مهم‌ترین انگیزه‌های رضایت شغلی کارمندان

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ابتدایی‌ترین انگیزه برای کار کردن کسب درآمد و تامین نیاز‌های زندگی است. اما افزون بر حقوق خوب عوامل تاثیرگذار دیگری نیز بر رضایت شغلی وجود دارند.
تبلیغات

جذب افراد متخصص و حرفه‌ای برای حفظ بهره‌وری تیمی بسیار ضروری است. بنابراین باید از عوامل رضایت شغلی این افراد آگاهی داشت و با تامین آن‌ها مانع از دست رفتن سرمایه‌های انسانی شرکت شد.

مزایا و انگیزه‌ها

استقلال کاری، فرصت رشد، سلامت جسمی، سرویس ایاب‌‌ و ذهاب و پاداش‌های کاری از موثر‌ترین انگیزه‌های شغلی بسیاری از افراد هستند.

رضایت از محیط کار

محیط کاری مرتب و سازمان‌دهی شده با فضای شاد، دفتر بزرگ و در دسترس بودن ابزارآلات جدید به تقویت روحیه‌ی کارکنان بسیار کمک می‌‌کند. موقعیت معاشرت و ایجاد ارتباط‌های سازنده و هم‌چنین دخالت دادن کارکنان در امور شرکت نیز تاثیر مهمی در تصور مشارکت آن‌ها دارد.

رابطه‌ی دستمزد و رضایت شغلی کارمندان

دستمزد و پاداش

دستمزد مناسب به همراه پاداش‌های تشویقی، احساس امنیت شغلی را به کارمندان تلقین می‌کند. آن‌ها با امیدوار شدن به رشد شغلی و به تبع آن دریافت حقوق بیش‌تر، با روحیه و نشاط بیش‌تری کار خواهند کرد.

فعالیت خلاقانه

سعی کنید همواره شرایطی را فراهم کنید که کارمندان به جای سخت‌کوشی بی‌ثمر، هوشمندانه کار کنند. هیچ پاداش مالی نمی‌تواند احساس رضایت و عزت‌نفسی که از این طریق به آن‌ها تلقین می‌شود را فراهم کند. برای فراهم کردن چنین شرایطی باید مدیران بتوانند روحیه‌ی سلطه‌طلبی و کنترل افراطی خود را کنار بگذارند.

رابطه‌ی دوستانه با مدیران

کارمندانی که با تلاش روز افزون پیشرفت می‌کنند، باید مورد تشویق قرار بگیرند. به جای توبیخ و تنبیه آن‌‌هایی که عقب مانده‌‌اند، با دلجویی به تلاش دوباره تشویق کنید. ارتباط صمیمی با کارمندان و خلق فضای دوستانه، اشتیاق آن‌‌ها به شغل و محیط کار را افزایش می‌‌دهد.

چالش‌ و هیجان‌ شغلی

افراد علاقه‌ دارند که در شغل خود با چالش‌هایی درگیر شوند که استعدادهایشان را شکوفا کند و مهارت جدیدی کسب کنند. فرصت تکمیل پروژه‌های کاری با تیم خلاق و مستعد، رضایت شغلی را بسیار افزایش می‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس کارمندان با حمایت از آن‌‌ها

حمایت

فرصت کسب حمایت و تجربه از مافوق باعث آسان‌تر و جذاب‌تر شدن کار برای افراد مبتدی و کم تجربه می‌شود. حمایت از کارمندان مبتدی باعث رشد اعتماد به نفس آن‌‌ها می‌شود.

احترام

اهمیت احترام و عزت شغلی نیاز به هیچ‌گونه توضیحی ندارد!

پیشرفت

اغلب افراد مستعد، تمایلی به کار در شغل‌های فرسایشی ندارند. آن‌ها از کارهای تکراری که هیچ کسب مهارت جدید و پیشرفتی به همراه ندارد بیزار هستند. اگر کارکنان بر غلبه بر مشکلات غلبه نکنند و مهارت‌های جدید کسب نکنند، به مرور دچار روزمرگی خواهند شد و خلاقیت و سرزندگی آن‌‌ها از بین خواهد رفت.

تعادل زندگی شخصی و شغلی

اضافه‌کاری و مشغولیت بیش‌ از حد بهره‌وری را نابود می‌‌کند. مرخصی‌ و تعطیلی‌های منصفانه باعث می‌شود افراد برای فعالیت دوباره و پذیرش مسئولیت‌های جدید باز‌پروری شده و بتوانند روحیه‌ی خود را حفظ کنند. به بقین کیفیت کار افراد شاداب و سرحال با افراد افسرده و خسته بسیار متفاوت است.

مشارکت در هدفی مخصوص

علاوه بر موارد اشاره شده احساس فعالیت برای هدفی خاص و بزرگ‌تر مانند خدمت به جامعه نیز علاقه‌مندان خود را دارد. شرکتی می‌تواند کارمندان شایسته‌ی خود را حفظ کند که برای آنها فضایی شاد محیط رو به رشد و مشارکت حداکثری فراهم سازد. افزون بر این تعریف مشخص، ماموریت‌ها باعث نظم کاری و تحقق اهداف خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات