کارمندان در مورد رئیس خود چگونه فکر می‌کنند

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رابطه‌ی رهبر تیم یا سازمان با کارمندان، مستقیماً روی رضایت شغلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ی بازدهی نهایی است.
تبلیغات

هیچ مدیری دوست ندارد بهترین کارمندان خود را از دست بدهد. به همین دلیل هم رهبران امروزی سعی می‌کنند راه‌های انگیزه بخشی به کارمندان و حفظ آن‌ها را یاد بگیرند.

پیش از هر چیز، بگذارید یکی از رازهای عملکرد انسانی را دوباره مرور کنیم: کارمندان برای باانگیزه ماندن و ارائه‌ی عملکرد سطح بالا، باید نسبت به کارفرمایان، کار و سازمان خود تعهد روانی داشته باشند.

این احساسات دقیقاً همان چیزی است که رفتار انسانی را شکل می‌دهد. همه‌ی  شرکت‌های جهان باید تلاش کنند راه‌حلی برای این مسئله‌ی انگیزشی بیابند.

کارکنان شما، باید هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شوند، به میزان کافی نسبت به اهداف و چشم‌انداز شرکت هیجان‌زده باشند. آن‌ها باید احساس کنند که در محیط کار، از امنیت روانی برخوردارند و شرکت، روی رشد و مسیر شغلی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارکنانی که به لحاظ روانی، به کارشان متعهدند، در حقیقت سلاحی مخفی در اختیار دارند که آن را در میان کارکنانی که صرفاً به تکمیل کار فکر می‌کنند و حداقل تلاش خود را به کار می‌گیرند، نمی‌بینیم. این سلاح، تلاش اختیاری نام دارد. این عملکرد، از قلب انسان نیرو می‌گیرد و شما نمی‌توانید جای دیگری آن را پیدا کنید: زمانی که کارمندان، حاضرند بیش ازآنچه موظف‌اند، کار کنند. درنتیجه، احساسی که رهبران در مورد کار در کارمندان ایجاد می‌کنند،  بیشترین تأثیر را در سطح عملکرد آن‌ها خواهد داشت.

leadership test

۹ سؤال که هر رهبر باید به آن پاسخ دهد

ارزیابی تعهد کارکنان به کار، با صداقت و درون‌نگری رهبر آغاز می‌شود. رهبران می‌توانند با پاسخ دادن به ۹ سؤال زیر، متوجه شوند که تا چه میزان به کارمندان کمک می‌کنند که حداکثر پتانسیل خود را به کار بگیرند. پاسخ صحیح این سؤالات، «بله» است:

۱- آیا به صحبت‌ها و ایده‌های همه‌ی افراد سازمان گوش می‌دهید؟ آیا استراتژی خاصی برای تشویق کارمندان به حرف زدن و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها دارید؟

۲- آیا می‌توانید از نقاط قوت هریک از اعضای تیم در راه رسیدن به اهداف استفاده کنید؟

۳- آیا به کارمندان اجازه می‌دهید استقلال عمل داشته باشند و مسئولیت نتایج حاصله را به عهده بگیرند؟  

۴- آیا با کارمندان خود صادق و شفاف هستید و هر چیزی را که بتوانید، با آن‌ها در میان می‌گذارید؟ به‌بیان‌دیگر، آیا تیم خود را به‌روز نگه می‌دارید، آیا اجازه می‌دهید بدانند که تصمیمات چگونه اتخاذ می‌شوند و چگونه کار آن‌ها به پیشرفت اهداف و چشم‌انداز شرکت کمک می‌کند؟ آیا هم اخبار خوب و هم اخبار بد را به آن‌ها اطلاع می‌دهید؟

۵- آیا به کارمندان حق می‌دهید اشتباه کنند، بدون اینکه آن‌ها را قضاوت کنید؟

۶- آیا همه‌ی کارمندان را به همکاری تشویق می‌کنید و آیا همه‌ی آن‌ها احساس می‌کنند جزئی از تیم هستند؟

۷- آیا مرتباً به کارمندان بازخورد ارائه می‌دهید و می‌گویید که چقدر خوب عمل می‌کنند؟

۸- آیا به دیگران کمک می‌کنید که رشد کنند و مهارت‌های جدیدی کسب کنند؟ آیا شما واقعاً نیازهای شخصی و حرفه‌ای کارکنان خود را می‌شناسید؟

۹- آیا اهداف کارکنان را به‌طور واضح و مشخص برای آن‌ها روشن می‌کنید و تمام امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید؟ آیا آن‌ها را تشویق و راهنمایی می‌کنید تا به این اهداف دست پیدا کنند؟

پس از پاسخ به این سؤالات، متوجه می‌شوید که کدام‌یک از این موارد ۹گانه، مستلزم توجه فوری شما هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات