کوالکام آنتن 5G جدیدی را با نام QTM052 و سرعت فوق‌العاده معرفی کرد

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینترنت نسل پنجم یا 5G در مقیاس تجاری هنوز به واقعیت نرسیده است،‌ ولی آنتن جدید کوالکام احتمال اجرایی شدن این رویا را دست‌یافتنی‌تر کرده است.
تبلیغات

یک آنتن به‌نام QTM052 می‌تواند به رویای اینترنت فوق‌سرعت 5G واقعیت ببخشد. اینترنت 5G واقعی هنوز ایده‌ای جذاب ولی دوردست است. برای اینکه ایده‌ی اجرایی شدن اینترنت پرسرعت 5G روی گوشی‌های هوشمند همراه به واقعیت برسد، پیش‌نیازهای زیادی باید عملیاتی شوند. به‌طور مثال استانداردهای جدیدی مورد توافق قرار بگیرند، مودم‌های جدیدی طراحی شوند و مورد استفاده قرار بگیرند؛ همچنین سخت‌افزار‌های خاصی طراحی و در دکل مخابراتی نصب شوند.

اما Qualcomm مدعی شده که از پس یکی از سخت‌ترین موانع عملیاتی‌شدن این رویا برآمده است. این شرکت به‌تازگی از جدیدترین آنتن «میلی‌متر موجی» (mmWave) خود با اسم QTM052 رونمایی کرده است. آتنی که با استفاده از موج‌هایی با طیف باریک می‌تواند دسترسی اینترنت فوق‌سریع را روی گوشی‌های هوشمند همراه ممکن کند.

این خبر، بزرگ به‌حساب می‌آید، برای اینکه تمام اینترنت‌های 5G که تابه‌حال ساخته شده‌اند از استانداردهای برابری برخوردار نیستند. آزمایش‌هایی توسط Mobile World Congress یا همان «MWC» درباره‌ی فناوری‌ جدید کوالکام در اوایل سال صورت گرفت. نتایج این آزمایش‌ها این موضوع را تایید می‌کند که کاربرها به‌زودی شاهد افزایش سرعت در اینترنت‌های 5G با پهنای باند کم خواهند بود. اما تفاوت خبر جدید کوالکام در این است که فناوری جدید از شبکه‌ی «میلی‌متری موج» (mmWave) استفاده می‌کند.

البته برای اینکه این فناوری در مقیاس گسترده عملیاتی شود، ‌ابتدا باید سخت‌افزارهایی بر اساس شبکه‌ی «میلی‌متری موج» ویژه‌ی تلفن‌های همراه طراحی شود که قابل‌اعتماد و مهم‌تر از همه کاربردی باشد، که قطعا کار ساده‌ای نخواهد بود. ویژگی مثبت شبکه‌ی «میلی‌متری موج» در این است که تمام طیف تولیدشده را به اینترنت فوق‌سریع اختصاص می‌دهد، ولی از نکات منفی آن این است که محدوده‌ی عملیاتی آن بسیار کم است و شعاع زیادی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، ‌همچنین نمی‌تواند از موانعی مانند دیوار و حتی دست انسان به‌راحتی عبور کند. 

ولی طبق ادعای کوالکام با ساخته شدن آنتن QTM052 تمامی این مشکل‌ها حل شده است. یک «آرایه آنتن» کوچک است. آرایه آنتن به مجموعه‌ای از آنتن‌های متصل به یکدیگر گفته می‌شود که در قالب یک آنتن واحد کار می‌کنند. آنتی که حتی از اندازه یک سکه کوچک‌تر است و داخل آن ۴ آنتن به طور هم‌زمان کار می‌کنند. همچنین با استفاده از الگوریتم‌های اختصاصی شرکت کوالکام دسترسی به نزدیک‌تر دکل مخابراتی اینترنت 5G را فراهم می‌کنند. این آنتن یک ویژگی دیگر هم دارد که با طراحی خاص خود می‌تواند امواج تولید‌ شده را به راحتی از مناطق سرپوشیده و محصور عبور دهد.

آنتن QTM052 به قدری کوچک است که چهار عدد از آن در گوشی موبایل جا می‌شود

آنتن QTM052 به‌قدری کوچک طراحی شده است تا شرکت‌های تولیدکننده بتوانند به‌راحتی آن را داخل قاب گوشی تلفن همراه قرار دهند. مودم 5G کوالکام با نام X50 نیز طوری طراحی شده که از آرایه‌ی آنتنی بیش از چهار آنتن پشتیبانی کند. این یعنی چهار آنتن چهارگانه در چهار قسمت از یک تلفن هوشمند همراه قرار داده می‌شود تا در مجموع با وجود ۱۶ آنتن دیگر مهم نباشد که فرد استفاده‌کننده به چه صورتی تلفن همراه را در دست بگیرد و امواج اینترنت پرسرعت مسدود نمی‌شود.

آنتن اینترنت 5G

باید اعتراف کرد که راهکار کوالکام، هوشمندانه است. اگر فرض کنیم طبق آنچه که از این فناوری انتظار می‌رود در عمل هم توانایی‌های خود را ثابت کند، این فناوری یک گام بسیار بزرگ در جهت برآورده کردن رویای اینترنت فوق‌سریع بر مبنای استفاده از دستگاه‌های مجهز به فناوری اینترنت 5G میلی‌متری موج به حساب می‌آید. ‌خبر خوب این است که چندان هم نیاز به صبر نیست تا کاربردی بودن این آنتن ثابت شود. ‌شرکت کوالکام اعلام کرده است که اولین دستگاه مجهز به آنتن QTM052 را در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی رونمایی می‌کند. کوالکام، اولین محصولات اینترنت 5G خود را در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره‌ی جنوبی به‌شکل محدود در اختیار عموم قرار داده بود که نتایج آن رضایت‌بخش بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات