پیشنهاد حذف تعرفه واردات دوجانبه، بین آمریکا و اروپا

جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جنگ تجاری آمریکا و اروپا با پیشنهاد حذف دوجانبه‌ی تعرفه‌ی واردات به مرحله‌ی جدیدی رسیده است و می‌تواند به صلح، منجر شود.
تبلیغات

پس از تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به ایجاد تعرفه‌های سنگین برای شرکت‌های اروپایی؛ به‌خصوص خودروسازان آلمان، روابط تجاری آمریکا و اروپا دچار تنش زیادی شده است. تعرفه‌های سنگین علاوه بر شرکت‌های اروپایی، لزوماً برای خودروسازان آمریکایی هم شرایط بهتری ایجاد نمی‌کند؛ درواقع افزایش تعرفه‌های واردات ضمن ضربه زدن به روابط تجاری دو منطقه، برای مردم آمریکا نیز گران تمام می‌شود چراکه این مردم هستند که باید درصد بیشتری پرداخت کنند. از طرفی با اعمال تعرفه‌ی واردات بیشتر بر محصولات آمریکایی از طرف اروپایی‌ها که بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) حق مسلم خودروسازان اروپایی است، اقتصاد آمریکا نیز بهشت برین نمی‌شود. با این تفاسیر، جنگ تجاری آغاز شده در پایان یک پیروز کامل ندارد و آمریکا، اروپا و خودروسازان همه کم‌و‌بیش ضربه خواهند خورد.

ترامپ / Trump

نکته‌ی جالب، حمایت قابل توجه طرفداران ترامپ است، حتی باوجود اینکه بیشترین ضرر به آن‌ها، به‌عنوان مردم رأی‌دهنده‌ی آمریکا می‌رسد. چند خودروساز اروپایی در ایالت‌های مختلف آمریکا شامل کارولینای جنوبی (بی‌ام‌و و ولوو)، آلاباما (مرسدس‌بنز) و تنسی (فولکس واگن) کارخانه دارند. تمام این ایالت‌ها، جزو ایالت‌های طرفدار حزب جمهوری‌خواه و طرفداران سرسخت ترامپ هستند (اصطلاحاً ایالت‌های قرمز) که تحت تأثیر جنگ تجاری قرار خواهند گرفت. باتوجه به اینکه خودروسازان اروپایی مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند، بسیاری از کارکنان این شرکت‌ها مستقیماً بی‌کار می‌شوند و البته شغل‌های مرتبط با زنجیره‌ی تأمین صنعت خودرو نیز در تمام ایالت‌ها به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. به‌طور دقیق‌تر اگر تعرفه‌ی ۲۰ درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا اجرا شود، اقتصاد ایالات متحده حدود ۱۴ میلیارد دلار ضرر متحمل می‌شود. اما در صورت عملی شدن اقدام تلافی‌جویانه‌ی اروپایی‌ها که بر اساس قوانین هم مجاز است، این ضرر به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

f150

بر اساس همین دلایل است که خودروسازان آمریکا و اروپا هر دو از حذف کامل تعرفه استقبال می‌کنند. البته در صورت حذف تعرفه‌ واردات به‌صورت دوجانبه، خودروسازان اروپایی، به‌خصوص آلمانی‌ها بیشترین سود را به‌جیب می‌زنند. دونالد ترامپ توجیه تعرفه‌ی ۲۰ درصدی خودروهای اروپایی را نبود تعادل بین واردات و صادرات می‌داند؛ درواقع آمریکا بیشتر از آنچه که خودروهای ساخت خود را صادر کند، محصولات اروپا را به‌خاک خود وارد می‌کند. ترامپ معتقد است که دلیل صادرات کم خودروهای آمریکایی به اروپا، تعرفه‌ی بیشتر اروپایی‌ها بر محصولات ایالات متحده است و آمریکا با تعرفه‌ی واردات کمتر به خودروسازان اروپایی کمک زیادی می‌کند. اما کارشناسان منطق ترامپ را نمی‌پذیرند؛ دلیل فروش و صادرات کمتر خودروهای آمریکایی به اروپا، تولید پایین خودروهای مناسب بازار این کشورها است. پرفروش‌ترین خوردروهای بازار آمریکا، مدل‌های مختلف وانت پیکاپ و شاسی‌بلند هستند که به‌دلایلی چون ابعاد بزرگ، در کشورهای اروپایی بازار فروش قابل توجهی ندارند. در حقیقت از بین مدل‌های ساخت آمریکا، فقط محصولات برندهای آلمانی مانند بی‌ام‌و X کلاس و مرسدس‌بنز GLE کلاس بیشترین صادارت به اروپا را تشکیل می‌دهند و پرفروش‌ترین خودروی یک برند آمریکایی در اروپا، سدان لوکس و تمام برقی تسلا مدل S بوده است.

BMW M5

علاوه بر این موارد، شرکت‌های آمریکایی جنرال موتورز و فورد کارخانه‌های متعددی در کشورهای اروپایی دارند. حذف کامل تعرفه‌ی واردات به‌معنی فروش قابل توجه خوردروهای ساخت آمریکا به اروپا نیست؛ این اقدام فروش بیشتر خودروهای آلمانی، بریتانیا و سوئد را در آمریکا تضمین می‌کند که در نهایت به‌نفع مشتریان و مردم ایالات متحده است. البته حذف تعرفه‌های واردات به‌معنی نبود درآمد مالیاتی دولت و برندهای آمریکا نیز خواهد بود. با تمام تفاسیر در صورت اجرایی شدن تعرفه‌ی بیشتر واردات خودروهای اروپایی به آمریکا، خودروسازان این کشور که خط تولید آن‌ها در اروپا قرار دارد هم متحمل ضرر می‌شوند. برای مثال سال گذشته، جیپ رنگید محصول فیات کرایسلر، پرفروش‌ترین خودروی یک برند آمریکایی ساخت اروپا در بازار ایالات متحده بوده است؛ ون فورد ترانزیت نیز همین شرایط را دارد.

باید دید که در نهایت این جنگ تجاری چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ آیا ایده‌ی تعرفه‌ی صفر درصدی دوجانبه پیروز خواهد شد، یا دونالد ترامپ با اجرای تعرفه‌ی واردات ۲۰ درصدی، خودروسازان اروپا را به تولید بیشتر محصولات خود در خاک آمریکا وادار می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات