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. اگر نتفلیکس پیشاپیش جزئیات سریال‌های خود را اعلام می‌کرد، دیگر دلیلی وجود نداشت که مردم در مورد جدیدترین برنامه‌ها فکر کنند و با خانواده، دوستان و همکاران خود صحبت کنند. بنابراین، دفعه‌ی بعد که تیم بازاریابی شما درحال‌توسعه یک استراتژی جدید است، به این موضوع فکر کنید که آیا می‌توانید به‌جای یک ویدیوی شاد و رنگارنگ، یک آگهی ساده و مرموز تولید کنید که درعین‌حال مردم را نیز مشتاق نگه دارد؟

درنهایت، حسادت به رهبران موفق‌تر صنعت، انتخاب راحت و ساده‌ای است، اما موفقیت شرکت شما را در پی نخواهد داشت. در عوض، به قدم‌هایی که این شرکت‌ها برداشته‌اند تا به جایگاه امروزی برسند، نگاه کنید. بررسی استراتژی‌های موفق شرکت‌های بزرگ، شبیه به یک دوره‌ی آموزشی بازاریابی است که نباید آن را از دست بدهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات