۵ صنعتی که با روی کار آمدن بلاک چین زیر و رو می‌شوند

یک‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کاربردهای بلاک‌چین از نظر عموم به بیت‌کوین یا همان ارز دیجیتال محدود می‌شود. حال آن که این فناوری نوظهور قابلیت‌های چشم‌گیرتری دارد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۸ همه‌ی افراد به نوعی با موضوع بلاک‌چین درگیر باشند. شاید تا به حال از این قبیل داستان‌ها خوانده باشید که در آن جوانی یک شبه به یک میلیونر تبدیل می‌شود. اما داستان بیت‌کوین فراتر از این خیالبافی‌ها است. تکنولوژی بلاک‌چین توانایی منحصر بفردی برای ایجاد یک تغییر و تحول اساسی در جهان دارد. در واقع، بلاک‌چین یک پایگاه داده‌ی باز برای تعاملات مالی است و امکانات بی‌شمار آن می‌تواند در حین کارآمدی، ایمنی و سرعت را هم فراهم کند. در ادامه به معرفی ۵ صنعتی خواهیم پرداخت که با ورود بلاک‌چین متحول خواهند شد:

۱. شبکه‌های انرژی

به نظر شما چطور می‌توان سیستم‌های قدیمی شبکه‌های انرژی را با سیستم‌های خودکار، کارآمد، دوست‌دار محیط زیست و مقاوم در برابر طوفان‌های شدید جایگزین کرد؟

بلاک چین و انرژی

بلاک‌‌چین برای این معضل هم راه حلی دارد. در حال حاضر، در بخش بروکلین و مناطق مجاور آن، شبکه‌های هوشمندی در حال آزمایش است؛ به این ترتیب شهروندان این مناطق که از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند، می‌توانند با کمک بلاک‌چین، انرژی را طی قراردادهای هوشمند خرید و فروش کنند.

تمام این تراکنش‌های مالی توسط بلاک‌چین  تایید و ایمن می‌شود و نیاز به هیچ شرکت نیروگاهی واسطه‌ای در این میان وجود ندارد. بنابراین قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و از طرفی دیگر بازدهی زیاد می‌شود.

۲- بنگاه‌های معاملات املاک

هر کسی که قصد خرید یا فروش ملکی را داشته باشد، گذرش به بنگاه‌های املاک می‌افتد. در حالی که بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که معاملات مربوط به ملک را به صورت آنلاین و امن ارایه دهد. به این ترتیب، فروشندگان می‌توانند عملیات انتقال سند را انجام دهند و خریداران هم از طریق ارز رمزگذاری شده اقدام به پرداخت پول کنند. از طرفی بلاک‌چین می‌تواند در خصوص ارسال سوابق مالکیت به سازمان‌های دولتی هم موثر باشد.

۳- بخش درمانی

بلاک‌چین می‌تواند پایگاه داده‌ای از تمامی اطلاعات مربوط به سلامت ما مانند نسخه‌های پزشکی، عکس‌های رادیولوژی، ویزیت‌های اورژانسی و اطلاعات بیمه‌ای تهیه کند. تقریبا وضعیت سلامت هر شخص در طول زندگی‌اش با تغییراتی همراه است. با بلاک‌چین می‌توان شرایطی را تصور کرد که اطلاعات سلامتی فرد از بدو تولد تا پایان عمر او ثبت شود.

بلاک چین و بخش درمانی

از طرفی، این سیستم می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. زیرا پزشکان اورژانس مجاز هستند تا به اطلاعاتی نظیر آلرژی‌ها، نوع گروه خون و حتی اطلاعات ژنتیکی شما دسترسی داشته باشند تا در شرایطی که قادر به توضیح نیستید، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. این سیستم می‌تواند در بهبود وضعیت سلامت در کشورهای در حال توسعه که به پایگاه داده‌های دیجیتالی دسترسی ندارند، انقلاب ایجاد کند. در اوایل سال جاری، پنج گروه مراقبت‌های بهداشتی اقدام به اجرای آزمایشی این برنامه کرده‌اند.

۴-حمل و نقل

بلاک‌چین پتانسیل‌هایی در خصوص فعال کردن اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند دارد. علائم خیابانی، چراغ‌های راهنمایی، اتومبیل‌ها و دیگر اشیای متحرک و ساکن می‌توانند به سنسورهایی مجهز شوند تا داده‌های مربوط را جمع‌آوری و ارسال کنند. به این ترتیب، اتوبوس‌ها، ترامواها، وسایل نقلیه‌ی اورژانسی و دیگر خودروها می‌توانند سریع‌ترین مسیر را پیدا کرده و از ایجاد ترافیک اجتناب شود. نتیجه نهایی چه خواهد شد؟ شلوغی کم‌تر، رفت و آمد سریع‌تر و کاهش انتشار کربن؛ از طرفی، بلاک‌چین  می‌تواند به رانندگان کمک کند تا محل مناسب برای پارک اتومبیل خود را پیدا کنند و گزارش‌های مربوط به تصادفات یا ایرادات اتومبیل را گزارش دهند.  

۵- آموزش

هم‌زمان که دوره‌های آموزشی آنلاین (MOOCs) در جهان رشد پیدا کرده و فراگیر شده است، نیاز به سیستمی وجود دارد که بتواند سوابق تحصیلی دانش‌آموختگان این دوره‌ها را ثبت کند. بلاک‌چین  می‌تواند امکانی را به وجود آورد که افراد، مدرک معتبر خود را دریافت کنند و امکان جعل این مدارک وجود نداشته باشد. به این ترتیب، تمام این گواهینامه‌های پایان دوره می‌توانند توسط بلاک‌چین ذخیره شوند و به راحتی به کارفرمایان و سایر موسسات دانشگاهی ارسال شوند. این قابلیت به تقویت و اعتبار سازمان‌های آموزشی غیرانتفاعی کمک می‌کند و به کارفرمایان اطمینان می‌دهد که افراد مناسب را برای استخدام انتخاب می‌کنند.

بسیاری از صنایع اثرات مثبت بلاک‌چین  را احساس خواهند کرد. برخی از آن‌ها سریع‌تر به این درک می‌رسند و بعضی دیگر به تدریج متوجه اهمیت آن خواهند شد. فرصت‌های پیش روی آینده بی‌شمار هستند. با این حال، سخت‌ترین بخش مربوط به بلاک‌چین  جا انداختن آن در بین عموم و استفاده از قابلیت آن در استخدام استعدادهای برتر در شرکت‌ها است. هر چند که این مورد هم با گذر زمان حل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات