خودروی پرنده جیلی، تولید و قیمت گذاری شد

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جزئیات جدید خودروی پرنده‌ی شرکت ترافیوجیا، زیرمجموعه گروه خودروسازی جیلی چین منتشر شد.
تبلیغات

شرکت آمریکایی ترافیوجیا (Terrafugia) جزئیات جدیدی از پروژه‌ی خودروی پرنده که با حمایت جیلی چین ساخته می‌شود، منتشر کرد. خودروی پرنده‌ی این شرکت با نام ترنزیشن (Transition) و قوای فنی هیبرید، سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد. شرکت ترافیوجیا سال ۲۰۰۶ توسط گروهی از مهندسان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست آمریکا (MIT) با هدف ساخت خودروی پرنده بنیان‌نهاده شد؛ این شرکت کوچک سال گذشته توسط گروه خودروسازی جیلی چین، مالک شرکت‌های مشهور و شناخته‌شده‌ای چون ولوو و لوتوس خریداری شد.

ترافوجیا ترنزیشن / Terrafugia Transition

هدف نهایی مهندسان ترافیوجیا، ساخت خودرویی پرنده سازگار با قوانین اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) و سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده (NHTSA) است. برای این منظور، محصول این شرکت در رده‌ی هوایپماهای اسپرت سبک‌وزن و یک خودروی جاده‌ای استاندارد قرار می‌گیرد. گواهینامه خلبانی هواپیماهای این کلاس در آمریکا چندان مشکل و هزینه‌بر نیست و متقاضیان تنها با ۲۰ ساعت تجربه‌ی پرواز می‌توانند این گواهینامه را دریافت کنند. ترنزیشن به یک کابین با ظرفیت دو سرنشین و بال‌های تاشو مجهز هست. قابلیت تاشوی بال‌ها که در کمتر از یک دقیقه باز شدن آن‌ها انجام می‌گیرد، به‌راحتی کلاس این مدل را بین هواپیما و خودروی جاده‌ای تغییر می‌دهد. شرکت‌های هوا و فضای معتبری شامل داینون اویونیکس (Dynon Avionics) و BRS تجهیزات الکترونیکی و چتر نجات ترنزیشن را تولید کرده‌اند.

ترافوجیا ترنزیشن / Terrafugia Transition

ترنزیشن از قوای فنی هیبرید شامل یک موتور احتراقی و یک موتور الکتریکی با باتری لیتیوم آهن فسفات استفاده می‌کند؛ بر اساس گفته‌های مقامات ترافیوجیا، دلیل استفاده نکردن از باتری معمولی لیتیوم-یون مشکلات ایمنی در این خودروی پرنده است. پیشرانه‌ی ساخت روتکس (Rotax) ترنزیشن قابلیت ایجاد قدرت برای پرواز با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد و در هر ساعت ۱۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. بنابراین ترنزیشن با قابلیت پرواز نهایت تا راتفاع ۱۰ هزار پا (۳۰۴۸ متر)، شعاع حرکتی معادل ۶۴۴ کیلومتر دارد. علاوه بر این، خودروی پرنده‌ی ترافیوجیا و جیلی به قابلیت افزایش ناگهانی قدرت یا بوست (Boost) در هوا نیز مجهز است. همانطور که در تصاویر مشخص است، ترنزیشن با داشتن باله‌های ثابت برای پرواز و فرود به باند نیاز دارد؛ محصول پیشرفته‌تر ترافیوجیا با نام TF-X طراحی متفاوت دارد و درواقع عمود پرواز (VTOL) بوده که هنوز مراحل پیش‌تولید آن مورد تأیید قرار نگرفته است. در حال حاضر مقامات ترافیوجیا برای ثبت سفارش ترنزیشن مبلغی معادل ۱۰ هزار دلار درخواست می‌کنند؛ این شرکت تا امروز چندبار زمان عرضه‌ی این مدل را عقب انداخته است اما مدیران این شرکت قول عرضه‌ی نهایی ترنزیشن با قیمت پایه‌ی ۲۷۹ هزار دلار، در سال ۲۰۱۹ را داده‌اند.

ترافوجیا ترنزیشن / Terrafugia Transition

مدتی است که تولید خودروها و تاکسی‌های پرنده رونق خاصی گرفته است. شرکت‌های مختلف با ایده‌ی حمل و نقل هوایی و جلوگیری از شلوغی بیش از حد شهرها، مدل‌های مفهومی و تولیدی مختلفی رونمایی می‌کنند. از شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها که بگذریم، علاوه بر جیلی برندهای خودروساز بزرگ دیگر مانند تویوتا و دایملر هم به‌دنبال تولید خودروی پرنده‌ی خود هستند. در حال حاضر از بین مدل‌های مختلف تولید ترافیوجیا ترنزیشن و بک‌فلای اوپنر با حمایت لری پیج در سال ۲۰۱۹ تأیید شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات