پیشرفت شغلی زمانی که رئیس از شما حمایت نمی‌کند

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر در حال حاضر از حمایت مدیر یا رئیس خود برخوردار نیستید، به این معنا نیست که راه دیگری برای پیشرفت شغلی و توسعه‌ی مهارت‌های حرفه‌ای خود پیش رو ندارید.
تبلیغات

در یک سازمان یا محیط کار، حمایت مدیر یا سرپرست تیم به شما کمک می‌کند در پیشرفت و دستیابی به اهداف شغلی موفق‌تر باشید. در درجه‌ی اول همه‌ی ما به دنبال جلب حمایت نزدیک‌ترین مقام ارشد (مدیر دپارتمان، رهبر تیم) خود هستیم. یک حامی خوب نه‌تنها به ما راهنمایی و مشاوره می‌دهد، بلکه کمک می‌کند بهترین پتانسیل‌ها و توانایی‌هایمان را ببینیم، حتی قابلیت‌هایی که ممکن است خود ما از آن‌ها باخبر نباشیم.

از طرف دیگر این افراد برای ما الگوی حرفه‌ای نقشی هستند که در سازمان به عهده داریم. آن‌ها به ما نشان می‌دهند چگونه می‌توانیم کاری را تکمیل کنیم که خودشان پیش‌ازاین انجام داده‌اند. 

اما تجربه نشان می‌دهد که پیدا کردن یک حامی حرفه‌ای در بین مدیران رسمی، نه‌تنها آسان نیست بلکه مرسوم هم نیست. ناظران و سرپرستان معمولاً از مهارت‌های ارتباطی و نفوذ سازمانی برخوردار نیستند. آن‌ها معمولاً محافظه‌کارند و جایگاه خود را به خاطر پیشرفت دیگران، به خطر نمی‌اندازند.

اگر شما آن‌قدر خوش‌شانس نباشید که موردحمایت یک رئیس قدرتمند قرار بگیرید، چه می‌کنید؟ فرض می‌کنیم شما در یک شرکت خوب کار می‌کنید، یعنی زمین بازی زیاد هم خلاف میل شما نیست. در این صورت از توصیه‌های زیر استفاده کنید تا آنچه را که رئیس از شما دریغ می‌کند، جبران کنید:

Advance in  Career

یک تیم پشتیبان تشکیل دهید

به‌جای اینکه به یک حامی پرنفوذ و مؤثر فکر کنید، گروهی از افرادی را که می‌توانند به شما در پیشرفت حرفه‌ای کمک کنند، بیابید. افق دید وسیعی داشته باشید و افرادی را که در سطوح مختلف کار می‌کنند، چه در داخل و چه در خارج از سازمان، ارزیابی کنید. به دنبال افرادی باشید که به لحاظ شغلی از شما جلوتر هستند و دستاوردها یا سبک کاری آن‌ها را تحسین می‌کنید. ابتدا ویژگی‌هایی را که می‌خواهید در آن‌ها ماهرتر شوید، بنویسید. سپس این مهارت‌ها را با فهرست افرادی که در نظر گرفته‌اید، مطابقت دهید.

یک روش عالی برای ارتباط برقرار کردن با این افراد، این است که از آن‌ها مشاوره بگیرید. تحقیقات دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد و دانشکده‌ی مدیریت وارتون نشان می‌دهد که اگر به‌جای نشان دادن عدم‌کفایت خود به دیگران، از آن‌ها مشاوره بخواهید، بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرید. به‌علاوه وقتی مردم به شما (یا هرکسی) مشاوره می‌دهند، روی توصیه‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. هیچ نیازی نیست که این روابط، رسمی باشد. درواقع ممکن است حامیان شما هرگز متوجه نشوند که چه نگاهی به آن‌ها دارید.

بهره بردن از یک گروه مشاور به جای متکی بودن به رئیس، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. اگر بیش‌ازحد به یک فرد وابسته باشید، مسیر حرفه‌ای خود را در معرض ریسک‌های بالقوه قرار می‌دهید، چراکه ممکن است روز رئیس یا سرپرست شما شرکت را ترک کند. به‌علاوه اگر برند شما صرفاً به یک مقام وابسته باشد، تا زمانی که این شخص در دوران اوج خود قرار دارد، ارزش برند شما نیز بالا می‌رود و درصورتی‌که این فرد محبوبیت یا نفوذ خود را از دست بدهد، شما نیز در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرید.

دیده شدن را در اولویت قرار دهید

اگر رئیس شما، همان پشتیبانی نیست که شما را به هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاران معرفی کند، باید برنامه‌ی دیگری برای دیده شدن تنظیم کنید. به دنبال پروژه‌های داخلی یا چندگانه‌ای باشید که ذی‌نفعان سازمان نیز در جریان آن‌ها قرار دارند. اگر در حال حاضر چنین پروژه‌ای وجود ندارد، پروژه‌ای را پیشنهاد کنید که با ارزش‌ها و چشم‌انداز شرکت مطابقت دارد یا راه‌حلی برای نیازهای مشهود سازمان است.

Advance in  Career

به اینفلوئنسرهای سازمان، پیشنهاد کمک بدهید

 در هر سازمان، افراد تأثیرگذاری وجود دارند که لزوماً در موضع قدرت نیستند. به‌عنوان‌مثال یک مشاور استراتژیک که از تیم مدیران اجرایی کناره گرفته، یا دستیار باسابقه‌ی مدیرعامل می‌تواند فردی تاثیرگذار باشد.

راب کراس پروفسور دانشکده‌ی بابسون توصیه می‌کند نقشه‌ای از نحوه‌ی ارتباطات و اتصال افراد درون سازمان ترسیم کنید و برای تشخیص مقامات تأثیرگذار، به تعداد خطوط ارتباطی آن‌ها توجه کنید. تحقیقات او نشان می‌دهند که چگونه کارکنان جدید، بدون بهره‌گیری از مربیان رسمی، موفق می‌شوند روابط سازنده و مؤثری با رهبران فکری برقرار کنند.

پس از پیدا کردن افرادی که در حرفه‌ی شما تأثیرگذارند، به آن‌ها کمک کنید. به‌جای اینکه صرفاً به دنبال کمک آنها به خودتان باشید، ارزش افزوده و کمک خودتان به آنها را بیابید. با آن‌ها مشارکت و همکاری کنید، بدون اینکه منتظر نتایج کوتاه‌مدت باشید. به مزایای بلندمدت روابط حرفه‌ای ایمان داشته باشید. همان‌طور که آدام گرانت، استاد دانشکده‌ی وارتون تأکید می‌کند، «دهندگان» غالباً بسیار مفیدتر و مؤثرتر از «گیرندگان» صرف هستند.

از فشار مثبت خارجی استفاده کنید

 در اغلب موارد، اگر جایگاه خوبی در خارج از سازمان داشته باشید، نظر افراد داخل سازمان را نیز به خود جلب می‌کنید. رهبران شرکت متوجه می‌شوند که مشتریان، سهامداران و حتی صنعت با چه کسی ارتباط بهتری دارند. افراد حرفه‌ای، در هر سطح شغلی، جایگاه و قابلیت‌های خود را به شیوه‌ای نشان می‌دهند و ثابت می‌کنند که دستاوردهای آنها، بسیار بیشتر از مقام شرکتی آن‌ها است.

social network

به‌منظور اجرای این استراتژی، راهی را انتخاب کنید که برای شما واقعاً جذاب است. ممکن است به یکی از انجمن‌های صنعت بپیوندید و تلاش کنید تا رهبری آن را به دست آورید. یا می‌توانید تخصص‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی به نمایش بگذارید و با متفکران شناخته‌شده در این حوزه، وارد تعامل شوید. دپارتمان‌های روابط عمومی شرکت‌ها معمولاً مشتاق‌ پیدا کردن کارمندانی هستند که ایده‌های خوبی مطرح می‌کنند و آمادگی خود را برای شرکت در مصاحبه‌ها یا ارائه‌ی مقالات، اعلام می‌کنند. از تیم روابط عمومی شرکت بپرسید که چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. سپس توصیه‌های آن‌ها را به‌دقت دنبال کنید. با ارائه کردن ایده‌های تخصصی و همچنین موضوعاتی که موردعلاقه‌ی تیم روابط عمومی است، به یکی از منابع ارزشمند شرکت تبدیل می‌شوید.

تصور کنید که یکی از مشتریان، به مدیر شما می‌گوید به این دلیل شرکت شما را انتخاب کرده که مقاله‌ی شما را در زمینه‌ی روندهای صنعت، مطالعه کرده است. چنین اتفاقی دور از ذهن نیست. بسیاری از اوقات مشتریان، «میزان شناخت از صنعت» را فاکتور بسیار مهمی در ارزیابی اعضای تیم می‌دانند.

نکته‌ی آخر اینکه بدون شک، همکاری با یک رئیس حامی، یک مزیت مستقیم برای حرفه‌ی شما است، اما این گزینه شرط کافی پیشرفت نیست. دینامیک امروزی شرکت‌ها اجازه می‌دهد راه‌های دیگری نیز برای حمایت از خود پیش رو داشته باشید که البته این گزینه، رویکرد باثبات‌تری برای پیشرفت شما است. اگر به طیف وسیع‌تری از افرادحامی توجه کنید، با راه‌های متنوعی برای رشد حرفه‌ای مواجه می‌شوید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات