هوش مصنوعی DeepMind، بازی Quake III را مانند انسان اجرا می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بازی‌های کامپیوتری با پیشرفت هوش مصنوعی روزبه‌روز به رفتارهای انسانی نزدیک‌تر می‌شوند. این بار دیپ‌مایند در بازی Quake III شبیه‌سازی بیشتری به انسان به‌وجود آورده است.
تبلیغات

تحقیق و پیشرفت در حوزه‌ی هوش مصنوعی منجر به بهبود بازی‌های ویدیویی شده است. تکنولوژی خبر از NPCهایی (شخصیت‌هایی از بازی که توسط بازیکن کنترل نمی‌شوند) می‌دهد که حرکت‌ها و مبارزات آن‌ها باورپذیرتر شده است و قهرمانان بازی با شخصیت‌های متفاوت و تصویرهای بصری واقعی‌تری به‌نظر می‌رسند. حال، پژوهشگران گروه DeepMind به یک الگوریتم هوش مصنوعی آموزش داده‌اند که در نسخه‌ی سفارشی‌شده‌ی بازی Quake III مانند یک انسان مبارزه کند.

تیم دیپ‌مایند ابتدا روی حالت تسخیر پرچم (Capture the flag) تمرکز کردند که نقشه‌ی بازی از مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر تغییر می‌داد. عوامل هوش مصنوعی باید استراتژی‌های سازگار شدن با نقشه‌ی جدید را می‌آموختند؛ کاری که یک انسان به‌راحتی از پس آن برمی‌آید. همچنین نیاز بود که بتوانند به‌همان خوبی که با تیم دشمن می‌جنگیدند، با تیم دوست همکاری کنند و البته با استایل‌های مختلف بازی دشمن هماهنگ شوند.

پژوهشگران تیم در راستای همین مساله در پستی نوشتند:

عوامل ما باید از ابتدا یاد بگیرند که چگونه مشاهده، فعالیت، همکاری و در موقعیت‌های ناشناس رقابت کنند. همه‌‌ی این موارد از یک سیگنال تقویتی تکی در هر مسابقه مشخص می‌شود: اینکه تیم ما برنده شد یا خیر.

پژوهشگران گروهی از عوامل هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای تعلیم دادند که همچون انسان از بازی‌ کردن می‌آموزند و بازیشان بهتر می‌شود. هر کدام از این عوامل به‌تنهایی با گرفتن یک سیگنال دریافت جایزه برای رسیدن به اهداف خود انگیزه‌ی بیشتری پیدا می‌کند، این هدف می‌تواند تسخیر پرچم باشد. عوامل هوش مصنوعی روبه‌روی یکدیگر و همین‌طور در مقابل انسان‌ها برای تقویت حافظه و پایداری در رفتارهای خود در مسابقات با سرعت کم و زیاد بازی می‌کنند. پژوهشگران دریافتند که عوامل هوش مصنوعی بیش از انسان‌ها به پیروزی دست می‌یابند و همچنین بیشتر در همکاری مشارکت دارند. عوامل هوش مصنوعی رفتارهای انسانی دیگر نظیر پیروی از هم‌تیمی‌ها و ایجاد کمپین در پایگاه دشمن را نیز به‌خوبی یاد گرفتند.

هوش مصنوعی دیپ مایند

با این اوصاف، پژوهشگران می‌گویند که هوش مصنوعی می‌تواند در بازی‌های پیچیده‌تر نظیر StarCraft II و Dota 2 نیز شبیه انسان‌ها در هر دو نقش دوست و دشمن ایفای نقش کند. تصور استفاده‌ی تیم‌های eSports از تکنولوژی برای بهبود نتایج خود در آینده چندان دور از انتظار نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات