مدیاتک از هلیو A22، اولین تراشه‌ سری هلیو A رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک به‌صورت رسمی از اولین تراشه‌ی سری A به نام هلیو A22 برای استفاده در گوشی‌های پایین‌رده رونمایی کرد.
تبلیغات

بعد از موفقیت مدیاتک در معرفی و عرضه‌ی تراشه‌های سری هلیو پی و هلیو ایکس، روز گذشته مدیاتک از اولین تراشه‌‌‌ی سری جدید محصولات خود به نام سری هلیو A رونمایی کرد. حرف A در نام سری هلیو A، ابتدای کلمه‌ی «Advanced» به‌معنی «پیشرفته» است.

تراشه‌های سری Helio A، برای گوشی‌های پایین‌رده با حدود قیمت ۱۰۰ دلار یا بیشتر طراحی شده است و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران گوشی‌های اقتصادی قرار می‌دهد. MediaTek قصد دارد با معرفی تراشه‌های سری A، به‌صورت رسمی وارد بازار گوشی‌های پایین‌رده شود و با تراشه‌های سری اسنپدراگون ۴۰۰ شرکت کوالکام به رقابت برخیزد. اولین تراشه‌ی معرفی شده از سری هلیو A، تراشه‌ی هلیو A22 است که قیمت بسیار ارزان‌تری نسبت به تراشه‌ی قبلی مدیاتک یعنی هلیو پی ۲۲ دارد. 

مدیاتک

البته MediaTek با بازار گوشی‌های میان‌رده بیگانه نیست. درحالی‌که گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار با تراشه‌های قدرتمند خود بیشترین توجه بازار را به خود جلب می‌کنند، حجم زیادی از خرید و فروش بازار موبایل، هم در بازارهای غربی و هم در بازارهای نوظهور، مربوط به گوشی‌های میان‌رده است؛ لذا مدیاتک با معرفی تراشه‌‌ی پایین‌رده، وارد بازاری می‌شود که هم جای رقابت زیادی در آن خواهد داشت و هم اینکه می‌تواند به توسعه‌ی محصولات خود در این بازار بپردازد. 

مدیاتک از اولین تراشه‌ی سری A خود که دارای طراحی ساده‌ی چهار هسته‌ای کورتکس A53 است درکنار تراشه‌هایی هشت هسته‌ای با Cortex-A53 همچون MT6750 رونمایی می‌کند. بنابراین در عمل، Helio A22 بیشتر جانشین تراشه‌هایی همچون MT6738 / MT6739 چهارهسته‌ای خواهد بود. از سوی دیگر یکی از اهداف شرکت مدیاتک این است که به‌جای استفاده از شماره محصولات MTxxxx، از اسامی مخفف سری‌های X/P/A که به وضوح بازار محصول و نوع تراشه را مشخص می‌کنند، بهره ببرد.

هلیو A22 چهار هسته‌ای با طراحی لیتوگرافی ۱۲ نانومتری FinFET که احتمالا توسط TSMC تولید می‌شود، اولین تراشه‌‌ی سری A برای گوشی‌های پایین رده است. باتوجه‌به فناوری CorePilot مدیاتک، تراشه‌ی A22‌ باعث افزایش عمر باتری گوشی‌های پایین‌رده می‌شود. تراشه‌ی پایین‌رده‌ی مدیاتک از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز بهره می‌برد؛ چرا که با کیت توسعه‌ی NeuroPilot از برنامه‌های کاربردی یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کند، این تراشه با فریم‌ورک‌های شناخته شده‌تری مانند NNAPI گوگل نیز سازگار خواهد بود. 

تراشه‌ی هلیو A22 علاوه‌بر پشتیبانی از دوربین دوگانه‌ی ۱۳ مگاپیکسلی به‌علاوه‌ی ۸ مگاپیکسلی و ضبط ویدیوهای ۳۰ فریم‌برثانیه، از دوربین تکی ۲۱ مگاپیکسلی و نمایشگر با رزولوشن +HD نیز پشتیبانی می‌کند. تراشه‌ی جدید مدیاتک علاوه‌بر سازگاری با دو سیم‌کارت، VoLTE و ViLTE، قابلیت اتصال به شبکه‌ی 4G LTE با Cat-4 و Cat-7 4G و آپلود با Cat-13 را نیز ارائه می‌دهد. همچنین برای آنکه بتواند توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد با حافظه‌های رم LPDDR3 و LPDDR4 سازگاری دارد. تراشه‌ی A22‌ از Wi-Fi 802.11ac نیز پشتیبانی می‌کند. 

شاید رونمایی از سخت‌افزارهای پایین‌رده برای برخی کاربران خوشایند نباشد؛ ولی باید قبول کنیم که با معرفی تراشه‌های ارزان‌قیمت برای گوشی‌های اقتصادی، امکان برقراری اتصال به اینترنت 5G و شبکه‌ی LTE برای این کاربران هم فراهم می‌شود. در اصل چنین امکاناتی به‌لطف شرکت‌هایی همچون مدیاتک در اختیار کاربران گوشی‌های پایین‌رده قرار می‌گیرد، هرچند برخی ممکن است از رونمایی محصولات پایین‌رده چندان هیجان‌زده نشوند. هلیو A22 در حال تولید بوده و قرار است گوشی ردمی ۶ ای شیائومی با این تراشه به بازار عرضه شود. انتظار می‌رود به‌زودی گوشی‌های بیشتری از تراشه‌ی جدید سری A‌ مدیاتک بهره ببرند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات