چرا هدفون های USB-C هیچ‌گاه به مقبولیت عمومی دست نخواهند یافت

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
به تدریج شامل حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون از ابزارهای مختلف هستیم؛ اما آیا درگاه USB-C می‌تواند نقش درگاه صوتی استاندارد را در ابزارهای امروزی بازی کند؟
تبلیغات

پس از حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران به آن مواجه هستند، نبود هدفون‌های سیمی مناسب با درگاه USB-C است. البته اکثر شرکت‌هایی که اقدام به حذف جک هدفون از گوشی‌های خود می‌کنند، به کاربران پیشنهاد می‌کنند از هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنند. اما با استفاده از هدفون‌های بی‌سیم، یک ابزار دیگر به لیست ابزارهایی که باید به‌طور مرتب شارژ شوند اضافه می‌شود؛ همچنین اگر از هدفون خود برای اتصال به دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنید، باید دردسرهای مربوط به متصل نشدن هدفون به برخی ابزارها را هم به جان بخرید.

هدفون‌های سیمی که به درگاه USB-C متصل می‌شوند، پاسخی بی‌نقص و منطقی برای حل دردسرهای حاصل از حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون هستند؛ دردسری که خود ما بر خود تحمیل کرده‌ایم. اگرچه برخی کاربران گوشی‌های اندرویدی و همچنین کاربران لپ‌تاپ‌های جدید از درگاه USB-C به‌عنوان درگاه صوتی دیجیتال استفاده می‌کنند؛ اما هدفون‌های USB-C در بازار به‌عنوان کالایی کمیاب و گران‌قیمت تلقی می‌شوند. بدتر این‌که به‌نظر می‌رسد قرار نیست این وضعیت تغییر کند.

در ادامه با دلائل اصلی عدم مقبولیت عمومی هدفون‌های USB-C آشنا می‌شویم و خواهیم دانست که چرا این هدفون‌ها هیچ‌وقت به گزینه‌ای فراگیر تبدیل نخواهند شد.

جک هدفون گلکسی اس ۹ / Galaxy S9 Audio Jack

سامسونگ و اپل علاقه‌ای به این هدفون‌ها ندارند

واضح‌ترین دلیلی که راه پیشرفت را بر هدفون‌های USB-C سد کرده، این است که دو غول دنیای گوشی‌های هوشمند، سامسونگ و اپل، به این هدفون‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. هرچند آیفون‌های اپل فاقد درگاه صوتی ۳.۵ میلیمتری هستند؛ اما در گوشی‌های هوشمند اپل، خبری از درگاه USB-C هم نیست. سامسونگ نیز همچنان به درگاه ۳.۵ میلیمتری وفادار مانده‌ است؛ از این رو، کاربران گوشی‌هایی همچون گلکسی اس ۹ و آیفون ۱۰، نیازمند به استفاده از هدفون‌های USB-C نخواهند بود.

تنها راه‌کار ممکن روی آوردن به ارتباط بی‌سیم است

اگر سامسونگ تصمیم می‌گرفت به استفاده از درگاه آنالوگ ۳.۵ میلیمتری پایان دهد، ممکن بود شرایط به نفع هدفون‌های USB-C تغییر کند؛ اما دست کم در حال حاضر، با توجه به بی‌علاقه بودن دو برند محبوب دنیای موبایل به این هدفون‌ها، ستاره‌ی بخت آن‌ها کماکان تیره خواهد بود. در هر صورت، اگر تولیدکنندگان لوازم جانبی بخواهند هدفون‌هایی تولید کنند که هم با محصولات سامسونگ و هم با محصولات اپل سازگار باشند، تنها راه‌کار ممکن روی آوردن به ارتباط بی‌سیم (بلوتوث) است.

USB-C مجانی نیست

در جریان نمایشگاه CES، در گفتگو با برند Jabra از آن‌ها پرسیدیم که چرا برای شارژ هدفون بی‌سیم Elite 65t خود از درگاه قدیمی میکرو-یو‌اس‌بی استفاده می‌کنند. آن‌ها در پاسخ گفتند که این انتخاب به هزینه‌ها مربوط می‌شود. Jabra می‌توانست برای شارژ هدفون‌ خود از درگاه USB-C استفاده کند. چنین چیزی کار را برای افرادی که از گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های دارای درگاه USB-C استفاده می‌کنند ساده‌تر می‌کرد؛ چرا که تنها با حمل یک شارژر USB-C می‌توانند هم گوشی و هم هدفون خود را شارژ کنند. اما از طرف دیگر، چنین کاری موجب افزایش قیمت هدفون Elite 65t شده و باعث می‌شد این محصول در رده‌ی قیمتی بالاتری قرار گیرد.

USB-C Headphone / هدفون USB-C

هدفون Elite 65t محصول Jabra

Jabra تنها شرکتی نیست که به چنین دلیلی همچنان از درگاه میکرو یو‌اس‌بی استفاده می‌کند؛ چنین موردی توسط دیگر تولیدکنندگان نیز مطرح شده است. حتی برندی مانند Bang & Olufsen که کمتر به مسئله‌ی کاهش قیمت اهمیت می‌دهد نیز از عامل هزینه به‌عنوان دلیل استفاده از شارژرهای میکرو یو‌اس‌بی برای هدفون بی‌سیم Beoplay E8 یاد می‌کنند.

USB-C Headphone / هدفون USB-C

هدفون Beoplay E8 محصول Bang & Olufsen

در جریان نمایشگاه کامپیوتکس، سینپتیکس از دانگل سنسور اثرانگشت خود با نام PQI My Lockey پرده‌برداری کرده بود که از درگاه USB-A استفاده می‌کرد. این ابزار که بیشتر مشتریان تجاری را هدف قرار داده بود، امکان شناسایی فوق‌امن را از طریق اسکن اثرانگشت در ویندوز ۱۰ فراهم می‌کرد. وقتی از گادفری چنگ، معاون سینپتیکس، پرسیده شده که به چه دلیل نسخه‌ای از این حسگر با پشتیبانی از درگاه USB-C معرفی نشده است، وی اظهار داشت که استفاده از این درگاه، موجب افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصول می‌شد و در نتیجه قیمت این حسگر از ۱۰۰ دلار به ۱۲۵ دلار افزایش می‌یافت.

اگر تمام لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی فعلی از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کردند، افزایش قیمت ۲۵ دلاری منطقی بود؛ اما در وضعیت کنونی، استفاده از درگاه USB-C تنها موجب گران‌تر شدن و سخت‌تر شدنِ خرید این محصول می‌شود. چنگ به این مسئله نیز اشاره کرد که فرقی نمی‌کند که فقط برای شارژ از درگاه USB-C استفاده می‌کنید یا برای انتقال داده هم از این درگاه بهره می‌برید؛ در هر دو حالت هزینه‌ی کمابیش مشابهی پرداخت خواهید کرد.

USB-C درگاهی همه‌کاره نیست

وقتی به درگاه‌ها و فناوری مربوط به آن‌ها فکر می‌کنیم، فرض ما بر این است که مشخصات یک درگاه خاص در تمام ابزارها همواره ثابت است؛ برای مثال، توقع داریم که درگاه USB-A با استاندارد USB 3.0 در تمام ابزارها کارایی و مشخصات واحدی داشته باشد. اما چنین چیزی در رابطه با درگاه‌های USB-C صدق نمی‌کند. برای مثال، برخی درگاه‌های USB-C از استاندارد تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند؛ اما اکثر آن‌ها فاقد پشتیبانی از این استاندارد هستند. همچنین، با برخی درگاه‌های USB-C می‌توانید دستگاه‌‌های مختلف را شارژ کنید؛ اما این مسئله نیز در رابطه با همه‌ی درگاه‌های USB-C صدق نمی‌کند. علاوه بر این، کابل‌های USB-C نیز از استاندارد‌ها مختلفی پشتیبانی می‌کنند و مشخصات متفاوتی دارند. برای مثال، برخی از آن‌ها تنها برای انتقال نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرند و فاقد توانایی انتقال داده هستند. بنابراین، اگرچه درگاه‌های USB-C برچسب همه‌کاره (Universal) را با خود یدک می‌کشند؛ اما در دنیای واقعی، درگاه‌های USB-C در ابزارهای مختلف، تجربه‌ی واحدی را ارائه نمی‌کنند.

درگاه USB-C مک‌بوک / MacBook USB-C Port

وقتی در حال بررسی هدفون‌های Q Adapt محصول Libratone بودیم، متوجه شدیم این هدفون‌های ۱۴۹ دلاری که از درگاه USB-C‌ استفاده می‌کنند، توسط گوشی‌های فاقد جک هدفون شناسایی می‌شدند و به خوبی کار می‌کردند؛ اما گوشی‌های اندرویدی که دارای جک هدفون هستند، نمی‌توانستند این هدفون USB-C را شناسایی کنند. به‌علاوه، وقتی این هدفون‌ها را از طریق درگاه USB-C به مک‌بوک پرو متصل می‌کردیم، امکان کنترل سخت‌افزاری صدا وجود نداشت و تنها می‌شد در نرم‌افزارهایی مانند آی‌تیونز و اسپاتیفای، صدا را به‌صورت نرم‌افزاری کنترل کرد. آن‌چه در همین بررسی کوتاه دیده شد، سه تجربه‌ی متفاوت با یک هدفون واحد بود که از درگاه به‌اصطلاح «همه‌کاره‌ی» USB-C استفاده می‌کرد.

یکی از شرکت‌هایی که از مشکلات درگاه USB-C شکایت دارد، شرکت ژاپنی Audio-Technica است. این شرکت ژاپنی که به تولید محصولات صوتی می‌پردازد، از چالش‌های مرتبط با سازگاری درگاه USB-C در ابزارهای مختلف گله‌مند است؛ حتی کابل‌های ساده‌ی USB-C نیز فاقد سازگاری کافی هستند. دیگر کاربران نیز از مشکلات مرتبط با انواع مختلف کابل‌های USB-C جهت شارژ دستگاه‌ها شکایت دارند؛ اگرچه Audio-Technica قطعا می‌تواند کابل‌های USB-C مورد نظر خود را تولید کند، اما نگرانی آن‌ها مربوط به مشتریانی است که ممکن است از کابل‌هایی با کیفیت پایین‌تر استفاده کنند.

هدفون بلوتوث / Bluetooth Headphone

بلوتوث، استاندارد همه‌کاره‌ی واقعی است

بزرگ‌ترین مانع پیش روی استاندارد USB-C برای تبدیل شدن به جایگزینی برای جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، وجود فناوری بلوتوث است. این فناوری نیز از مشکلاتی همچون افت کیفیت و کند شدن سرعت پخش صدا رنج می‌برد، اما شرکت‌ها همواره در تلاش هستند تا این مشکلات را به حداقل برسانند. به‌واسطه‌ی تفاوت در گستره‌ی بازار ابزارهای صوتی متکی بر استاندارد بلوتوث در مقایسه با ابزارهای صوتی متکی بر استاندارد USB-C، کمتر کسی در اندیشه‌ی حل معضلات مرتبط با استاندارد USB-C است.

هم‌اکنون Audio-Technica تمام تلاش خود را بر گسترش محصولات بی‌سیم متمرکز کرده و شرکت آلمانی Beyerdynamic نیز تقریبا برای تمام محصولات خود یک نسخه‌ی بی‌سیم‌ تدارک دیده است. شرکت پرآوازه‌ی سنهایزر نیز بیش از پیش در حال روی آوردن به هدفون‌های بی‌سیم است و اکثر محصولاتش را بر اساس این فناوری ارائه می‌کند؛ تا حدی که در سال جاری حتی برای بیشتر هدفون‌های گیمینگ این شرکت هم از فناوری بی‌سیم استفاده می‌شود.

کمتر کسی در اندیشه‌ی حل معضلات مرتبط با استاندارد USB-C است

قطعا آینده‌ی ابزارهای صوتی با فناوری بی‌سیم گره خورده است. حضور هدفون‌های USB-C به‌عنوان پلی بین ابزارهای صوتی سیمی گذشته و ابزارهای بی‌سیم آینده، می‌توانست تحول جالبی باشد؛ اما چنین چیزی در حال رخ دادن نیست. خبر بد دیگری که هواداران ابزارهای صوتی متکی بر درگاه USB-C باید بشنوند این است که خوره‌های موسیقی، همچنان از درگاه‌های ۳.۵ میلی‌متری، ۶.۳۵ میلی‌متری و XLR استفاده می‌کنند. چنین افرادی ترجیح می‌دهند از اتصالات آنالوگ که با آمپلیفایرهای تخصصی و تبدیل‌کننده‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC) سازگاری دارند استفاده کنند؛ چنین افرادی علاقه‌ای به افزودن یک اتصال دیجیتال جدید به مجموعه‌ی ابزارهای فعلی‌شان ندارند.

اتصال صوتی / Audio Connection

از راست به چپ: اتصال ۶.۳۵ میلی‌متری، اتصال ۳.۵ میلی‌متری و اتصال XLR

تنها نقطه‌ی امید احتمالی این است که در نهایت تمام هدفون‌های بی‌سیم از درگاه USB-C به‌منظور شارژ باتری استفاده خواهند کرد. مک‌بوک‌های اپل، کروم‌بوک‌های گوگل، لپ‌تاپ‌های سری ThikPad لنوو و اکثر گوشی‌های اندرویدی از درگاه USB-C برای شارژ استفاده می‌کنند؛ پس اگرچه استاندارد USB-C به عنوان استانداردی برای ابزارهای صوتی شناخته نمی‌شود، اما می‌توان مطمئن بود که روی آوردن به درگاه‌های USB-C برای شارژ باتری، تحولی اجتناب‌ناپذیر است. در نهایت، با کاهش پیچیدگی و افت قیمت ابزارهای جانبی و کابل‌های مبتنی بر استاندارد USB-C، خواهیم دید که تمام هدفون‌های بی‌سیم از درگاه USB-C جهت شارژ و همچنین به‌عنوان اتصال ثانویه استفاده خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات