جزئیات بیشتری از پردازنده اسنپدراگون 1000 کوالکام فاش شد

یک‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ماه گذشته در خبرها آمد که کوالکام در حال توسعه‌ی پردازنده‌ای جدید برای ویندوز ۱۰ آرم با نام اسنپدراگون ۱۰۰۰ است. اکنون جزئیات بیشتری از این تراشه فاش شده است.
تبلیغات

ما در حال حاضر می‌دانیم کوالکام تمرکز خود را بر ویندوز ۱۰ آرم قرار داده و در همین راستا چندی پیش از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ که به‌صورت اختصاصی برای سیستم‌عامل مایکروسافت طراحی شده است، رونمایی کرد. اکنون جزئیات بیشتری از طریق وب‌سایت Winfuture درباره‌ی اسنپدراگون ۱۰۰۰، جانشین احتمالی تراشه‌ی ۸۵۰ فاش شده است؛ پردازنده‌ای که در صورت عرضه در نسل سوم لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر آرم به‌کار گرفته خواهد شد.

این پردازنده ظاهرا با پردازنده‌های Core سری Y و U اینتل رقابت خواهد کرد و از توان حرارتی تقریبا ۱۲ وات برخوردار خواهد بود که در مقایسه با توان حرارتی ۵ واتِ بهترین پردازنده‌های موبایل حال حاضر، رقم بسیار بالاتری محسوب می‌شود. در واقع، این پردازنده احتمالا به‌دلیل گرمایش بیش از حد در برخی مواقع نیازمند خنک‌سازی فعال (اکتیو) خواهد بود. همچین انتظار می‌رود که اندازه‌ی سطح Die پردازنده‌ی جدید کوالکام نزدیک به ۲۰ در ۱۵ میلی‌متر باشد که بسیار بزرگ‌تر از پردازنده‌های فعلی موبایل است؛ اما همچنان از تراشه‌های اینتل بسیار کوچک‌تر است.

علاوه بر این، کوالکام در حال آزمایش این تراشه در یک طراحی مرجع با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.1 است. این موضوع نشان می‌دهد که کوالکام در فکر تسخیر بازار اولترابوک‌های بالارده است. سیستم آزمایشی همچنین مجهز به وای‌فای G، نرم‌افزار مودم پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ و یک سیلیکن جدید برای مدیریت انرژی است. از همه جالب‌تر، اسنپدراگون ۱۰۰۰ ظاهرا برخلاف دیگر پردازنده‌های موبایل از طریق سوکت به بورد متصل می‌شود. این مسئله بیانگر حرکت کوالکام به سمت یک کلاس کاری بزرگ است. با این حال، پیکربندی نهایی شاید در نهایت تغییر کند.

جدیدترین پردازنده‌ی کوالکام احتمالا در دستگاهی ساخت ایسوس به نام پرایموس ظاهر خواهد شد؛ اما به جز اسم رمز این محصول فعلا هیچ اطلاعات دیگری از آن موجود نیست. می‌توان امید داشت که این پردازنده‌ی قدرتمند کوالکام، عملکرد ضعیف و کند لپ‌تاپ‌های فعلی ویندوز ۱۰ آرم را بهبود بخشد و اعتبار تازه‌ای برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. نخستین دستگاه‌های مجهز به فناوری تازه‌ی کوالکام را می‌توانیم در سال آینده‌ی میلادی مشاهده کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات