بررسی ردمی نوت 5 و ردمی 5 پلاس شیائومی

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 26 دقیقه
ردمی نوت 5 و ردمی 5 پلاس شیائومی، گوشی‌های میان‌رده‌ی خوش‌ساختی هستند که قیمت‌گذاری معقولشان، خرید آن‌ها را برای طیف گسترده‌ای از کاربران توجیه می‌کند.
تبلیغات

وقتی سخن از گوشی‌های میان‌رده و حتی اقتصادی به میان می‌آید، چینی‌ها با غرور سر خود بالا می‌گیرند. شرکت‌های چینی همچون شیائومی و هواوی در ابتدا بازار داخلی را هدف قرار دادند و به مرور بازارهای کلیدی دیگر را نیز به قلمرو خود اضافه کردند. قیمت شاید برای خریداران گوشی‌های پرچم‌دار و لوکس اصلی‌ترین مؤلفه محسوب نشود؛ اما علاقه‌مندان به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده، قیمت را یکی از مهم‌ترین دلایل خرید گوشی‌های خود می‌دانند. موفقیت‌ سری گوشی‌‌های ردمی شیائومی به اندازه‌ای پرسروصدا بوده است که بسیاری شیائومی را با این سری از گوشی‌ها می‌شناسند. گوشی‌های سری ردمی شیائومی عموما به شارژدهی و سخت‌افزار بهتر خود نسبت به رقبا شهرت دارند؛ اما ترکیب این ویژگی‌ها با نمایشگر بزرگ طیف گسترده‌تری از کاربران را به سوی این گوشی‌ها کشیده است.

نگاه فرامرزی شیائومی، این شرکت چینی را به یکه‌تاز بازار کشورهایی همچون هند مبدل کرد؛ عبور شیائومی از غول بی‌رحم کره‌ای‌ها یعنی سامسونگ در هند نشان داد که تقاضا برای گوشی‌های ارزان‌قیمت هنوز هم بالا و قابل‌توجه است. ردمی نوت ۵ پرو، ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ سه گوشی متمایز هستند؛ ردمی ۵ پلاس در برخی بازارها به دلیل محبوبیت سری ردمی نوت با نام ردمی نوت ۵ نیز شناخته می‌شود؛ در این بررسی ما از نام ردمی ۵ پلاس برای اشاره به این محصول استفاده کرده‌ایم. ردمی نوت ۵ مورد بررسی ما نیز با نام‌ «Redmi Note 5 AI Dual Camera» یا نسخه‌ی چین ردمی نوت ۵ شناخته می‌شود.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

تراشه‌‌های سری ۶۰۰ کوالکام، بدنه‌ی فلزی درکنار نمایشگرهای ۶ اینچی کشیده از مهم‌ترین ویژگی‌های این دو گوشی‌ محبوب شیائومی هستند. ردمی ۵ پلاس مورد بررسی ما به تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی مجهز شده است و در طرف مقابل ردمی نوت ۵ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۶، ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دراختیار زومیت قرار گرفت. نسخه‌ی مجهز به دوربین دوگانه‌ی ردمی نوت ۵ به لطف دوربین دوگانه‌ی خود علاقه‌مندان به عکاسی را هدف گرفته است؛ اما آیا این دوربین توانمند است؟ آیا موفقیت‌های سری ردمی بار دیگر تکرار شده است؟ در بررسی پیش رو به بررسی نقاط ضعف و قوت این دو گوشی خواهیم پرداخت.

ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ توسط فروشگاه موبوتل برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مقایسه 2 محصول
redmi 5 plusردمی 5 پلاس شیائومیredmi note 5 chinaردمی نوت 5 شیائومی نسخه چین
مدل‌‌ نامبرهاMEG7 MEI7-
تاریخ معرفیدسامبر 2017مارس 2018
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهدسامبر 2017مارس 2018
نرخ مخصوص جذب (SAR)1.01 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.47 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 7.1.2 (نوقا)اندروید 8.1 (اوریو)
حدود قیمت در زمان عرضه-حدود 180 یورو
ابعاد158.5 در 75.5 در 8.1 میلی‌متر 158.6 در 75.4 در 8.1 میلی‌متر
وزن180 گرم181 گرم
جنس پشتفلز - آلومینیوم پلاستیکفلز - آلومینیوم
جنس جلوشیشهشیشه - گوریلا گلس
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی طلایی آبی رز گلدمشکی طلایی رز گلد آبی
ابعاد نمایشگر5.99 اینچ5.99 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز
رزولوشن1080 در 2160 پیکسل1080 در 2160 پیکسل
تراکم پیکسلی~403 پیکسل در اینچ~403 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر18:918:9
نسبت نمایشگر به بدنه~77.4 درصد~77.4 درصد
مدل تراشهQualcomm MSM8953 Snapdragon 625Qualcomm SDM636 Snapdragon 636
فرآیند ساخت تراشه14 نانومتر14 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2.0 گیگاهرتز Cortex-A534 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 260 Gold و 4 هسته 1.6 گیگاهرتز Kryo 260 Silver
پردازنده گرافیکیAdreno 506Adreno 509
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم 4 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم 3 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت 64 گیگابایت64 گیگابایت 32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSD (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSD (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده128 گیگابایت256 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد تشخیص عمق
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/2.2 فوکوس خودکار با تشخیص فاز1/2.55 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps1080p@30fps
دوربین تشخیص عمق-5 مگاپیکسل
دوربین سلفی اصلی5 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p1080p
ظرفیت باتری4000 میلی‌آمپر ساعت4000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالmicroUSB 2.0microUSB 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده-18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع-
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم-
ندارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویزمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 4 (802.11n) b/g/nWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiوای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث4.25.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTEGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS

طراحی

مرز بین محصولات بالارده و میان‌رده روزبه‌روز در حال کم‌رنگ شدن است و شرکت‌های چینی، همچون شیائومی و هواوی نقشی غیر قابل انکار در پیشبرد این فرایند دارند. برخلاف سال‌های نه‌چندان دور که شاهد عرضه‌ی محصولاتی با کیفیت نه‌چندان مطلوب و سخت‌افزاری ضعیف در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده بودیم، امروزه بازار محصولات میان‌رده، کالا‌های بسیار خوش‌ساخت و توانمندی به خود می‌بیند؛ محصولاتی که از بسیاری جهات می‌توانند با پرچم‌داران سال‌های قبل برابری کنند. شیائومی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها در دسته‌ی میان‌رده و پایین‌رده، به عرضه‌ی گوشی‌های هوشمندی با ویژگی‌های قابل‌توجه و قیمت پایین معروف است؛ امری که با کاهش شدید حاشیه‌ی سود میسر می‌شود.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

با قوت گرفتن ترند استفاده از نمایشگر کشیده با حاشیه‌های باریک، شرکت‌های مختلف این روند را به محصولات میان‌رده و پایین‌رده‌ی خود نیز آورده‌اند، ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ نیز از این قاعده مسثتنا نیستند و از نمایشگر‌ ۵.۹۹ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ و گوشه‌های گرد بهره می‌برند. حاشیه‌های اطراف نمایشگر نسبت به نسل‌های قبل باریک‌تر شده است؛ اما باز هم نمی‌توان آن‌ها را با محصولات بالارده‌ مقایسه کرد. در حقیقت فُرم نمایشگر و حاشیه‌های آن، به‌خصوص در مدل مشکی ردمی نوت ۵، ما را به یاد پیکسل ۲ ایکس‌ال می‌اندازد. از نمایشگر هر دو گوشی پوشش گوریلا گلس 2.5D محافظت می‌کند؛ اما متأسفانه نوع آن مشخص نیست.

ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس، میان‌رده‌های خوش‌ساخت شیائومی، برمبنای همان اصول آشنای چینی‌ها تولید و روانه‌ی بازار شده‌اند. هر دو گوشی بدنه‌ای فلزی دارند؛ اما شیائومی در لبه‌ی بالا و پایین آن‌ها نوار باریکی را از جنس پلاستیک در نظر گرفته است تا گوشی به‌لحاظ آنتن‌دهی دچار مشکل نشود. چینی‌ها تلاش بسیاری کرده‌اند تا طراحی نهایی ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس، حس یک کالای پریمیوم را به کاربر القاء کند؛ البته تلاش آن‌ها بی‌ثمر نبوده است و لبه‌‌های خمیده‌ی پنل پشتی درکنار جنس فلزی آن، در دست گرفتن گوشی را به تجربه‌ای خوشایند بدل می‌کند.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus
ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus
ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus
ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

پنل پشتی هر دو دستگاه، ظاهر مینیمالیستی و ساده‌ای دارد و در آن تنها می‌توان ماژول دوربین، فلش LED، حسگر اثر انگشت و لوگوی «mi» را یافت. دوربین تکی ردمی ۵ پلاس در میانه‌ی لبه‌ی بالا، بالای فلش LED و حسگر اثر انگشت جای دارد و به‌میزان ناچیزی از سطح گوشی بیرون زده است؛ اما دوربین دوگانه‌ی ردمی نوت ۵ گوشه‌ی سمت چپ با چینشی عمودی جای دارد؛ نکته‌ی جالب توجه در مورد ماژول دوربین این گوشی، چینش مشابه آن با دوربین آیفون ۱۰ و جای گرفتن فلش LED بین دو حسگر دوربین است.

در لبه‌ی سمت راست هر دو گوشی کلیدهای کنترل صدا و پاور جای دارند، این کلیدها بازخورد مناسبی دارند و فشردن آن‌ها با حس خوشایندی همراه است. لبه‌ی سمت چپ ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ از درگاه سیم‌کارت میزبانی می‌کند. شیائومی پورت اینفرارد را نیز برای هر دو گوشی در نظر گرفته است که در لبه‌ی بالا قرار دارد و می‌توان از آن برای کنترل لوازم خانگی، نظیر تلویزیون استفاده کرد. لبه‌ی پایین هر دو گوشی از اسپیکر، میکروفون و پورت microUSB میزبانی می‌کند؛ بنابراین خبری از USB-C نیست.

نمایشگر

ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس به نمایشگرهای ۵.۹۹ اینچی IPS LCD ساخت Tianma با نسبت ۱۸ به ۹ مجهز شده‌اند. برخلاف تصور نمایشگرهای این دو گوشی تنها در ابعاد یکسان هستند و تفاوت‌هایی در بحث روشنایی و دقت رنگ با یکدیگر دارند. نمایشگرهای Full HD پلاس با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل هر دو گوشی تصاویر شارپی ارائه می‌دهد و به لطف تراکم ۴۰۳ پیکسل بر اینچ هیچگاه در استفاده‌ی روزمره مرز پیکسل‌ها آزارتان نخواهد داد. چینی‌ها به‌خوبی خود را با ترند سال گذشته‌ی دنیای گوشی‌ها یعنی نمایشگر‌ ۲ به ۱ تطبیق دادند و گوشی‌های سری ردمی نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده است؛ نمایشگرهای کشیده علاوه بر بهبود ارگونومی دستگاه به تجربه‌ی لذت‌بخش مشاهده‌ی ویدئو و محتوای وب کمک کرده است.

طبق روال بررسی‌های زومیت، ابتدا دو گوشی را از نظر روشنایی نمایشگر و توانایی تولید رنگ مشکی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ از نظر روشنایی حداکثر عملکرد متوسطی دارند و این مسئله به‌خوبی در اولین استفاده خود را نشان می‌دهد؛ حداکثر روشنایی ردمی ۵ پلاس در حالت تنظیم خودکار با ۳۰ نیت افزایش نسبت به حالت دستی به ۴۰۵ نیت می‌رسد؛ نکته‌‌‌ی جالب در بررسی این نمایشگر افزایش قابل‌توجه روشنایی رنگ مشکی در حالت تنظیم خودکار روشنایی است؛ این مسئله باعث شده بهترین نسبت کنتراست در حالت دستی به دست آید. روشنایی حداکثر نمایشگر ردمی نوت ۵ در حالت خودکار و دستی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و ابزار تست ما عددی در حدود ۳۷۰ نیت را برای این گوشی ثبت کرد؛ از نظر عمق رنگ مشکی ردمی نوت ۵ کمی بهتر از ردمی ۵ پلاس عمل کرد.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

نمایشگر هر دو گوشی در بحث حداقل روشنایی بسیار توانمند عمل می‌کند؛ به‌طوری که روشنایی ۰.۸ نیتی آن‌ها ما را شگفت‌زده کرد. چینی‌ها قابلیتی با نام «Reading mode» را برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر تعبیه کرده‌اند که استفاده از گوشی را در محیط‌های تاریک راحت‌تر می‌کند؛ علاوه بر امکان تغییر شدت فیلتر، کاربر قادر به زمان‌بندی آن نیز خواهد بود. نسبت کنتراست Native به‌دست‌آمده با الگوی ANSI نشان از عملکرد تقریبا مشابه این دو گوشی با یکدیگر و دیگر میان‌رده‌های موفق بازار دارد؛ ارقام ۱۲۴.۴ و ۱۲۴ به‌دست‌آمده برای ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس در بازه‌ی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی معقول و مناسب ارزیابی می‌شوند. خوانایی هر دو گوشی زیر نور خورشید متوسط ارزیابی می‌شود و نمی‌توان آن را با بهترین‌های این بخش مقایسه کرد. برای مقایسه‌ی کنتراست، روشنایی و دقت رنگ نمایشگر این گوشی‌ها با دیگر میان‌رده‌ها و نمونه‌های اقتصادی بازار از جدول زیر استفاده کنید. در بخش «Contrast & colors» در تنظیمات نمایشگر سه گزینه‌ی زیر به چشم می‌خوردند:

  • Automatic contrast؛ حالت پیش‌فرض که کنتراست را نسبت به نور محیط تنظیم می‌کند.
  • Increased contrast؛ با انتخاب این گزینه کنتراست افزایش پیدا می‌کند.
  • Standard؛ حالتی با کنتراست ثابت است و کم‌ترین خطای رنگ را دارد.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Redmi Note 5

0.87

2.95

367

3

372

124.4

4

4.3 (Standard Mode)

Redmi 5 Plus

0.83

3.2

377

4.52

405

124

4.2

4.7 (Standard Mode)

Honor 9 Lite

1.8

3.02

352

3.02

352

116.6

6.9

6.9

Y7 Prime 2018

1.6

2.02

310

2.02

310

153.5

8.5

8.5

Nova 3e

1.42

3.03

325

3.03

325

107

4.8

4.8

Xperia XA2 Ultra

4.82

4.75

603

4.75

603

127

5.7

3.8 (Standard Mode)

Xperia XA2

3.42

4.26

482

4.26

482

113

6.4

4.1 (Standard Mode)

Redmi Note 5A

1.2

3.45

391

3.50

400

116

-

Honor 7X

2.66

2.04

290

2.09

292

142

-

P smart

2.43

3.94

522

3.95

522

132

5.6

5.6

Zenfone Max Plus

6.5

3.58

378

3.23

354

105.6

-

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

-

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

-

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

-

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

-

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

-

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

-

همان‌طور که گفته شد، تنظمیات رنگ و کنتراست هر دو گوشی به‌صورت پیش‌فرض در حالت Automatic contrast قرار دارد؛ در این حالت ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ به ترتیب ۹۹.۹ و ۹۹.۸ درصد فضای رنگ sRGB را پوشش می‌دهند. بیشترین پوشش فضای رنگی در حالت کنتراست استاندارد و به ترتیب ۹۶ و ۱۰۶ به دست می‌آید. در مسئله‌ی دقت رنگ نیز کم‌ترین خطا مربوط به حالت کنتراست استاندارد است؛ میانگین خطای نمایش رنگ در این حالت برای ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ به ترتیب ۴.۲ و ۴ به دست آمد که عددی رضایت‌بخش برای گوشی‌هایی با این برچسب قیمتی محسوب می‌شود. رنگ سفید در هر دو نمایشگر به سردی گرایش دارد و خطا در نمایش آن تقریبا زیاد است. طبق بررسی‌های ما بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید در هر دو گوشی در حالت کنتراست خودکار به دست آمد و رنگ مشکی نیز در این حالت بهتر از حالت‌های دیگر به نمایش درآمد.

اسپیکر

اسپیکر هر دو گوشی ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس از نوع تک‌کاناله است و در لبه‌ی پایینی کنار پورت microUSB گوشی جای دارد، هر دو گوشی در زمینه‌ی بلندی صدا، عملکرد مطلوبی از خود به نمایش می‌گذارند؛ به‌طوری که می‌توان خروجی صدای آن‌ها را برای افراد حاضر در یک اتاق کوچک، کافی و رسا دانست. خوشبختانه شفافیت و غنای صدای خروجی هر دو گوشی نیز در حد مطلوبی قرار داشت و رضایت ما را جلب کرد. شیائومی در منوی تنظیمات بخشی موسوم به Headphones & Audio Effects در نظر گرفته است که در آن می‌توان نوع هدفونی متصل به گوشی و اکولایزر را برای بهینه‌سازی صدای خروجی تغییر داد یا عملکرد کلید‌ها را در حالت پخش موسیقی شخصی‌سازی کرد.

درون جعبه‌ی مدل‌های مورد بررسی ما، هدفون وجود نداشت؛ اما هر دو گوشی از جک ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برند و کاربر می‌تواند از هدفون‌ شخصی خود نیز استفاده کند. ما برای بررسی عملکرد موسیقی گوشی‌های میان‌رده‌ی شیائومی از هدفون MK801 وان‌مور استفاده کردیم. ردمی نوت ۵ در این تست به‌لحاظ بلندی صدا و رسایی صدا، به‌خصوص فرکانس‌های بالا عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت؛ اما در موسیقی‌هایی با ریتم تند، هنگامی که بلندی صدا از حدی بالاتر می‌رفت، به‌وضوح دیستورشن ایجاد می‌شد. ردمی ۵ پلاس در این وضعیت به لحاظ بلندی و شفافیت صدا در سطحی پایین‌تر از برادر خود قرار می‌گیرد. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی پیش از ورود به عرصه‌ی ساخت گوشی‌ هوشمند، توسعه‌دهنده‌ی رام برای سیستم‌عامل محبوب گوگل بوده است؛ MIUI با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر، نام آشنایی برای علاقه‌مندان قدیمی کاستوم رام‌ها محسوب می‌شود و همواره به آپدیت‌های فراوانش معروف بوده است. گوشی‌های شیائومی شاید از نظر آپدیت‌های نسخه‌ی اندروید چیزی فراتر از رقبا نباشند؛ اما قطعا به‌روزرسانی‌‌های مرتب و مفید آن از بهترین‌‌های دنیای اندروید است. برای مثال دو گوشی شیائومی با دو نسخه‌ی اندروید متفاوت (نوقا و اوریو) ممکن است ویژگی‌های نرم‌افزاری تقریبا مشابهی داشته باشند. ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ مورد بررسی ما به ترتیب رام گلوبال MIUI 9.2 و رام چین MIUI 9.5 اجرا می‌کردند؛ ردمی ۵ پلاس هنوز به اندروید اوریو به‌روزرسانی نشده است درحالی‌که ردمی نوت ۵ نسخه‌ی چین درحال‌حاضر با اندروید ۸.۱ اوریو روانه‌ی بازار می‌شود.

رابط کاربری ردمی نوت ۵ شیائومی

بسیاری از ویژگی‌های نرم‌افزاری دو گوشی مشابه یکدیگر هستند بااین‌حال تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شیائومی در MIUI 9 با وجود حفظ شاکله‌ی کلی رابط کاربری، ویژگی‌های متنوعی در پس‌زمینه‌ی این رابط به کار بسته‌ است. به لطف یادگیری ماشین، رابط کاربری سریع‌تر، مصرف باتری بهینه‌تر و استفاده منابع کنترل‌شده‌تر از گذشته شده‌اند. بخش اعلان‌ها شباهتی به اندروید خالص ندارد بااین‌حال قابلیت پاسخ سریع به اعلان‌ها در این بخش فراموش نشده است. ردمی ۵ پلاس به دلیل استفاده از رام گلوبال به‌صورت پیش‌فرض از اپلیکیشن‌های گوگل بهره می‌برد؛ در طرف دیگر ردمی نوت ۵ به دلیل چینی بودن رام آن فاقد اپلیکشن‌های گوگل است از این رو کاربر در ابتدا برای اجرای بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها دچار مشکل خواهد شد. البته جای نگرانی نیست و کاربر به آسانی با نصب یک اپلکیشن مخصوص از فروشگاه اپ شیائومی قادر به استفاده از Google Play Store و Google Play Services خواهد بود.

بخش مدیریت اپلیکشن‌های در حال اجرا در رابط کاربری شیائومی به‌صورت کارت‌هایی افقی پیاده‌سازی شده است. ویژگی اسپلیت اسکرین نیز با انتشار MIUI 9 راه خود را به دنیای گوشی‌های شیائومی باز کرده است. خوشبختانه چینی‌ها همواره در رابط کاربری گوشی‌های خود به فکر پوسته‌های متنوع (تم) بوده‌اند و MIUI 9 نیز از قضیه مستثنا نیست. آیکون‌ها همان شکل مربعی و رنگ‌های متنوع خود را حفظ کرده‌اند و حالا اپلیکیشن‌های بیشتری از آیکون‌ها با افکت دینامیکی پشتیبانی می‌کنند. امکان تغییر ترنزیشن‌های صفحات در MIUI وجود دارد و نحوه‌ی قرارگیری آیکون‌ها نیز قابل شخصی‌سازی است. ناگفته نماند که شیائومی هنوز هم اعتقادی به صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها (App Drawer) ندارد.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

ردمی نوت ۵ با MIUI 9.5 علاوه بر شیوه‌ی مرسوم ناوبری، به ژست‌های حرکتی برای حرکت در منو‌ها نیز مجهز شده است؛ این قابلیت که با نام «Full screen gestures» شناخته می‌شود به اندازه‌ی چیزی که در iOS و آیفون ۱۰ شاهد آن بودیم بهینه و روان نیست؛ با فعال کردن این قابلیت، برای بازگشت به صفحه‌ی خانه باید یک‌بار از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید. سوایپ به سمت بالا و نگاه داشتن انگشت اپلیکیشن‌های درحال اجرا را نمایش خواهد داد و سوایپ از لبه‌های چپ یا راست نمایشگر به سمت داخل نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند؛ شیائومی برای مشکل‌ساز نشدن ژست بازگشت و تداخل آن با فرمان‌‌های نیازمند سوایپ از لبه‌ها در برخی اپلیکیشن‌ها، سوایپ بازگشت را تنها برای بخش نیمه‌ی پایین نمایشگر فعال کرده است. که این قابلیت با به‌روزرسانی دراختیار کاربران ردمی ۵ پلاس نیز قرار می‌گیرد. تجربه‌ی چند روزه‌ی ما از این شیوه قابل مقایسه با ژست‌های آیفون ۱۰ نبود و سرعت‌ عمل و راحتی کار با آن را نداشت.

رابط کاربری ردمی نوت ۵ شیائومی

قابلیت «Quick ball» با اضافه کردن گویی در لبه‌های نمایشگر، به ناوبری سریع‌تر، گرفتن اسکرین‌شات و مواردی از این دست کمک کرده است؛ کاربر می‌تواند محل این گوی را با توجه ابعاد، چپ یا راست دست بودن تغییر دهد. قابلیت «One-handed mode» هم با سه گزینه‌ی ۳.۵، ۴.۰ و ۴.۵ اینچی، ابعاد صفحه‌ را برای استفاده‌ی راحت‌تر با یک دست تغییر می‌دهد. قابلیت‌هایی مانند «App lock» برای قفل‌گذاری روی اپلیکیشن‌ها، «Dual apps» برای استفاده‌ی هم‌زمان از دو حساب کاربری در برخی اپ‌ها و «Mi Drop» برای انتقال فایل بین گوشی‌ها و کامپیوترهای شخصی تنها بخشی از قابلیت‌های گنجانده شده در MIUI 9 هستند.

استفاده از چهره برای بازکردن قفل گوشی در بین گوشی‌های چینی رواج پیدا کرده است و شیائومی نیز با بهره از هوش مصنوعی و توانایی‌های نرم‌افزاری یک نمونه‌ی سریع ولی نه چندان ایمن را برای گوشی‌های خود توسعه داده است. شیائومی پیش از فعال شدن این قابلیت در ردمی نوت ۵ نسخه‌ی چین مشکلات امنیتی احتمالی مانند باز شدن با تصویر یا اشخاص مشابه را گوشزد کرده است. در صورت بسته بودن چشم‌ها این قابلیت به دلایل امنیتی عمل نخواهد کرد.

دوربین

از بین دو گوشی میان‌رده‌ی شیائومی، ردمی نوت ۵ روی کاغذ از دوربین توانمندتری بهره می‌برد، این گوشی هوشمند از ترکیب دو حسگر ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی به‌ترتیب با پیکسل‌های ۱.۴ و ۱.۲۵ میکرومتری به‌عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که در پس لنز‌هایی با دیافراگم f/1.9 و f/2.0 قرار دارند، در این مجموعه‌ی دوگانه، حسگر ۵ مگاپیکسلی وظیفه‌ی ثبت اطلاعات عمق و داده‌های مربوط به پس‌زمینه را دارد. دوربین اصلی ردمی نوت ۵ از فوکوس خودکار تشخیص فاز با پیکسل‌های دوگانه بهره می‌برد و آن را فلش دوگانه‌ی LED همراهی می‌کند. وظیفه‌ی ثبت تصاویر سلفی در ردمی نوت ۵ برعهده‌ی سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل ۱.۱۲ میکرومتری قرار دارد که تصویر سوژه را از پس لنزی با دیافراگم f/2.0 ثبت می‌کند. چینی‌ها برای ثبت تصاویر سلفی بهتر در محیط‌های کم‌نور، یک فلش LED نیز برای دوربین جلو در نظر گرفته‌اند. هر دو دوربین ردمی نوت ۵ توانایی ثبت ویدیوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه دارند.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

ردمی ۵ پلاس، محصول ارزان‌قیمت‌تر شیائومی از ماژول تکی، متشکل از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۲۵ میکرومتری و لنزی با دیافراگم f/2.2 به‌عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد و این ماژول را فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و فلش LED دوگانه‌ی Dual-Tone همراهی می‌کند. در کمال تعجب، ردمی ۵ پلاس، برخلاف ردمی نوت ۵ از فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین جلوی این گوشی ۵ مگاپیکسلی است و توانایی ضبط فیلم‌های Full HD نیز دارد.

دوربین ردمی نوت ۵ رابط کاربری ساده‌ای دارد و ما را به یاد محیط نرم‌افزار آیفون می‌اندازد. در محیط دوربین با سوایپ کردن روی صفحه می‌توان بین حالت‌های ویدیوی کوتاه، فیلم‌برداری، عکاسی، حالت پرتره، ثبت عکس‌های مربعی برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی، پاناروما و عکاسی دستی جابه‌جا شد که در حالت دستی تنها می‌توان وایت‌بالانس و ایزو (۱۰۰ تا ۳۲۰۰) را تغییر داد؛ البته از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان تغییراتی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فیلترهای مختلف، زیباسازی چهره و انتخاب صحنه‌ی عکاسی با استفاده از وایت‌بالانس (از بین مواردی نظیر پرتره، منظره، ورزشی، عکاسی در شب، عکاسی از گل و ...) را پیاده کرد و به تنظیمات دوربین دسترسی داشت.

ردمی نوت ۵، قابلیتی موسوم به HHT را نیز در بر دارد که به موجب آن، با ثبت چند عکس از محیط‌های تاریک، میزان نویز درنتیجه‌ی نهایی را پایین می‌آورد. شیائومی در بخش تنظیمات دوربین، گزینه‌های متنوعی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد که از بین آن‌ها می‌توان به لرزش‌گیری از تصویر در حالت فیلم‌برداری، تغییر در کنتراست، شارپنس و میزان اشباع‌بودن تصویر، ثبت عکس یا ویدئو با حسگر اثر انگشت، اسکن کدهای QR و آنتی بندینگ (برای جلوگیری از ایجاد خطوط افقی و عمودی حین عکاسی از نمایشگر و تلویزیون) اشاره کرد.

رابط کاربری دوربین ردمی ۵ پلاس محیط بسیار ساده‌تری دارد و دیگر امکان جابه‌جایی بین حالت‌های مختلف دوربین با سوایپ‌کردن میسر نیست، در عوض چینی‌ها تمام حالت‌ها و تنظیمات دوربین را در گزینه‌ای به‌نام Options گرد آورده‌اند که در آن می‌توان به مواردی مانند زیباسازی چهره‌ی سوژه، پاناروما، ثبت عکس با تشخیص صدا، انتخاب صحنه‌ی عکاسی، عکاسی بهبودیافته در محیط‌های تاریک (HHT) و حالت عکاسی دستی با امکان تغییر ایزو (۱۰۰ تا ۳۲۰۰) و وایت‌بالانس دسترسی داشت. در تنظیمات دوربین می‌توان به مواردی مانند امکان تشخیص جنسیت و سن سوژه دسترسی داشت که البته عملکرد آن خطای ۴ تا ۵ ساله‌ای دارد. 

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

ردمی نوت ۵ به‌لطف پیکسل‌های بزرگ‌تر حسگر و گشودگی بیشتر دیافراگم لنز خود، عملکرد مطلوبی را به‌لحاظ حفظ جزئیات در محیط‌های روشن، کنترل سطح نویز در محیط‌های تاریک و گستره‌ی دینامیکی تصاویر از خود به نمایش می‌گذارد، ما در اغلب مواقع از تصاویر ثبت‌شده توسط ردمی نوت ۵ رضایت داشتیم؛ اما آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد، رنگ‌های اشباع ثبت‌شده توسط این گوشی هوشمند است که البته بسیاری از کاربران، زنده‌ بودن این رنگ‌ها را به‌عنوان نکته‌ای مثبت در نظر می‌گیرند. میان‌رده‌ی خوش‌ساخت شیائومی اغلب مواقع مرز بین سوژه و پس‌زمینه را در تصاویر پرتره به‌خوبی شناسایی می‌کند و کمتر شاهد محو شدگی بخش‌هایی از موها یا لباس سوژه هستیم.

همان‌طور که از اغلب محصولات میان‌رده‌ انتظار می‌رود، ردمی نوت ۵ نیز عملکرد درخشانی در محیط‌های تاریک ندارد؛ به‌طوری که اغلب تصاویر شاهد سافت‌ شدن بیش از حد تصاویر و کاهش طراوت رنگ‌های ثبت‌شده هستیم. بااین‌حال سطح نویز تصاویر در این شرایط، در حد قابل قبولی ارزیابی می‌شود. دوربین سلفی ردمی نوت ۵ به‌اندازه‌ی دوربین اصلی در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی توانمند ظاهر نمی‌شود؛ به‌طوری که در محیط‌های روشن، اغلب شاهد اوراکسپوز شدن بخش‌های روشن تصاویر هستیم. 

ردمی ۵ پلاس به‌اندازه‌ی برادر گران‌تر خود در زمینه‌ی عکاسی توانمند ظاهر نمی‌شود و در اغلب تصاویر سطح جزئیات چندان بالا نیست؛ به‌طوری که در کراپ ۱۰۰ درصد تصاویر به‌وضوح می‌توان شاهد سافت بودن تصاویر بود؛ اما ردمی ۵ پلاس نیز همانند ردمی نوت ۵ در زمینه‌ی حفظ جزئیات نقاط تاریک و روشن تصاویر قابل قبول ظاهر می‌شود. میان‌رده‌ی ارزان‌قیمت چینی‌ها نیز در محیط‌های تاریک عملکرد مطلوبی ندارد و حتی می‌توان خروجی آن را بدتر از ردمی نوت ۵ قلمداد کرد. در نهایت باید اشاره کنیم که به‌دلیل پایین بودن رزولوشن دوربین سلفی ردمی ۵ پلاس نسبت به ردمی نوت ۵، جزئیات تصاویر آن در سطح گوشی یادشده نیست. شما می‌توانید در دو گالری زیر، نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس را مشاهده کرده و در مورد کیفیت این تصاویر قضاوت کنید.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت ۵

نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
بدون افکت بوکه
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
با افکت بوکه
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی
نمونه‌ی تصاویر ثبت شده با ردمی نوت ۵ شیائومی

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با ردمی ۵ پلاس

نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس
نمونه‌ی تصاویر ردمی ۵ پلاس

بازده و عملکرد

عرضه‌ی محصولی میان‌رده، مستلزم استفاده از سخت‌افزاری میان‌رده برای آن است؛ چینی‌ها نیز بر این اصل پایبند هستند و در هر دو گوشی ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس از سری ۶۰۰ تراشه‌های کوالکام استفاده کرده‌اند. توان پردازشی ردمی نوت ۵ توسط تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۶ تأمین می‌شود و این پردازنده را ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی همراهی می‌کند. ردمی ۵ پلاس نیز از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ درکنار ۳ یا ۴ گیگابایت رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

مدل‌های مورد بررسی ما از ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس به‌ترتیب از ۳ و ۴ گیگابایت درکنار ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی بهره می‌برند؛ خاطرنشان می‌کنیم که امکان ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس با درگاه microSD به‌ترتیب تا سقف ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد. شما می‌توانید در جدول زیر سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی هر دو مدل را مشاهده کنید که با اجرای آزمون AndroBench به‌دست آمده‌اند:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ردمی ۵ پلاس

۲۸۰.۵۲

۲۱۱.۴۱

۶۰.۰۷

۱۷.۷۹

ردمی نوت ۵

۲۵۲.۴۱‍‍

۱۲۶.۲

۴۷.۰۱

۱۳.۷۹

آنر ۹ لایت

۲۶۷.۵۴

۱۳۰.۷۱

۶۷.۹۵

۶۵.۰۷

وای ۷ پرایم ۲۰۱۸

۲۶۱.۲۳

۱۱۹.۵۲

۳۶.۴۵

۸.۵۱

نوا 3e

۲۹۶.۲۱

۲۰۱.۶۶

۴۳.۸

۷۲.۶۱

اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا

۲۸۷.۵۵

۱۴۱.۲۴

۷۶.۲۹

۱۰.۱۵

اکسپریا ایکس ای ۲

۲۶۷.۹۳

۱۲۷.۸۵

۴۳.۷۶

۱۳.۱۷

شیائومی ردمی نوت 5A

۲۶۳.۶۲

۷۹.۸۹

۵۷.۱۴

۹.۶۹

آنر ۷ ایکس

۲۹۵.۸۶

۱۹۲.۳۸

۵۷.۸۲

۲۵.۴۸

پی اسمارت

۲۶۶.۸

۱۳۲.۰۲

۷۱.۹۶

۲۰.۵۴

ذن‌فون مکس پلاس

۲۶۹.۶۸

۷۲.۱۹

۳۶.۸۲

۱۰.۵

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴

۸۵.۳۹

۴۲.۳۷

۱۲.۱۹

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱

۹۹.۱۳

۷۱.۳۵

۹.۳۱

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶

۸۶.۶

۷۸.۲۸

۱۰.۱۳

آنر ۹

۲۸۱.۷۲

۹۷.۷۱

۲۸.۳۸

۱۳.۸۵

اسنپدراگون ۶۳۶ یکی از معدود تراشه‌های سری ۶۰۰ محسوب می‌شود که از هسته‌های سفارشی کوالکام بهره می‌برد، این تراشه‌ی ۱۴ نانومتری از هشت هسته‌ی پردازشی Kryo 260‌ بهره می‌برد که در قالب دو کلاستر چهار هسته‌ای قدرتمند و کم‌مصرف با حداکثر فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. هسته‌ی کلاستر قدرتمند برمبنای هسته‌های Cortex-A73 توسعه داده شده‌اند و هسته‌های کم‌مصرف مبتنی بر هسته‌های Cortex-A53 هستند. کوالکام مدعی است که مجموعه‌ی حاصل، ۴۰ درصد عملکرد بهتری را نسبت به اسنپدراگون ۶۳۰ ارائه می‌دهند. 

پردازنده‌‌ی ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۶۳۶ از واحد پردازش گرافیکی ۷۲۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۰۹، کنترلر حافظه‌ی رم با پشتیبانی از رم‌های LPDDR4-2666، مودم ال‌تی‌ایی X12 با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود و آپلود ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه‌ای، پردازنده سیگنال دیجیتال هگزاگون ۶۸۰، بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰ و پردازنده سیگنال تصویر دوگانه‌ی اسپکترا ۱۶۰ بهره می‌برد، ضمن اینکه از فناوری صوتی Aqstic و کدک aptX کوالکام درکنار ضبط و پخش ویدیوهای 4K و فناوری شارژ سریع Quick Charge 4 پشتیبانی می‌کند.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

توان پردازشی ردمی ۵ پلاس توسط اسنپدراگون ۶۲۵ تأمین می‌شود، این پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری برخلاف اسنپدراگون ۶۳۶ از هسته‌های سفارشی کوالکام استفاده نمی‌کند و در عوض از هشت هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس حداکثری ۲.۰ گیگاهرتزی بهره می‌برد، این هسته‌ها را واحد پردازش گرافیکی ۶۵۰ مگاهرتزی آدرنو ۵۰۶، مودم ال‌تی‌‌ایی X9 با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود و آپلود ۳۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه و پردازنده سیگنال دیجیتال هگزاگون همراهی می‌کند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ از فناوری صوتی Aqstic و فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 درکنار ضبط و پخش ویدیوی 4K‌ پشتیبانی می‌کند.

شما در جدول زیر می‌توانید نتایج حاصل از اجرای بنچمارک‌های مختلف روی دو گوشی هوشمند Redmi Note 5 و Redmi 5 Plus را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Redmi 5 Plus

76546

60087

13641

4899

5140

870

3871

6.2FPS

6.4FPS

3.4FPS

3.5FPS

17FPS

23FPS

Redmi Note 5

114453

91859

19769

5602

5300

1340

4940

9.7FPS

10FPS

6.0FPS

6.3FPS

34FPS

35FPS

Honor 9 Lite

89062

50412

8115

5053

5893

933

3709

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Huawei Y7 Prime 2018

59789

45815

5846

3970

4488

671

2801

10FPS

4.6FPS

5.3FPS

2.5FPS

26FPS

16FPS

Huawei Nova 3e

88130

70179

11916

4907

5165

927

3692

5.3FPS

5.1FPS

3.1FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Xperia XA2 Ultra

88876

70079

16967

5167

5387

851

4186

10.0FPS

9.7FPS

6.0FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xperia XA2

89365

70818

16493

4936

5276

855

4145

10.0FPS

9.7FPS

5.9FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xiaomi Redmi Note 5A

43257

34817

6295

3346

4133

679

1891

Not Supported

Not Supported

14FPS

7.7FPS

Honor 7X

71308

52233

11131

4888

5073

904

3371

4.3FPS

4.3FPS

2.7FPS

2.6FPS

16FPS

16FPS

Huawei P Smart

87747

66293

12484

4910

5034

939

3684

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Zenfone Max Plus

--

43205

7196

2748

3258

431

2248

4.4FPS

4.5FPS

2.3FPS

2.4FPS

16FPS

16FPS

Xperia XA1 Ultra

--

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

Mate 10 Lite

--

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

+Galaxy A8

--

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Galaxy A8

--

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Xperia XA1 Plus

--

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

Neffos X1 Lite

--

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

Huawei Nova 2 Plus

--

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

همان‌طور که از بنچمارک‌های نیز برمی‌آید، ردمی نوت ۵ به‌میزان قابل توجهی در امور پردازشی و گرافیکی‌ توان‌مندتر از ردمی ۵ پلاس است؛ اما هر دو گوشی در بین تمام محصولات میان‌رده عملکرد قابل احترامی را از خود به نمایش می‌گذارند و در کاربری‌های روزمره نیز با چشم‌پوشی از لگ‌های جزئی و هر از گاه ردمی ۵ پلاس، تفاوت فاحشی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

با توجه حافظه‌ی رم بیشتر ردمی ۵ پلاس نسبت به ردمی نوت ۵ (۴ گیگابایت در برابر ۳ گیگابایت)، این گوشی به‌صورت جزئی در زمینه‌ی چندوظیفگی عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. بازی PUBG به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ به‌ترتیب با تنظیمات Low و Medium اجرا می‌شود و در این وضعیت نرخ فریم بازی مطلوب ارزیابی می‌شود.

باتری

محصولات سری ردمی، همواره شارژدهی فوق‌العاد‌ه‌ای داشته‌اند، در این بین گوشی‌های ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ نیز به‌لطف باتری‌های فوق‌العاده حجیم لیتیوم-پولیمری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی خود درکنار بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و نظارت سفت و سخت MIUI روی اپ‌های در حال اجرا به‌خصوص در نسخه‌ی چینی این رام، پردازنده‌های کم‌مصرف و نمایشگر Full HD خود نوید عمر باتری طولانی و قابل اتکایی را می‌دهند. ردمی ۵ پلاس به‌همراه شارژر سریع ۵ ولت و ۲ آمپر عرضه می‌شود و شارژر ردمی نوت ۵ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0 پشتیبانی می‌کند.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

برای ارزیابی عملکرد باتری ردمی نوت 5 و ردمی 5 پلاس آزمون‌های زومیت را روی این گوشی‌ها اجرا کردیم؛ ابتدا گوشی را در حالت پرواز قرار دادیم و روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت تنظیم و صدای خروجی را قطع کردیم. آزمون پخش ممتد ویدیوی HD نشان از آن دارد که ردمی نوت ۵ در این آزمون ۱۵ ساعت و ۲۸ دقیقه دوام می‌آورد؛ درحالی‌که ردمی ۵ پلاس به‌مدت ۱۳ ساعت و ۳۲ دقیقه پخش فیلم می‌شود؛ بنابراین هر دو گوشی، در آزمون پخش فیلم عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mAh)

ویدئو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

GeekBench

Score/Duration

Redmi 5 Plus

1080p/"5.99

4000

13:32

653.1min

381.0Frame

12:38

5251

12:00

Redmi Note 5

1080p/"5.99

4000

15:28

555.1min

601.0Frame

13:59

6053

11:06

Honor 9 Lite

5.65"/1080p

3000

8:20

264.0min

317.5Frame

6:12

3274

6:39

Huawei Y7 Prime 2018

720p/"5.99

3000

7:08

293.7min

646.6Frame

5:48

2399

7:22

Huawei Nova 3e

1080p/"5.84

3000

9:20

283.6min

330.4Frame

5:23

3250

6:14

Sony Xperia XA2 Ultra

1080p/"6.0

3580

12:30

362.0min

645.2Frame

8:20

4690

10:43

Sony Xperia XA2

1080p/"5.2

3300

11:06

358.3min

647.9Frame

8:19

4701

9:05

Xiaomi Redmi Note 5A

720p/"5.5

3080

7:10

Not Supported

Not Supported

7:32

--

Honor 7X

5.93"/1080p

3340

9:07

288.2min

226.1Frame

6:58

--

Huawei P Smart

5.65"/1080p

3000

9:10

336.8min

314.2Frame

5:20

--

Asus Zenfone Max Plus

5.7"/1080p

4130

11:14

353.9min

271.0Frame

9:00

--

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

Failed

--

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

5:38

--

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

9:52

--

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

7:32

--

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

Failed

--

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

--

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

--

همان‌طوری که پیش‌بینی می‌کردیم، محصولات جدید شیائومی از سری ردمی نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای در آزمون‌های باتری از خود به نمایش گذاشتند. نتایج حاصل از اجرای آزمون‌ها نشان می‌دهند که ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس حتی در استفاده‌های سنگین نیز می‌توانند با یک بار شارژ، در روز بعد نیز کاربر را همراهی کنند و نگرانی از خاموش‌شدن گوشی در میانه‌ی روز را از ذهن او بزدایند. بی‌شک، شارژدهی یکی از بهترین مشخصه‌های دو میان‌رده‌ی جدید شیائومی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

بی‌شک یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در خرید هر محصولی، توجیه اقتصادی و ارزشی است که کاربر در قبال پرداخت هزینه برای آن، دریافت می‌کند، این مسئله در مورد گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده بیش‌ازپیش نمود پیدا می‌کند؛ چرا که افراد با علم به وجود محصولات پرچم‌دار و گران‌قیمت، به‌دنبال خرید آن‌ها هستند، بنابراین ارزش خرید چنین محصولاتی برای خریدارانشان اهمیت بسیار بالاتری نسبت به طرفداران کالا‌های پریمیومی، نظیر آیفون یا گلکسی‌‌های سامسونگ دارد. شیائومی به‌خوبی از پتانسیل این قسمت از بازار آگاه است و همه‌ساله محصولات خوش‌ساخت متنوعی را با برچسب‌های قیمتی معقول روانه‌ی بازار می‌کند.

ردمی نوت 5 - ردمی 5 پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 5 - Redmi 5 Plus

شارژدهی فوق‌العاده، قیمت بسیار مناسب نسبت به رقبا و کیفیت ساخت مطلوب از جمله‌ی مهم‌ترین نقاط قوت مشترک ردمی نوت ۵ و ردمی ۵ پلاس به‌شمار می‌رود و به آن‌ها نسبت به تعداد زیادی از رقبا برتری می‌بخشد. ردمی نوت ۵ با وجود قرار گرفتن در دسته‌ی محصولات میان‌رده، در اغلب مواقع عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند و به‌مدد پردازنده‌ی توانمند خود می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را در اجرای بسیاری از بازی‌های کنونی به ارمغان آورد. از سوی دیگر ردمی ۵ پلاس با قیمتی بسیار نازل نسبت به سایر رقبا، از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد و توانایی ثبت فیلم‌های 4K را نیز دارد. با صرف‌نظر از رابط کاربری شیائومی که ممکن است برای برخی از کاربران خوشایند نباشد، ردمی ۵ پلاس و ردمی نوت ۵ را می‌توان محصولاتی دانست که در تمامی مؤلفه‌های مربوط به محصولی میان‌رده با قیمت مناسب، نمره‌ی قبولی را می‌گیرند.

نکات مثبت ردمی نوت ۵

  • شارژدهی فوق‌العاده
  • عملکرد مناسب دوربین
  • توان پردازشی مطلوب
  • اندروید اوریو

نکات منفی ردمی نوت ۵

  • نبود قابلیت فیلم‌برداری 4K با وجود پشتیبانی پردازنده
  • نبود پورت USB-C

نکات مثبت ردمی ۵ پلاس

  • شارژدهی فوق‌العاده
  • قیمت بسیار مناسب
  • فیلم‌برداری 4K
  • عملکرد سریع و روان

نکات منفی ردمی ۵ پلاس

  • عرضه با اندروید نوقا
  • استفاده از پردازنده قدیمی اسنپدراگون ۶۲۵
  • نبود پورت USB-C
  • طولانی‌بودن فرایند شارژ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات