درس و تحصیل بیشتر و افزایش خطر نزدیک‌ بینی

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
افراد تحصیل‌کرده، هزینه‌ی گزافی برای تحصیلات می‌پردازند؛ این افراد نسبت به بقیه، احتمال بیشتری برای نزدیک‌بینی دارند. دانشمندان دریافته‌اند که مدت زمانی که فرد صرف تحصیل می‌کند، با افزایش خطر نزدیک‌بینی مرتبط است.
تبلیغات

سال‌هاست تصور می‌شود که گذراندن وقت زیاد برای کتاب خواندن یا تماشای بیش از حد صفحه‌ نمایش کامپیوتر همراه با صرف زمان کمتر در بیرون از خانه، به بینایی فرد آسیب می‌رساند. پیش از این، دانشمندان می‌دانستند افرادی که تحصیلات بیشتری دارند، نسبت به احتمال بیشتری برای ابتلا به نزدیک‌بینی دارند، اما تاکنون شواهد قوی برای این فرضیه موجود نبود.

اکنون بررسی‌های تازه‌ی پژوهشگران دانشگاه بریستول و کاردیف در انگلستان نشان می‌دهد که با اضافه شدن سال‌های تحصیل، دید فرد هم به‌طور مداوم آسیب می‌بیند.  نزدیک‌بینی یکی از شایع‌ترین مشکلات بینایی در جهان است که میزان آن، به‌سرعت در حال افزایش است. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰، نیمی از جمعیت ۱۰ میلیاردی جهان، نزدیک به ۱٫۵ میلیارد نفر به نزدیک‌بینی مبتلا شوند. همچنین از این تعداد، نزدیک به ۱۰ درصد دچار نزدیک‌بینی شدید با خطر بالای نابینایی خواهند بود.

در کشورهای پردرآمد آسیای شرقی مانند سنگاپور، کره‌جنوبی و چین که سیستم‌های آموزشی فشرده‌ای دارند، تا۹۰ درصد دانش‌آموزان نزدیک‌بین هستند. در واقع، نیمی از این کودکان تا پایان دوره‌ی ابتدایی به نزدیک‌بینی مبتلا می‌شوند.

پروفسور جز گوگنهایم، متخصص علوم چشم از دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف در ولز و پژوهشگران اصلی پژوهش جدید، گفت:

پژوهش ما، شواهد محکمی را فراهم کرده که نشان می‌دهد که مدت زمان صرف شده برای تحصیل، نقش مهمی در افزایش نزدیک‌بینی فرد دارد.

تا سال ۲۰۵۰، نیمی از جمعیت جهان، به نزدیک‌بینی مبتلا می‌شوند

پروفسور گوگنهایم در ادامه گفت:

سیاست‌گذاران باید آگاه باشند که فعالیت‌های تحصیلی که برای رشد و ارتقای شخصی و اقتصادی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیامدهای ناخواسته‌ای دارند و موجب افزایش سطح نزدیک‌بینی در فرد می‌شوند.

پروفسور گوگنهایم و همکارانش در پژوهش خود که در ژورنال British Medical Journal منتشر شد، از اطلاعات ژنتیکی ۶۸ هزار نفر از مردان و زنان بریتانیایی بین ۴۰ تا ۶۹ ساله موجود در بانک زیستی انگلستان (UK Biobank) بهره بردند. پژوهشگران معتقدند که تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات بر اساس شاخص‌های ژنتیکی، روش قابل‌اعتمادتری است؛ چرا که سایر عوامل تاثیرگذار، مانند سطح کیفی زندگی شیوه زندگی سالم، نمی‌تواند، نتایج بررسی‌ها را منحرف کند. آن‌ها شاخص‌های ژنتیکی مرتبط به نزدیک‌بینی و اطلاعات تحصیلی این افراد را بررسی کردند و با بهره بردن از فرآیند آماری به‌نام تصادفی‌سازی مندلیان، به رابطه‌ی واضحی بین افزایش سال‌های تحصیل و نزدیک‌بینی دست یافتند. در واقع بررسی‌های آن‌ها نشان داد که با هر سال تحصیل، دید فرد به اندازه ۰٫۲۷ دیوپتر (واحد اندازه‌گیری نمره عینک) کاهش پیدا می‌کند.

۹۰ درصد افراد از دانش‌آموزان کشورهای شرق آسیا، نزدیک‌بین هستند

پژوهشگران اعلام کردند که با وجود تاثیر عوامل ژنتیکی، یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که محیط نقش مهمی در افزایش نزدیک‌بینی ایفا می‌کند. پژوهش‌های گذشته نشان داده بودند که گذراندن زمان کمی در خارج از خانه و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی، یکی از عوامل مهم نزدیک‌بینی است.

برخی کشورهای شرق آسیا، برای مقابله با این موضوع، نور روز را در کلاس‌های درس شبیه‌سازی می‌کنند. با این حال، پژوهشگران می‌گویند، هنوز ثابت نشده است که این نورهای شبیه‌سازی شده توانسته باشند، نقش مثبتی داشته باشند.

پروفسور اوان برنی، مدیر موسسه بیوانفورماتیک اروپا، گفت:

با وجودی که این یافته‌ها شواهد قطعی نیستند و باید به‌همراه توضیحات از ساز و کار چنین فرایندی هم باشند، اما شواهد قوی هستند.

پژوهشگران همچنین اعلام کرده‌اند که سطح بالای تحصیلی در آسیای شرق باعث شده است که کشورهای دیگر هم تشویق به تقلید از این سیستم آموزشی شوند، اما این سیستم‌ها باید به‌صورت چشم‌گیری تغییر کنند تا از مشکلات بینایی در نسل‌های آینده جلوگیری شود.

با هر سال تحصیل، دید فرد ۰٫۲۷ دیوپتر کاهش پیدا می‌کند

دنیز اتان، یکی از پژوهشگران این تیم از دانشگاه بریستول، گفت کودکان امروز ممکن است، حتی بیشتر به نزدیک‌بینی مبتلا شوند. چرا که آن‌ها زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش و زمان کمتری را در خارج از خانه می‌گذرانند. دکتر اتان گفت:

با افزایش شهرنشینی و وابستگی بیشتر به فناوری‌های مبتنی بر صفحه نمایش، زمان کمتری در خارج از منزل گذرانده می‌شود. بر اساس شواهد کافی که هم‌اکنون در اختیار داریم، بهترین توصیه برای کودکان این است که وقت بیشتری را در خارج از خانه بگذرانند تا خطر نزدیک‌بینی را کاهش دهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات