شبکه های اجتماعی می‌تواند موجب ترک شرکت توسط کارمندان شود

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین کارمندان روز به روز افزایش یافته و علاوه بر کاهش کارایی، مشکلاتی مانند ترک شرکت ایجاد کرده است.
تبلیغات

شبکه‌های اجتماعی عموما دو تاثیر روی کارمندان دارند. یکی از این تاثیرها کاهش کارایی و تمرکز آنها در حین انجام وظایف است. تاثیر دیگر، تبدیل شدن به ابزاری برای افزایش همکاری و ارتباط مثبت میان کارمندان است.

تحقیقات اخیر لورنزو بیتزی،‌ استادیار دپارتمان مدیریت دانشگاه ایالتی کالیفرنیا نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی به آن مقدار که مدیران فکر می‌کنند، از بین برنده‌ی بازدهی و کارایی نیستند. اگرچه این خبر خوبی است، اما خبر بد این که همین شبکه‌ها می‌توانند عواملی برای ترک شرکت توسط کارمندان باشند.

بیتزی ۲۷۷ کارمند از شرکت‌های مراقبت‌های سلامتی را مورد مطالعه قرار داده است. او به این نتیجه رسید کارمندانی که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین با همکاران خود در ارتباط هستند، انگیزه بیشتری برای کار در شرکت داشته و ایده‌های بهتری ارائه می‌دهند. از طرفی کارمندانی که در ساعت‌های کاری در شبکه‌های اجتماعی با افراد خارج از سازمان خود در ارتباط هستند،‌ انگیزه و تعهد کمتری به کار خود نشان می‌دهند.

نتایج کلی تحقیقات نیز نشان داد صرف‌نظر از دوستان و ارتباطات شبکه‌های اجتماعی، افرادی که در ساعات کاری از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند، بیش از دیگران تمایل به ترک کار دارند. نکته‌ی مهم این که افرادی که در ساعات فراغت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، کمتر به فکر ترک شغل می‌افتند. بیتزی می‌گوید احتمالا دلیل این ترک کار، ارتباط با کارفرمایان دیگر در شبکه‌های اجتماعی است.

social media

طبق مقاله‌ی منتشر شده از بیتزی در مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد، ۷۹ درصد از کارمندانی که برای کار از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، شرکت فعلی خود را ترک خواهند کرد. در میان افرادی که در زمان استراحت از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند، آمار به ۶۰ درصد می‌رسد. بیتزی در این مورد می‌گوید:

افرادی که در ساعات کاری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، به دنبال سازمان‌های جدید گشته و با ایجاد ارتباطات کاری جدید، شغل فعلی خود را ترک می‌کردند.

بیتزی در نهایت پیشنهاد می‌دهد که آموزش‌هایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کارمندان ارائه شود. او می‌گوید باید از نقاط مثبت این شبکه‌ها مانند ارتباط بهتر با همکاران و افزایش انگیزه استفاده کرده و رفتارهای غلطی که باعث استعفای کارمندان می‌شود را حذف کنیم.

شبکه اجتماعی داخلی راهکاری برای افزایش همکاری کارمندان است

پیشنهاد دیگر ساختن گروه‌های اجتماعی اختصاصی برای کسب‌وکار خودتان است. با این کار مشارکت آنلاین افراد را نیز در محیطی اختصاصی و بدون مزاحمت شرکت‌های دیگر تشویق خواهید کرد. در شبکه‌های اجتماعی داخلی،‌ افراد کمتر در مورد تمایل به ترک شرکت یا فرصت‌های خارج از سازمان بحث می‌کنند.

به نظر می‌رسد راهکار دوم سازنده‌تر باشد چرا که در راهکار اول یعنی آموزش یا تنبیه،‌ افراد در محدودیت یا در معرض تاثیرات اجباری آموزگاران خواهند بود و چه بسا رفتارهای ساختارشکنانه‌ی بیشتری انجام دهند. با ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی هم نیاز کارمندان به مشارکت آنلاین برطرف می‌شود و هم آزادی آنها تا حدودی حفظ خواهد شد. در این میان پیشنهاد می‌شود هرچه بیشتر نشاط و شادابی تیم را به این شبکه‌ها تزریق کنید و حتی نتایج آن را در شبکه‌های عمومی منتشر کنید تا استعدادهای جدید به سمت شرکت شما جذب شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات