تولید و پیش فروش پژو 301، به زودی انجام خواهد شد

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هرچند که گروه خودروسازی پژو سیتروئن اعلام کرده است، از بازار ایران خارج می‌شود؛ ایران خودرو ادعا می‌کند با تکیه بر قطعات ساخت داخل، پژو 301 را به خط تولید خواهد رساند.
تبلیغات

با خروج آمریکا از برجام، پژو سیتروئن اولین شرکتی بود که اعلام کرد فعالیت‌هایش را در خودروسازی ایران متوقف می‌کند، آن هم در شرایطی که پژو با ایران‌خودرو قرارداد همکاری مشترک منعقد کرده و سیتروئن نیز با سایپا.کمتر از دو هفته دیگر، فاز اول بازگشت تحریم‌ها با محوریت صنعت خودرو کلید خواهد خورد و از همین رو بیشتر شرکت‌های خودروساز خارجی حاضر در کشور، برای در امان ماندن از جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها، از ادامه همکاری با ایران، منصرف شده‌اند. در این بین، پژو که بلافاصله پس از توافق هسته‌ای و برجام، قرارداد همکاری مشترک با ایران‌خودرو امضا کرد، در خروج پیش‌قدم شده است، با این حال طبق شنیده‌ها، یکی از محصولات این شرکت به نام پژو 301 در کشور به تولید خواهد رسید.

پژو ۳۰۱

طبق قرارداد ایران‌خودرو و پژو، سه محصول شامل 2008، 301 و 208 باید در ایران به تولید برسند، که در این بین، فقط پژو 2008 تولید می‌شود. بنابر برنامه‌ریزی انجام شده، پژو 301 دومین محصولی است که باید مطابق با قرارداد در ایران‌خودرو به تولید برسد، با این حال اعلام خروج پژو، این ماجرا را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرد. حالا اما خبر می‌رسد که تولید پژو 301 در دستورکار قرار گرفته است، حتی اگر پژو از ایران خارج شود.ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند پژو 301 با داخلی‌سازی اولیه ۶۰ درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه ۴۰ درصد باقی‌مانده از کجا تامین می‌شود، فعلا چندان مشخص نیست. البته گفته می‌شود ایران‌خودرو قصد دارد از موتور TU5 برای تولید پژو 301 استفاده کند، موتوری که در حال حاضر روی محصولات ارزان‌قیمت پژو در ایران سوار است. هرچه هست، ظاهرا با توجه به فرصت سه ماهه‌ای که تا اجرای فاز دوم تحریم‌ها باقی‌مانده، ایران‌خودرو و پژو قصد دارند تا حد امکان از این فرصت نیز استفاده و شرایط را برای تولید مدل 301 فراهم بیاورند.

301

 هرچند که مشخص بود ایران‌خودرو، علاقه‌ای به حذف پژو 405 و پژو پارس از خط تولید خود ندارد؛ مدت‌ها قبل، گفته شد که پژو 301 به عنوان جایگزینی برای محصولات قدیمی پژو در ایران، تولید خواهد شد. مدتی بعد، شایعه‌ی قیمت‌گذاری در محدوده‌ی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومن برای پژو 301، به گوش رسید و حالا، با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد، بعید است که خودروی مذکور، کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شود. طبق برنامه‌ی قبلی ایران‌خودرو، پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر، برای پژو 301 در نظر گرفته شده بود که میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در زمانی حدود ۱۲.۵ ثانیه داشت. موتور TU5 ساخت ایران خودرو و طراحی فرانسه هم، با حجم ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. با توجه به آمار عملکرد موتور TU5 روی  پژو 206 صندوق‌دار و تشابه وزنی این خودرو با پژو 301، می‌توان پیش‌بینی کرد که استفاده از پیشرانه‌ی TU5 روی پژو 301، منجر به کاهش مصرف سوخت و البته، اندکی کاهش شتاب اولیه شود. از سویی دیگر، مشخص نیست که موتور TU5، تا چه میزان از نظر استهلاک، هماهنگی با دیگر تجهیزات و هزینه نگهداری، بهتر یا ضعیف‌تر از موتور اصلی پژو 301، عمل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات