دلار ۴۲۰۰ تومانی به لپ تاپ، موبایل و تبلت تخصیص داده می‌شود

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
لیست کالاهای مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی به‌طور رسمی منتشر شد که بر اساس آن، ارز مبادله‌ای به واردات لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و قطعات کامیپوتری اختصاص پیدا می‌کند.
تبلیغات

لیست کامل کالاهای مشمول ارز سه گانه دولتی به تفکیک سه اولویت کالاهای اساسی، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای مصرفی منتشر شد. بر اساس لیست مذکور، واردات قطعات ضروری کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل هم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. قیمت گوشی و قیمت لپ تاپ در بازار و کمبود آن از جمله موضوعات داغ روزهای اخیر است.

کالاهای اساسی شامل گندم، روغن، برنج، نهاده‌های دامی و حبوبات است به این گروه کالاها ارز ۳۸۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. برای مشاهده لیست کامل اقلام این گروه روی این لینک کلیک کنید.

گروه دوم کالاهای واسطه‌ای هستند که شامل کامپیوتر، لپ‌تاپ و قطعات اصلی آن‌ها می‌شود. برای این گروه ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. برای مشاهده لیست این گروه اینجا کلیک کنید. و گروه سوم کالاهای مصرفی هستند که شامل نوت‌بوک، تبلت، سیستم‌های سرور، درایو نوری، مادربورد، کارت گرافیک و کارت صدا به اضافه بخشی به نام سایر می‌شود که در این قسمت کیس کامپیوتر هم مانند نمایشگرها دیده می‌شود. به این کالاها حقوق ورودی ۵ درصد تعلق می‌گیرد اما حقوق ورودی نمایشگر و کیس ۲۶ درصد است. همچنین حقوق ورودی مودم، تجهیزات شبکه و کارت شبکه به ترتیب ۱۰ و ۵ درصد محاسبه می‌شود.

 گوشی‌های هوشمند نیز مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند؛ البته شرایطی برای این دسته از کالاها تعیین شده که بر اساس آن به گوشی‌هایی که قیمتی تا ۳۰۰ دلار دارند ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد اما گوشی‌های گرانتر در لیست بعدی قرار می‌گیرند و به این ترتیب بر این دسته از کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی به اضافه هزینه اظهارنامه صادراتی در نظر گرفته می‌شود و حقوق ورودی گوشی به کشور ۵ درصد تعیین شده است.

برای مشاهده لیست کالاهای این گروه به این لینک مراجعه کنید.

لیست کالاهای ممنوعه

براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است.

در این نامه آمده است:

بدین وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند.

در این شرایط طبق ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آن‌ها از طریق شبکه بانکی تامین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد.

در این ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالایی، بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا وجود دارد که شامل شش گروه کالایی عمده بوده و خودروی آماده (CBU) نیز از جمله کالاهای ممنوعه واردات تعیین شده است.

اینجا می‌توانید لیست کامل این کالاها را مشاهده کنید. 

شما می‌توانید از بخش دیتابیس زومیت برای اطلاع از قیمت تبلت، قیمت گوشی، قیمت لپ‌تاپ و اطلاع از مشخصات فنی و مشاهده‌ی تصاویر آن‌ها استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات