دلایل استخدام کارمند پاره وقت و مزایای آن

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرایط و رکود اقتصادی سال‌های گذشته باعث شده افراد به کار پاره‌وقت علاقه‌مند شوند. آن‌ها به طور دائم به صورت پاره‌وقت استخدام می‌شوند و کارآفرینان نیز راضی هستند.
تبلیغات

کارمندان پاره‌وقت در هر کسب‌وکاری به اندازه‌ی کارمندان تمام‌وقت جدی گرفته نمی‌شوند. اما کارمندان پاره‌وقتی که به طور دائم در شرکت مشغول به کار هستند مانند مولفه‌ای حیاتی روی رشد کسب‌وکار با کمترین هزینه تأثیر می‌گذارند. استخدام کردن کارمندان پاره‌وقتی که مهارت بالایی ندارند اما می‌خواهند رزومه‌ی خود را کامل کنند چالش بزرگی است. بنابراین اگر کارمندی با مهارت‌های بالا و علاقه‌مند به کار پاره‌وقت پیدا کردید با او وارد مذاکره شوید. حتی پیشنهاد کار از خانه را به او ارائه دهید. کار پاره‌وقت اگر به درستی انجام گیرد به معنای درگیر شدن کارمند به صورت تمام وقت است.

۱- مقیاس و فروش

اگر استراتژی شرکت این است که با نهایت سرعت رشد کند و درنهایت به بالاترین پیشنهاد فروخته شود، در این صورت تکمیل کردن پروژه‌ها ضروری است. این روزها شرایط اقتصادی طوری تغییر کرده است که تعداد آزادکارها و کارمندان قراردادی بسیار بیشتر از گذشته شده است. یکی از دلایل این موضوع عدم استخدام دائم کارمندان پاره‌وقت یا حتی تمام‌وقت بوده است و بسیاری از کارآفرینان از این وضعیت راضی هستند. با این حال بسیاری از کارآفرینانی که سابقه‌ی کاری چندان زیادی ندارند، ترجیح می‌دهند تیمی متشکل از افراد اصلی و نه لزوما به صورت تمام‌وقت داشته باشند تا شرایط پایداری ایجاد کرده و پیشرفت کنند. کارمندان پاره‌وقت دائم کسانی هستند که حقوق دریافت می‌کنند و ساعات کاری مشخصی دارند. این مدل استخدام شاید برای عده‌ای خوشایند نباشد اما در اغلب تیم‌های استارتاپی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

part time

۲- قوانین

بسیاری از کارفرمایان کارمندان را به صورت پاره‌وقت و به طور دائم استخدام می‌کنند تا از ارائه‌ی خدماتی مانند بیمه‌ی درمانی معاف شوند و در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کنند. در عین حال افراد کمی می‌دانند استخدام دائم کارمندان پاره‌وقت نیز شامل قوانین استخدام برای کارمندان تمام‌وقت می‌شود. به یاد داشته باشید تمام کارمندانی که ۳۰ ساعت در هفته یا ۱۳۰ ساعت در ماه کار می‌کنند شامل قوانین محیط کار می‌شوند. این افراد بخشی از دارایی شرکت بوده و تمام بیمه‌ها به آن‌ها نیز تعلق می‌گیرد. درنتیجه بیمه ندادن به این افراد خلاف قانون بوده و نوعی کلاه‌برداری به حساب می‌آید.

مسائل محرمانه نیز ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد کنند. کارمندان پاره‌وقتی که به طور دائم در شرکت مشغول به کار هستند نیز از اطلاعات محرمانه‌ای که نباید در اختیار رقبا قرار بگیرد با خبر هستند. درنتیجه برای جلوگیری از این موضوع باید قرارداد و توافقنامه‌ای بین دو طرف امضا شود تا در صورت تخلف بتوان از راه قانونی پیگیری کرد. مشاوران قانونی از این موضوع آگاهی کامل دارند و در صورت نیاز می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

part time

۳- دارایی‌های پنهان

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که اغلب شرکت‌ها مرتکب می‌شوند این است که کارمندان پاره‌وقت را به چشم دارایی‌هایی موقتی در نظر می‌گیرند که روزی با کارمندان تمام‌وقت جایگزین خواهند شد. در نقطه‌ی مقابل شرکت‌هایی هستند که به کارمندان پاره‌وقت نیز به اندازه‌ی کارمندان تمام‌وقت بها می‌دهند. به‌عنوان مثال به طور مرتب جوایزی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند یا هزینه‌ی حضور آن‌ها در کلاس‌های آموزشی یا رویدادهای مهم و مفید را پرداخت می‌کنند. این کار به کارمندان پاره‌وقت نشان می‌دهد آن‌ها نیز جزئی از سرمایه‌ی شرکت هستند و درنتیجه امید و انگیزه‌ی بیشتر برای کار پیدا می‌کنند.

یک کارآفرین باهوش پتانسیل رشد تمام موقعیت‌های کاری و تمام استخدام‌ها از جمله استخدام نیروهای پاره‌وقت را می‌داند. این افراد باید راه پیشرفت کارمندان پاره‌وقت را نیز باز بگذارند و از ایده‌هایی که دارند استقبال کنند. گاهی اوقات پیشنهادهای این افراد برخلاف انتظار به طور قابل توجهی در وقت و هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی می‌کند. کارآفرینانی که به کارمندان خود به طور دائم آموزش می‌دهند و از دانش آن‌ها استفاده می‌کنند عملکرد بهتری دارند. گاهی اوقات کارمندان پاره‌وقت راه حل‌های بسیار خوبی در مورد موضوع‌هایی ارائه می‌دهند که شاید کارآفرین آگاهی در مورد آن نداشته باشد و درنتیجه کسب‌وکار در جهت مثبت رشد می‌کند.

انتخاب موقعیت‌های شغلی پاره‌وقت

رکود اقتصادی چند سال گذشته بسیاری از افراد را به اجبار به سمت کار پاره‌وقت کشانده است. امروزه با اینکه شرایط کمی بهتر شده است اما تعداد افراد علاقه‌مند به کار پاره‌وقت همچنان ثابت مانده است. این یعنی بسیاری از افراد کار پاره‌وقت را به استخدام تمام‌وقت ترجیح می‌دهند.

part time

مزایای کار پاره‌وقت

۱- انعطاف‌پذیری: بسیاری از کارآفرینان به دلیل مسائل مالی نمی‌توانند کارمند تمام‌وقت استخدام کنند و بابت این موضوع احساس خوبی ندارند. آن‌ها مزایای استخدام دائم کارمند پاره‌وقت را در نظر نمی‌گیرند. کارمندان پاره‌وقت چابکی عملیات را بالا می‌برند و پروژه‌ها را با سرعت بیشتری به پایان می‌رسانند. در محیط‌های کاری که مسئولیت‌ها قابل تعویض هستند، دو کارمند پاره‌وقت عملکرد بهتری نسبت به یک کارمند تمام‌وقت خواهند داشت.

۲- تخصص: اینکه بتوانید فرد متخصصی را برای انجام کارهای خود و پیشرفت شرکت به صورت تمام‌وقت استخدام کنید چالش بزرگی است. بنابراین استخدام چند کارمند پاره‌وقت با مهارت‌های محدود و تعریف شده مانند متخصص بازاریابی ‌B2B و متخصص شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌شود. کارفرمایان معمولا سطح توقع خود را پایین نمی‌آورند و دنبال کارمندی تمام‌وقت با مهارت‌های ناقص نیستند. در مقابل کارمندان پاره‌وقت مخصوصا بازنشسته‌ها ممکن است کل سال‌های کاری خود را صرف انجام یک کار خاص کرده و در انجام آن ماهر باشند.

۳- مصاحبه: کارمندان پاره‌وقتی که مهارت‌های خود را ثابت کرده باشند فرآیند مصاحبه و استخدام را تا حدود زیادی تسهیل می‌کنند. بسیاری از کارآفرینان ابتدا کارمندان را به صورت پاره‌وقت استخدام می‌کنند و بعد از اینکه اوضاع مالی شرکت بهبود پیدا کرد و کارمند نیز توانست خودش را ثابت کند، به کارمند تمام‌وقت تبدیل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات