طرح انقلابی سرامیک اسپید؛ دوچرخه بدون زنجیر معرفی شد

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در نمایشگاه یوروبایک امسال یک شرکت هلندی از محصول انقلابی خود به عنوان بهینه‌ترین سیستم انتقال قدرت در دوچرخه‌ها رونمایی کرد.
تبلیغات

در میان تمام محصولاتی که امسال در نمایشگاه یوروبایک آلمان رونمایی شد، سرامیک اسپید درایون توانست بیش‌ترین نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. بر اساس ادعای طراحان، سیستم انتقال قدرت انقلابی سرامیک اسپید که از طریق مکانیزم چرخ‌دنده و شفت نیروی پدال دوچرخه را به چرخ عقب منتقل می‌کند، در مقایسه با بهترین مکانیزم تعویض دنده‌ی برند شیمانو، دورا اِیس، به میزان ۴۹ درصد اصطکاک کم‌تری ایجاد می‌کند.

Ceramic speed

در قلب این نمونه‌ی اولیه، یک شفت استوانه‌ای از جنس فیبر کربن وجود دارد که از جلو به یک چرخ‌دنده‌ی متصل به پدال و از عقب به یک صفحه‌ی دندانه‌دار مسطح ۱۳ سرعته، متصل است. روی دو سر این شفت در مجموع ۲۱ یاتاقان سرامیکی با اصطکاک بسیار اندک نصب شده است که با دندانه‌های چرخ‌دنده‌ی پدال در جلو و صفحه‌ی مسطح دندانه‌دار روی چرخ عقب تماس دارند. با شروع پدال زدن دوچرخه‌سوار، این یاتاقان‌ها گشتاور حاصل از چرخش چرخ‌دنده‌ی پدال را از طریق شفت به چرخ عقب منتقل می‌کنند و در نتیجه دوچرخه شروع به حرکت می‌کند.

سرامیک اسپید درایون

با توجه به اینکه سرامیک اسپید درایون هنوز یک نمونه‌ی اولیه است، امکان تغییر دنده‌ها در آن وجود ندارد، اما به گزارش رسانه‌ی بایک رادار، با استفاده از یک مکانیزم بدون سیم سروو می‌توان یاتاقان‌های عقبی را به سمت جلو و عقب حرکت داد و از این طریق امکان تعویض دنده‌ها را فراهم کرد.

رئیس بخش فنی سرامیک اسپید، جیسون اسمیت، درباره‌ی این نوآوری گفته است:

سرامیک اسپید با افتخار توانست کاری را انجام دهد که خیلی‌ها به موفقیت‌آمیز بودن آن شک داشتند. ما توانستیم با حذف مکانیزم پیچیده‌ی زنجیر و تعویض دنده‌ی معمول، سیستم انتقال قدرتی بسازیم که بازدهی ۹۹ درصدی دارد.
سرامیک اسپید درایون

با حذف زنجیر و مکانیزم تعویض دنده‌ی معمول، هشت نقطه‌ی اصطکاک لغزشی که در هنگام درگیری زنجیر با چرخ‌دندها به وجود می‌آید، حذف شده است و این عامل باعث شده سرامیک اسپید درایون بتواند به رقم باورنکردنی بازده‌ی ۹۹ درصد دست یابد. درایون در همکاری با دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه کلورادو توسعه یافته است و توانسته جایزه‌ی نمایشگاه یوروبایک را ازآن خود کند. با وجود تمام موفقیت‌های به‌دست آمده و جلب نظرهای صورت گرفته توسط این طرح انقلابی هنوز خبری از ارائه‌ی نسخه‌ی تجاری این محصول منتشر نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات