مهارت‌های رهبری خود را در ۳۰ روز بهبود دهید

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نقطه‌ی قوت مهارت‌های رهبری شما چیست و چگونه می‌توانید به رهبر بهتری تبدیل شوید؟ برخی نکات کاربردی به شما کمک می‌کنند در مدتی کوتاه، پیشرفت بیشتری داشته باشید.
تبلیغات

شاید استراتژی‌هایی که در این مطلب با شما به اشتراک می‌گذاریم، راه‌حل همه‌جانبه‌ای برای پایان دادن به همه چالش‌های رهبری شما نباشد، ولی این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند در شرایط خاص، سریع‌تر پیشرفت کنید.

مارسل شوانتز، بنیان‌گذار موسسه‌ی آموزش رهبری Leadership From the Core، مهم‌ترین نکات بسیاری از کتاب‌های رهبری را در  مجموعه‌ای متشکل از ۳۰ راهنمایی کاربردی جمع‌آوری کرده و معتقد است که رهبران می‌توانند در یک دوره‌ی ۳۰ روزه، همه‌ی این توصیه‌ها را عملی کنند:

Simple Leadership Strategies

۳۰ راهکار برای بهبود رهبری در ۳۰ روز

۱- به صحبت‌های همه‌ی اعضای سازمان گوش دهید و راه‌هایی برای صحبت کردن با آن‌ها، ارائه‌ی اطلاعات و به اشتراک‌گذاری یا بحث در مورد ایده‌ها بیابید.

۲- به یاد داشته باشید که نزدیک‌ترین افراد سازمان به مشتریان، کارمندانی هستند که می‌دانند در حال حاضر چه اتفاقی در حال روی دادن است. با تلاش تمام بفهمید که آن‌ها چه می‌دانند.

۳- مشتاقانه با همه‌ی تیم‌ها کار کنید و حمایت دیگران را به دست آورید. این بدان معنی است که با افرادی که خارج از شبکه‌ی ارتباطات ضروری شما هستند نیز رابطه برقرار کنید.

۴- مطمئن شوید که اعمال و گفتار شما با یکدیگر مطابقت دارند.

۵- هرگز بعضی از کارمندان را به عده‌ی دیگری از آن‌ها ترجیح ندهید. اگر به عده‌ای توجه کنید و عده‌ی دیگری را نادیده بگیرید، مسبب اختلافات درون تیمی خواهید بود. در عوض از توانایی‌های همه‌ی کارمندان درراه رسیدن به اهداف تیم استفاده کنید.

۶- هنگامی‌که با رفتار یا ایده‌های یکی از اعضای تیم مخالف هستید، مخالفت خود را به‌صورت خصوصی ابراز کنید نه در معرض عموم. به‌علاوه، بهتر است هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهید و آن را به دست زمان نسپارید.

۷- کنترل دائمی اعضای تیم را متوقف کنید. به آن‌ها آزادی عمل بدهید. اجازه دهید همان‌طور که در طول راه رشد می‌کنند، خودشان مسئولیت نتایج اقدامات و تصمیماتشان را به عهده بگیرند.

۸- هر اطلاعاتی را که می‌توانید، با اعضای تیم به اشتراک بگذارید. آن‌ها هرچه بیشتر بدانند، شرایط، اهداف و وظایف را بهتر درک می‌کنند. هرچه بهتر درک کنند، احساس تعهد بیشتری خواهند داشت و زمانی که خود را متعهد بدانند، از تلاش دست برنمی‌دارند.

۹- برای کارمندان یادداشت‌های تشکر شخصی ارسال کنید. رهبرانی که از تلاش و کار کارمندان قدردانی می‌کنند، به آن‌ها انرژی بیشتری می‌بخشند.

۱۰- بهترین افراد را برای اداره‌ی شرکت بیابید و به آن‌ها آزادی عمل زیادی بدهید، حتی اگر مرتکب اشتباه شوند. هرگز آن‌ها را قضاوت و سرزنش نکنید.

Simple Leadership Strategies

۱۱- اعضای تیم را در سطح شخصی بشناسید. بگذارید همه‌ی افراد بدانند که شما برای زندگی آن‌ها اهمیت قائلید.

۱۲- این جمله را به خاطر بسپارید: «بازخورد، صبحانه‌ی قهرمانان است» کارمندان می‌خواهند بدانند که چگونه کار می‌کنند. رهبران خوب همیشه و به‌طور منظم به اعضای تیم خود بازخورد می‌دهند.

۱۳- روابط مثبت و روحیه‌ی همکاری را توسعه دهید. هنگامی‌که اعضای تیم احساس اتحاد دارند، از بیان نظرات و ایده‌های متفاوت خود نمی‌ترسند و همین امر زمینه‌های نوآوری را فراهم می‌کند.

۱۴- به دیگران کمک کنید موفق شوند، رشد کنند و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. هر رهبری که می‌خواهد ماکزیمم پتانسیل کارمندان را به کار بگیرد، باید این جمله را شعار همیشگی خود بداند.

۱۵- رهبران خوب از نیازهای افراد خود مطلع هستند. پس با کارمندان در مورد نیازهای آن‌ها صحبت کنید.

۱۶- اطمینان حاصل کنید که کارمندان اهداف خود را می‌شناسند. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آن‌ها را پشتیبانی و تشویق کنید و هرگاه به راهنمایی شما نیاز داشتند، مربی خوبی باشید.

۱۷- مالکیت پروژه‌ها و وظایف را به کارمندان بسپارید و اجازه دهید به روش خودشان کارها را پیش ببرند.

۱۸- انواع مختلف اطلاعات را در دسترس کارمندان قرار دهید.

۱۹- به‌جای بررسی عملکرد ماهانه، به‌صورت غیررسمی و دوستانه به کارمندان بازخورد ارائه کنید.

۲۰- در مورد شیوه‌های تشویق کردن کارمندان، دقت عمل داشته باشید. کافی نیست که به کارمندی بگویید «کارت خوب بود» و سپس دور شوید. به‌جای عملکردهای معمول کارمندان، منتظر یک دستاورد خاص باشید و آن را تحسین کنید.

Simple Leadership Strategies

۲۱- اگر قول یا وعده‌ای داده‌اید، حتماً با اقدامات خود آن را دنبال کنید. حتی اگر اقدامات شما به نقطه‌ای منتهی شود که توضیح بدهید که چرا آن برنامه یا وعده، فعلاً قابل‌اجرا نیست.

۲۲- از صحبت کردن در مورد شکست‌ها، چالش‌ها و تصمیمات سختی که اتخاذ کرده‌اید، نترسید. صادق باشید و همان‌طور که اخبار خوب را اعلام می‌کنید، اخبار بد را نیز اطلاع‌رسانی کنید. نکته‌ی مهم این است که در هر شرایطی صادق باشید.

۲۳- یک شنونده‌ی فعال باشید. ذهنتان را به روی ایده‌های دیگران باز نگه‌دارید. در دسترس باشید و خودخواهی را کنار بگذارید.

۲۴- اطمینان حاصل کنید که همه‌ی افراد، به‌خوبی متوجه‌اند چرا به جلسات کاری فراخوانده می‌شوند. قوانینی تنظیم کنید که جلسات را به محیطی امن برای گفتگوها تبدیل کند.

۲۵- به‌جای واکنش نشان دادن، پاسخگو باشید.

۲۶- تیم خود را به‌روز نگه‌دارید. اجازه دهید کارکنان بدانند که کار آن‌ها، چگونه به پیشرفت یک پروژه‌ی مهم و نزدیک شدن به اهداف نهایی کمک می‌کند.

۲۷- روی چیزهایی که مهم‌تر هستند تمرکز کنید و اولویت‌بندی‌های خود را بر همین اساس تنظیم کنید. همان‌طور که استیو جابز می‌گفت: «تصمیم‌گیری در مورد کارهایی که نباید انجام بدهی، به‌اندازه‌ی تصمیم‌گیری در مورد کارهایی که باید انجام بدهی مهم است. این موضوع در مورد شرکت‌ها صدق می‌کند، همان‌طور که در مورد محصولات نیز صادق است.»

۲۸- پیش از اینکه سریعاً نتیجه‌گیری (و قضاوت) کنید، این فرض را در نظر بگیرید که دیگران با بهترین نیت کاری را انجام داده‌اند و ممکن است شما از همه‌ی ماجرا باخبر نباشید.

۲۹- متقابلاً بازخورد دریافت کنید. همیشه به کارهایی که انجام داده‌اید و اینکه چگونه می‌توانید بهتر باشید، فکر کنید.

۳۰- درنهایت کارمندان خود را دوست داشته باشید. همان‌طور که وینس لومباردی، مربی افسانه‌ای فوتبال آمریکایی زمانی گفته بود:

عشق، وفاداری است. عشق، کار تیمی است. عشق یعنی به شأنیت افراد احترام می‌گذارید. این قدرت هر سازمان است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات