نکات مهم برای تصمیم‌گیری در مورد فرصت‌‌های شغلی

جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اکثر کارمندان شغل خوب را به معنای دریافت دستمزد بیش‌تر و راحتی کار می‌دانند اما حقوق مناسب به تنهایی برای ارزیابی فرصت‌های شغلی کافی نیست.
تبلیغات

بیکاری بسیار آزار دهنده است. احتمالا مدت‌های زیادی در جست‌وجوی شغل و مصاحبه‌های کاری سرگردان بوده‌اید. اما اکنون که با فرصت‌‌های شغلی متعددی مواجه شده‌اید که هر کدام مزایای خاصی دارد، سردرگم شده‌اید. تصمیم راحتی نیست. به خصوص برای کسانی که اولین شغل خود را تجربه می‌کنند. خانواده و دوستان، هر یک سعی در تحمیل نظرات خود را دارند. برای تشخیص مناسب‌ترین شغل باید معیار‌هایی را در نظر داشته باشید که متاسفانه‌ بعضی از آن‌ها به راحتی نادیده گرفته می‌شوند.

پول همه‌ چیز نیست

مقایسه‌ی دستمزد ابتدایی‌ترین روش برای انتخاب مناسب‌ترین شغل است. اما راشل کیم مربی و مشاور کسب و کار در شرکت سوفای نظر دیگری دارد. به عقیده‌ی وی توجه محض به دستمزد کاری اشتباه است. کنار گذاشتن مزایای مادی باعث می‌شود که به خواسته‌های قلبی خود پی ببرید. درباره‌ی ابعاد حرفه‌ی شغلی، مسئولیت‌هایی که عهده‌دار خواهید شد و آرزوهایی که دارید بیاندیشید. اهمیت درآمد قابل اغماض نیست، اما نباید از سایر مزایای شغلی مانند تعطیلات، بیمه‌ی بازنشستگی، تسهیلات سفر، هم‌چنین مهارت‌ها و تجربه‌‌هایی که به دست خواهید آورد چشم‌پوشی کنید.

تناسب کار با روح و جسم

تناسب کار با روح و جسم مهم است

یافتن شغل منطبق بر شخصیت روحی و ویژگی‌های جسمی، مستلزم شناخت صحیح از اهداف و انگیزه‌های شخصی است. موفقیت شغلی به دنبال پیروی از علایق و استعداد‌‌ها به دست می‌آید. با فعالیت در شغلی که منطبق بر علاقه و استعدادتان است، توانایی‌هایتان رشد کرده و با آگاهی بیش‌تری نسبت به دیگران کار خواهید کرد. نتیجه‌ی این امر پیشرفت شغلی سریع‌تر و بهتر است که علاوه بر رضایت شغلی منجر به دریافت دستمزد و پاداش بیش‌تر نیز خواهد شد.

پتانسیل رشد شغلی

یکی از معیار‌‌های مهم فرصت شغلی، پتانسیل رشد است. برای هر شغل به مهارت‌‌هایی که یاد خواهید گرفت، فرصت‌هایی که وجود خواهند داشت، تجربه‌هایی که کسب خواهید کرد، همچنین موقعیت شبکه‌سازی آن اهمیت بدهید. آیا شرکت مربوطه فرصت رشد قابل قبولی دارد؟ آیا امکان پیشرفت بدون دردسر فراهم است؟ آیا مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید، رشد بلند مدت و ارزشمندی به ارمغان می‌آورد؟ همه‌ی این معیار‌ها باید در تصمیم‌گیری دخالت داده شوند.

با چه کسانی سر و کار خواهید داشت

مدیران و کارمندان ارشد نقش مهمی در موفقیت شغلی کارمندان ایفا می‌کنند. در بررسی فرصت‌های شغلی از خودتان بپرسید که آیا به کار کردن زیر دست مدیران آنجا راضی هستید؟ در ارزیابی‌های موسسه‌ی نظرسنجی گالوپ مشخص شد که حدود ۷۵ درصد از ترک شغل‌ها به دلیل نارضایتی از رفتار مافوق بوده است. در ارزیابی مافوق خودتان به ویژگی‌هایی مانند سبک مدیریت، فرآیند تصمیم‌گیری، کیفیت روابط کارمند و کارفرما و کیفیت کار مورد انتظار وی دقت کنید.

ترک شغل

خروج از سازمان

توجه به اهداف بلند مدت راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیری‌ در امور کوتاه مدت هستند. در دوران کنونی کم‌تر کسی را می‌توان یافت که کل دوران شغلی خود را در یک شرکت کار کرده باشد. از خودتان بپرسید که در ۵ ، ۱۰ و حتی ۱۵ سال آینده می‌خواهید در چه موقعیتی باشید و برای رسیدن به آن چه مسیری را باید طی کنید. چه تجربه‌ها و مهارت‌هایی را باید یاد بگیرید؟ به کمک چه کسانی نیاز دارید؟ سپس با این معیار‌ها شرایط هر یک از پیشنهاد‌ها را ارزیابی کنید.

تصمیم خود را بگیرید

اغلب افراد پس از ارسال تقاضای استخدام به موارد دیگر فکر می‌کنند. پس از بررسی دقیق و ارزیابی هر یک از پیشنهاد‌ها، تصمیم خود را بگیرید و شک و تردید به خودتان راه ندهید. در نهایت قدم گذاشتن در مسیر جدید برای رسیدن به هدف خودتان را جشن بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات