نسل بعدی نیسان GT-R، سریع‌ترین سوپراسپرت جهان خواهد بود

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیر بخش طراحی نیسان اعلام کرد که نسل جدید GT-R، باهدف تولید سریع‌ترین سوپراسپرت جهان ساخته خواهد شد.
تبلیغات

نیسان GT-R یکی از مشهورترین خودروهای جهان و البته یکی از بهترین مدل‌های اسپرت صنعت خودروسازی ژاپن است. از سال ۲۰۰۷، رونمایی مدل GT-R با کد R35 و جدا شدن سری اسکای‌لاین؛ گودزیلای پرطرفدار ژاپن چند نسخه‌ی ویژه و فیس‌لیفت دریافت کرده است. به‌نظر می‌رسد که کم‌وبیش زمان رونمایی از نسل جدید GT-R فرارسیده باشد، اما باتوجه به گفته‌های مقامات نیسان فعلاً خبری از گودزیلای جدید نیست. آلفونسو آلبایسا، مدیر بخش طراحی نیسان در جریان جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ و رونمایی مدل تولید محدود ایتال دیزاین GT-R 50 به نسل بعدی نیسان GT-R اشاره کرد. آلبایسا مشخصاً اعلام کرد که در طراحی نسل جدید از مدل ایتال دیزاین GT-R 50 الگوبرداری نخواهد شد چرا که GT-R باید یک خودروی ویژه و تک‌نمونه باشد.

Nissan GT-R 50 Italdesign

آلبایسا در طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت اتوکار گفت:

نسل جدید نیسان GT-R، سریع‌ترین سوپر اسپرت دنیا خواهد بود. در حقیقت بار و چالش اصلی بر دوش تیم مهندسی قرار دارد. هر وقت که زمانش برسد، ما آماده‌ی انجام وظیفه و طراحی یک خودروی ویژه هستیم؛ ولی هنوز خیلی با آن زمان فاصله داریم.

آلبایسا تأکید کرد که GT-R جدید، با پای‌بندی به هویت اصلی، یک خودروی منحصربه‌فرد و خاص خواهد بود. در حال حاضر گودزیلای جدید در مرحله‌ی طرح‌های روی کاغذ قرار دارد اما به‌محض تصمیم قطعی تیم مهندسی بر قوای فنی و پلتفرم جدید، روند طراحی نهایی آغاز خواهد شد. 

Nissan 2020 Vision Gran Turismo

می‌توان مدل مفهومی نیسان 2020 ویژن گرن تورزیمو را به‌عنوان پیش‌نمایش نسل بعدی در نظر گرفت (تصویر اصلی این مطلب). این مدل مفهومی که در سال ۲۰۱۴ رونمایی و سپس در بازی ویدئویی گرن توریزمو 6 وارد شد، طراحی تهاجمی دارد و یادآور میراث گودزیلای ژاپن نیز هست. با این وجود باتوجه به گفته‌های آلبایسا و بررسی کردن بی‌شمار طراحی رو کاغذ، شاید این مدل در حد برنامه‌ی ویژن گرن توریزمو (Vision Gran Turismo) باقی بماند. با توجه به گفته‌های آلبایسا، باید چند سال دیگر منتظر رونمایی نسل جدید نیسان GT-R باشیم؛ شاید اوایل دهه‌ی بعدی قابل پیش‌بینی باشد. مدیر بخش طراحی نیسان تأیید کرد که هنوز بر سر قوای فنی و استفاده از موتور برقی در GT-R جدید تصمیم‌گیری نشده است. در واقع آلبایسا اشاره کرد که احتمال استفاده از موتور برقی در نسل جدید وجود دارد ولی هنوز به‌طور صد درصد قطعی نیست.

آلبایسا در ادامه گفت:

بخش زیادی از قوای فنی برقی باشد یا اصلاً نباشد، تولید قدرت بالا وجود خواهد داشت. بدون شک ما از یک پلتفرم جدید استفاده می‌کنیم و هدف نهایی مشخص است؛ GT-R باید سریع‌ترین خودروی کلاس خود باشد. باید در پیست فرمان‌روایی کند و باید به تجهیزات پیشرفته‌ و مدرن مجهز باشد. این موارد به‌معنی برقی بودن قوای فنی GT-R نیست.
Nissan 2020 Vision Gran Turismo

شاید قوای فنی هیبرید مدل مسابقه‌ای LMP1 نیسان GT-R که برای مسابقات استقامتی جهان (WEC) سال ۲۰۱۶ ساخته شد اما هرگز در این رقابت‌ها شرکت نکرد، پیش‌نمایشی از نسل جدید گودزیلا باشد. این مدل مسابقه‌ای از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری توئین توربوشارژ و سیستم هیبرید استفاده می‌کرد، اما قبل از آغاز مسابقات WEC، پروژه کاملاً متوقف شد. با اینکه پیشرانه‌ی این مدل ۸۰۰ سی‌سی از نسل فعلی GT-R حجم کمتری دارد، اما وجود سیستم هیبرید احتمالاً گشتاور و قدرت نهایی بیشتر را تضمین خواهد کرد. شاید با این قوای فنی، نسل جدید GT-R قدرتمندترین کوپه‌ی اسپرت با ظرفیت ۲+۲ سرنشین دنیا شود. مدل ۲۰۱۸ نیسان GT-R با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۸ لیتری توئین توربوشارژ و قدرت ۵۶۵ اسب بخار عرضه می‌شود. با توجه به وجود نسخه‌ی نیسمو، نسل جدید GT-R احتمالاً بیشتر از ۶۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت.

Nissan 2020 Vision Gran Turismo

آلبایسا گفت:

باید رؤیای طرفداران را به واقعیت تبدیل کنیم؛ به‌نظر من رؤیای آن‌ها این است که نسل بعدی GT-R جذاب‌ترین سوپراسپرت جهان باشد. GT-R باید جلب توجه کند، تهاجمی و خارج از مرزها باشد. GT-R به عملکرد سوپراسپرت‌های برندهای دیگر توجهی نمی‌کند و خیلی ساده می‎گوید: من یک GT-R هستم، یک خودوری قابل اعتماد و سنگین؛ به من برس.

گفته‌های آلبایسا به عضلانی بودن GT-R اشاره می‌کند. به‌نظر می‌رسد که نسل جدید GT-R بدون توجه به قوای فنی، حداقل روحیه‌ی تهاجمی و خاص خود را حفظ می‌کند؛ شاید بهترین توصیف برای نیسان GT-R همان هیولای مشهور ژاپن، گودزیلا یا به زبان مردمان کشور خورشید تابان، «گوجیرا» باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات