رهام معرفی شد، محصول جدید سایپا با پلتفرم SP100

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از ماه‌ها انتظار و انتشار تصاویر غیررسمی، سایپا از جدیدترین محصول خود به‌عنوان خودرویی با طراحی ملی و به‌نام رهام، رونمایی کرد.
تبلیغات

در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا با تکیه بر قطعه‌سازی و تولید خودرو تحت برندهای خارجی، سهم تجاری بالایی از صنعت و اقتصاد جهانی دارند، ماجرای محصول ساخت ایران با طراحی و تجهیزات داخلی، از اهمیت‌ ویژه‌ای برای مردم و صنعت‌گران کشور، برخوردار است. پروژه‌ی خودروی ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های  ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را، چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشته و البته، هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. هرچند که محصولاتی نظیر، سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند. 

Saipa Roham

جدیدترین دست‌پخت خودروسازی ایران برای صنعت و مردم کشور، یک سدان کامپکت با نام رهام است که توسط سایپا و براساس پلتفرم بومی، تولید خواهد شد. هرچند که جزئیات زیادی از شرایط فنی رهام دردسترس نیست، اما می‌توان از ظاهر و طراحی بدنه‌ی آن، رضایت داشت. همان‌طور که پیش‌تر در زومیت اشاره کرده بودیم، زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید رهام و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته، بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

Saipa Roham

مهندسان سایپا ادعا می‌کنند، علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا نیز در طراحی رهام مدنظر قرار گرفته است تا خودرویی در سطح استانداردهای جهانی و قابل آزمایش توسط بنیادهای مشهور تست تصادف (مثل  Euro NCAPE) در ایران تولید شود. از سویی دیگر، می‌توان امتیاز خوبی به طراحی ظاهری رهام داد، چراکه فراتر از تیبا و ساینا، تحسین بازدیدکنندگان در نمایشگاه خودروی شیراز را در پی داشت و هماهنگ با خودروهای روز دنیا در کلاس خود، جلوه کرد.

Saipa Roham

رهام، فعلا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری یا به‌طور دقیق‌تر، ۱۶۵۰ سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته عرضه خواهد شد و بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروی ملی سایپا، در زمانی حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مشابه برلیانس H330؛ نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

Saipa Roham

امکانات ایمنی و رفاهی رهام، نسبتا قابل قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل  (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود. سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی  فلزی همراه باز و بسته شدن خودکار، حسگر پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی رهام در مدل‌های مختلف هستند.

SAIPA ROHAM

قیمت سایپا رهام در تیپ های مختلف، نامشخص است اما بنا به اظهارات غیررسمی مدیران سایپا، در بازه‌ی قیمتی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. این خودرو با استفاده از مگاپلتفرم SP100، در آینده با بدنه‌های هاچبک و کراس نیز، تولید می‌شود.

مشخصات فنی دقیق انواع خودروهای شرکت سایپا، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به‌همراه گالری تصاویر اتومبیل‌‌های این خودروساز را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات