واردات گوشی و سوء استفاده از رویه مسافری در گمرک

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی معضلی به نام واردات چمدانی گوشی باعث شده است بازار موبایل باز هم تحت تأثیر روند جدیدی قرار بگیرد و همچنان شاهد موج گرانی در آن باشیم.
تبلیغات

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه واردات چمدانی گوشی رواج یافته است و درحالی‌که هر نفر امکان واردات فقط یک یا دو دستگاه گوشی به شکل مسافری دارد، عده‌ای با ثبت فقط یک شماره کارت ملی توانسته‌‌اند ۲ تا ۳ هزار دستگاه گوشی وارد کنند.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی معتقد است افرادی که به این شیوه گوشی‌های خود را وارد می‌کنند، از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف خواهند شد و از سوی دیگر، کد فعال‌سازی مربوط به طرح رجیستری را نیز دریافت می‌کنند؛ زیرا طبق قوانین موجود، واردات مسافری امکان دریافت چنین کدی را دارد. به گفته وی، این موضوع ممکن است با گمرک باشد یا دولت عده‌ای را آزاد گذاشته باشد.

به نظر می‌رسد با اجرای طرح رجیستری به‌نوعی دست قاچاقچی از بازار کوتاه شده؛ اما ظاهرا فقط شکل واردات گوشی تغییر کرده است.

بر این اساس زومیت سراغ مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا رفت و در این باره نظر وی را جویا شد.

حمیدرضا دهقانی‌نیا معتقد است  راهی بابت قاچاق برای واردات گوشی به کشور وجود ندارد؛ اما روش واردات چمدانی به‌نوعی سوءاستفاده از رویه مسافری است که فردی فقط با یک کد ملی می‌تواند ۲ تا ۳ هزار گوشی را در سامانه ثبت کند و با پرداخت عوارض و گمرکی، گوشی به کشور وارد کند.

اگرچه وی نیز ابراز تعجب می‌کند؛ اما اعتقاد دارد این موضوع خلاف قانون است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا را مجری جلوگیری از وضعیت پیش‌آمده نمی‌داند و به وزارت صنعت و معدن و گمرک حواله می‌کند.

ما نتوانستیم با مسئولان امر در گمرک ارتباط بگیریم و نظر آن‌ها را جویا شویم؛ اما واقعا تکلیف واردات چه می‌شود؟ عده‌ای از واردکنندگان امکان ثبت سفارش گوشی ندارد، ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و هزاران مشکل برای ترخیص کالا دارند؛ اما عده‌ای به‌راحتی می‌‌توانند تعداد زیادی گوشی به شکل چمدانی وارد بازار کشور کنند.

از مدل گوشی بگذریم که مشخص نیست واردکنندگان چمدانی چند دستگاه گوشی آیفون یا پرچم‌داران سایر برندها که قیمتی بالاتر از هزار دلار دارند، وارد کشور می‌کنند، حالا این سؤال مطرح می‌شود که این افراد با چه دلاری گوشی وارد می‌کنند و با چه دلاری همان گوشی را می‌فروشند؟ یا اصلا در بازاری که ارز وجود ندارد، چگونه دلار از تهیه می‌کنند که می‌توانند چنین خریدهایی انجام بدهند و گوشی‌ وارد بازار کشور کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات