تشخیص دقیق‌ و سریع‌ سرطان با الگوریتم هوش مصنوعی متن باز بایدو

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با کمک الگوریتم هوش مصنوعی متن باز شرکت بایدو، تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان امکان‌پذیر می‌شود.
تبلیغات

بایدو، یکی از شرکت‌های بزرگ سرویس‌دهنده‌ی آنلاین چین است که جستجوی اینترنتی، فعالیت اصلی آن محسوب می‌شود. از آنجایی که بایدو همانند گوگل پروژه‌های نوآورانه‌ای را دنبال می‌کند و مسئولیتی فراتر از یک جستجوی ساده اینترنتی برای خود قائل است، به گوگل چین شهرت دارد.

یکی از پروژه‌های اخیر بایدو، مترجم مبتنی بر هوش مصنوعی بود. مترجم بایدو با کیفیتی خوب می‌تواند جملات شنیداری را ترجمه کند. بعد از معرفی مترجم هوشمند، بایدو حرف‌های تازه‌ای برای بازار دارد. این شرکت با توسعه‌ی یک الگوریتم‌ هوش مصنوعی، گام‌های بلندی در جهت تشخیص زودهنگام و دقیق سرطان برداشته است. 

الگوریتم هوش مصنوعی متن باز بایدو، می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر اسلایدهای حاوی بافت‌های نمونه‌برداری شده را جهت تشخیص سلول‌های سرطانی تجریه و تحلیل کند. در حالت عادی و بدون استفاده از هوش مصنوعی، بررسی اسلایدها حتی برای پاتولوژیست‌های با تجربه و حرفه‌ای هم دشوار است. اما فناوری یادگیری عمیق بایدو، می‌تواند سلول‌های کوچک سرطانی را سریع‌تر و با دقت بیشتری نسبت به روش‌های قبلی تشخیص دهد. الگوریتم هوش مصنوعی بایدو، در مرحله‌ی تستی و آزمایشی توانست از یک پاتوبیولوژیست حرفه‌ای و حتی برنده‌ی قبلی چالش Camelyon16 سریع‌تر و دقیق‌تر عمل کند. چالش Camelyon16 سعی دارد در بین الگوریتم‌های تشخیص خودکار متاستاز سرطان در بخش‌های بافت لنفاوی، دقیق‌ترین و سریع‌ترین الگوریتم را شناسایی کند.

سرطان

یی‌ لی، یکی از محققان حوزه‌ی یادگیری ماشین در بایدو، معتقد است:

استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر پاتوبیولوژی کاری بسیار چالش‌برانگیز است. یک اسلاید دیجیتال پاتوبیولوژی در بزرگنمایی ۴۰ برابر، اغلب حاوی میلیاردها پیکسل است که پردازش این تعداد پیکسل برای یک شبکه عصبی، بسیار سنگین است. در نتیجه، تصویر بزرگ به ده‌ها هزار تصویر مجزای کوچک‌تر تقسیم می‌شود تا شبکه‌ی عصبی بتواند هر یک از تصاویر کوچک‌تر را به‌صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کند. الگوریتم جدید و منحصر‌به‌فرد NCRF قادر است همزمان چندین تصویر مختلف از جمله تصاویر مربوط به قسمت بافت سرطانی را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد. با کمک این فناوری و قابلیت جدید، تعداد نتایج مثبت کاذب که خبر از وجود سلول‌های غیرطبیعی می‌دهند، به‌صورت قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

بایدو قصد ندارد این فناوری را برای خود نگه دارد و آن را به‌صورت متن باز در اختیار جامعه‌ی پزشکی قرار می‌دهد تا بتواند به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان کمک کند. در این فرآیند، قطعا نام بایدو به‌عنوان شرکتی که در زمینه‌ی تشخیص سرطان گامی بلند برداشته است، در اذهان باقی خواهد ماند.

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی

یی‌ لی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد:

امیدواریم، الگوریتم متن باز بتواند شروعی خوبی برای تحقیقات آینده‌ در این زمینه باشد. الگوریتم جدید در مرحله‌‌ی نخست، تنها روی تعداد محدودی از داده‌های عمومی مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ ولی در ادامه‌، باید با استفاده از داده‌های بالینی مرتبط‌تر بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتواند دقت بالای خود را نسبت به پاتوبیولوژیست‌های حرفه‌ای به نمایش بگذارد. تیم تحقیقاتی بایدو به بهبود و ارتقاء الگوریتم و هم‌چنین به همکاری و اشتراک‌گذاری داده‌های جدید با محققان دیگری در این زمینه ادامه می‌دهد. 

یی‌ لی در مورد هدف پروژه توضیح داد و متذکر شد که هدف این پروژه، جایگزین‌ کردن فناوری با پزشکان متخصص که کار ارزشمندی به انجام می‌رسانند نیست. بلکه پروژه جدید بایدو قصد دارد کارایی پاتوبیولوژیست‌ها را با کمک هوش مصنوعی جدید ارتقاء و بهبود بخشد. اگر این هوش مصنوعی بتواند در آینده نقش خود را به‌خوبی ایفا کند، در سال‌های آینده دیگر نیازی نیست پزشکان ساعت‌ها روی هر اسلاید نمونه‌برداری وقت بگذارند؛ بلکه تنها بافت‌هایی که احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها وجود دارد و به وسیله‌ی الگوریتم مشخص شده است، بررسی دقیق‌تری می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات