سیستم عامل کروم از تمام اپلیکیشن های لینوکس پشتیبانی می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هرچند امکان نصب اپلیکیشن‌های لینوکس روی Chrome OS وجود داشت، اما کاربران می‌توانستند اپلیکیشن‌های مخزن Debian را نصب کنند، حال این محدودیت از بین رفته است.
تبلیغات

سیستم‌عامل کروم به‌صورت رسمی نصب و استفاده از سه گروه اپلیکیشن متعلق به پلتفرم‌های دیگر را پشتیبانی می‌کند؛ اپلیکیشن‌های خود کروم، اپلیکیشن‌های اندروید و اپلیکیشن‌های لینوکس را می‌توان روی Chrome OS نصب کرد و مورد استفاده قرار داد؛ البته باید به این نکته اشاره کنیم که نصب اپلیکیشن‌های لینوکس تا امروز نیازمند کمی تخصص و آشنایی با خط دستورات لینوکس بود. همچنین کروم تنها از اپلیکیشن‌هایی پشتیبانی می‌کند که در مخازن دبیان قرار دارند و نمی‌توان اپلیکیشنی خارج از مخازن دبیان را روی این سیستم عامل نصب کرد.

حال به نظر می‌رسد این رویه در حال تغییر باشد، براساس اطلاعات ارائه شده توسط XDA و Chrome Uboxed، می‌توان اپلیکیشن‌های لینوکس را به‌سادگی و تنها با کلیک روی فایل با پسوند deb. روی کروم نصب کرد. در آخرین بیلد Canary از سیستم‌عامل کروم، می‌توان به‌راحتی و با دو بار کلیک کردن روی فایل با پسوند deb.، اپلیکیشن مورد نظر را نصب کرد و همین موضوع، فرایند نصب اپلیکیشن را مشابه سایر سیستم‌عامل‌ها می‌کند.

نصب اپلیکیشن لینوکس روی کروم

البته باید به این نکته اشاره کنیم که فعال کردن ویژگی یادشده در سیستم‌عامل کروم مستلزم طی چندین مرحله است. در مجموع باید اذعان کرد که پشتیبانی از اپلیکیشن‌های لینوکس در سیستم‌عامل کروم دستاورد بزرگی برای لینوکس است. با توجه به اینکه تمام اپلیکیشن‌های لینوکس در مخازن دبیان وجود ندارند، در تئوری می‌توان گفت که چنین قابلیتی امکان نصب و اجرای تمام اپلیکیشن‌های لینوکس را روی سیستم عامل کروم فراهم می‌کند؛ برای مثال می‌توان به اپلیکیشن‌هایی نظیر ویژوال استودیو یا کروم لینوکس اشاره کرد.

خاطرنشان می‌کنیم که قابلیت نصب اپلیکیشن‌ها لینوکس روی سیستم‌عامل کروم برای تمام کاربران قابل استفاده و در دسترس نیست. انتظار می‌رود با عرضه‌ی نسل بعدی کروم‌بوک‌های گوگل که در فرم‌فکتورهای متعددی شامل انواع هیبریدی راهی بازار خواهند شد، شاهد تضعیف هر چه بیشتر بازار تبلت‌های اندرویدی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات