اپل به اهداف خود در 3 ماهه سوم سال جاری رسیده است

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل به‌زودی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اخیر خود را منتشر خواهد کرد. بنابر پیش‌بینی تحلیلگران، کوپرتینویی‌ها در رسیدن به اهداف تعیین‌شده موفق بوده‌اند.
تبلیغات

اپل تصمیم دارد گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری را در روز سه‌شنبه ۹ مرداد (۳۱ جولای) منتشر کند. درآمدهای این سه‌ماهه در حالی منتشر می‌شوند که غول آمریکایی اکنون بیش از هر زمان دیگری به مرز ۱ تریلیون دلاری شدن نزدیک شده است؛ هرچه جلوتر می‌رویم، می‌بینیم که در سه‌ماهه‌ی پایانی سال نیز رویدادهای بسیار مهمی مانند معرفی چند مدل آیفون، آیپد، مک و اپل‌واچ جدید از سوی اپل در راه است.

با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش مالی، برخی از سرمایه‌گذاران نیز اقدام به انتشار پیش‌بینی‌های خود برای درآمد، میزان فروش آیفون و موارد دیگر کرده‌اند. بد نیست نگاهی هم به اهداف تعیین‌شده توسط Apple برای سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸ بیندازیم:

  • درآمد کل بین ۵۱.۵ تا ۵۳.۵ میلیارد دلار
  • سود ناخالص بین ۳۸ تا ۳۸.۵ درصد
  • هزینه‌های عملیاتی بین ۷.۷ تا ۷.۸ میلیارد دلار
  • سایر درآمدها و هزینه‌ها حدود ۴۰۰ میلیون دلار
  • نرخ مالیات تقریبا ۱۴.۵ درصد

جین مانستر، یکی از تحلیلگران Loop Ventures، در هفته‌ی جاری پیش‌بینی خود را در مورد درآمدهای اپل منتشر کرد. او فروش ۴۱.۶ میلیون دستگاه iPhone را برای سه‌ماهه‌ی سوم پیش‌بینی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه درصد رشد را نشان می‌دهد. مانستر معتقد است که درآمد سرویس‌های اپل، بیش از میزان پیش‌بینی‌شده و رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۹ درصد خواهد بود. او برای پیش‌بینی خود دو کلید اصلی ارائه می‌دهد:

۱- آیفون تبدیل به تجارتی پایدار شده است که امروزه به‌عنوان یک سخت‌افزار، بیشتر رفتاری مشابه محصولات حوزه‌ی نرم‌افزار پیدا کرده است.۲- سرعت بازگشت سرمایه، بیش از آن چیزی است که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند.
آیفون X

مانستر از سال مالی ۲۰۱۹ برای اپل به‌عنوان سالی مطلوب یاد می‌کند، اما معتقد است که وضعیت آیفون‌ها در این سال نیازمند اتخاذ تصمیماتی محافظه‌کارانه از سوی اپل است. او همچنین تاکید کرده که اپل، چهار فرصت رشد دیگر هم دارد که هنوز هیچ‌کدام تاثیرات خود را بر قیمت سهام این شرکت نگذاشته‌اند. این چهار حوزه عبارت‌اند از محتوای ویدیویی اورجینال، سلامت فردی، وسایل نقلیه‌ی خودران و ابزارهای پوشیدنی مرتبط با واقعیت افزوده.

موسسه‌ی مالی Zacks Equity Research پیش‌بینی کرده است که اپل در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری، درآمدی معادل ۵۲.۳۷ میلیارد دلار کسب کند. این مقدار تقریبا در میانه‌ی بازه‌ی پیش‌بینی‌شده توسط اپل قرار می‌گیرد. اگر اپل موفق به کسب این رقم درآمد شود، شاهد رشدی ۱۵.۳ درصدی نسبت به درآمد بازه‌ی مشابه سال قبل خواهد بود. Zacks پیش‌بینی کرده است که اپل در این سه‌ماهه موفق به فروش ۴۱.۲۹ میلیون دستگاه آیفون شود. این میزان اگرچه اندکی از مقدار اعلام‌شده توسط جین مانستر کمتر است، اما می‌توان با اندکی اغماض این دو رقم را برابر در نظر گرفت. Zacks نیز همچون بسیاری از موسسات مالی دیگر معتقد است که اپل در بخش‌ «سایر محصولات»، دو بال قدرتمند برای کسب درآمد بیشتر دارد. این موسسه می‌گوید:

بخش سرویس‌های اپل که موارد بسیاری از جمله سرویس‌های اینترنتی، اپ‌استور، Apple Care، اپل پی، اپل موزیک، لایسنسینگ و سایر خدمات را در بر می‌گیرد، اخیرا با رشد چشمگیر خود تبدیل به مرغ تخم‌طلای کوپرتینویی‌ها شده است.علاوه‌بر بخش خدمات، باید به بخش پوشیدنی‌های اپل هم توجه کرد که اکنون به اندازه‌ای بزرگ شده است که بتوان آن را در فهرست ۳۰۰ شرکت برتر Fortune جای داد. این بخش آینده‌ی بسیار روشنی دارد؛ به‌گونه‌ای که مطابق آخرین گزارش مالی منتشرشده، پوشیدنی‌ها و محصولات مرتبط با خانه، به‌تنهایی بیش از ۹۰ درصد سود بخش «سایر محصولات» را برای اپل به ارمغان آورده‌اند.

در نهایت به پیش‌بینی MarketWatch در مورد درآمدهای سه‌ماهه‌ی اخیر اپل می‌پردازیم. این پیش‌بینی حاصل بررسی و جمع‌بندی نظرات مجموعه‌ای از تحلیلگران FactSet است. این تحلیلگران معتقدند که در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری، درآمد اپل به ازای هر سهم، ۲.۱۶ دلار خواهد بود که نسبت به درآمد ۱.۶۷ دلاری بازه‌ی مشابه سال قبل افزایش، و نسبت به رقم ۲.۷۳ دلاری سه‌ماهه‌ی قبل به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. FactSet پیش‌بینی کرده است که اپل در این سه‌ماهه موفق به کسب درآمد ۵۳ میلیارد دلاری و فروش ۴۲ میلیون دستگاه آیفون می‌شود. تونی ساکوناگی، تحلیلگر موسسه‌ی برنشتاین نیز توضیحاتی مشابه جین مانستر ارائه می‌دهد. او معتقد است تحلیلگران عموما در انتظار عرضه‌ی آیپد در سال جاری و مشاهده‌ی تقاضای کاربران برای آیفون در سال ۲۰۱۹ هستند. وی افزود:

نتایج سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸، به احتمال زیاد برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت چندانی نخواهد داشت. در این سه‌ماهه، شاهد فروش خیره‌کننده‌ی آیفون یا رشد فراوان حاشیه‌ی سود و افزایش درآمد بخش خدمات نخواهیم بود. تمرکز سرمایه‌گذاران اپل از اکنون به سال مالی ۲۰۱۹ و تقاضای کاربران برای آیفون‌های جدید معطوف شده است.

مطابق سنت معمول کوپرتینویی‌ها، اپل این بار نیز گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اخیر خود را در وبسایت ارتباط با سرمایه‌گذاران خود بارگذاری خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات