سنسور دوربین نیکون D850 ساخت سونی است

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سنسور دوربین نیکون D850 که یکی از بهترین DSLR-های بازار محسوب می‌شود، توسط شرکت سونی ساخته شده است.
تبلیغات

برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای جالب است بدانند سنسور دوربینی که با آن کار می‌کنند، توسط کدام شرکت تولید شده است. البته برای پی بردن به سازنده‌ی سنسور دوربین، مجبور هستید دوربین محبوبتان را باز کنید تا بتوانید نام برند سازنده‌ی تراشه‌ی سنسور را که معمولا روی آن نوشته شده است، ببینید. اما ممکن است هر کسی دوست نداشته باشد دوربین را جراحی کند تا بفهمد سازنده‌ی سنسور آن چه شرکتی است. 

شرکت چیپ‌ماد (ChipMod)‌ کار را برای علاقمندان به این حوزه ساده کرده است. این شرکت با باز کردن دوربین نیکون D850، متوجه شده که سنسور دوربین، ساخت سونی است؛ چراکه در قسمت پشت قاب سنسور، کد محصول سونی به چشم می‌خورد. چیپ‌ماد کلیه اطلاعات مرتبط با سنسور دوربین نیکون D850 را در فروم AstroCN منتشر کرده است. 

نیکون / Nikon D850

البته افرادی که با این حوزه‌ها به‌صورت تخصصی درگیر هستند، چنین خبری زیاد  عجیب نیست. یکی از اعضای فروم DPReview به نام Bobn2 که استاد علوم رایانه است و در زمینه‌ی عکاسی حرفه‌ای هم تخصص دارد، بلافاصله بعد از انتشار تصاویر سنسور متعلق به سونی، اعلام کرد که الگوی طراحی تراشه‌ی مذکور بسیار به طراحی سنسورهای دیگر سونی شباهت دارد. به علاوه این سنسور از طراحی Dual-gain بهره می‌برد که سونی در سنسورهای جدید خود آن را مورد استفاده قرار داده است. این‌طور تصور می‌شود که طراحی Dual-gain در انحصار Aptina قرار دارد و سونی تنها شرکتی است که می‌تواند آن را پیاده‌سازی کند. 

نیکون / Nikon D850

D850 نیکون یکی از DSLR-های مقبول بازار است که می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت فوق‌العاده ۴۶ مگاپیکسل با لنز فول فریم ارائه بدهد

یکی از شرکت‌های سازنده‌ی تراشه در فلسطین اشغالی به نام  TowerJazz پیش از این ادعا کرده بود که مسئول تأمین تراشه‌ی یک تولیدکننده دوربین DSLR است و برخی گمان می‌کردند که ساخت سنسور دوربین D850 نیکون را بر عهده دارد؛ اکنون با توجه به اطلاعات جدید، مشخص شد شرکت مربوطه تأمین‌کننده‌ی تراشه‌ی این دوربین نیکون نیست. البته هنوز مشخص نشده است که TowerJazz برای کدام دوربین DSLR‌ تراشه تولید می‌کند. پیش از این شرکت سونی هم درباره برخی مشتریان جدید خود صحبت کرده بود و با توجه به اینکه تأمین‌کننده سنسور دوربین نیکون است، ظاهرا قسمت‌هایی از پازل حل شده و اکنون می‌دانیم یکی از شرکت‌هایی که سونی با آن‌ها سرو کار دارد نیکون است.

نیکون / Nikon D850

جالب است بدانید شرکت‌هایی که سفارشی به سونی می‌دهند، می‌توانند با توجه به نیاز خود از شرکت سونی بخواهند برایشان سنسوری با طراحی مشخص تولید کند. در اصل امتیاز طراحی سنسور متعلق به شرکت سفارش‌دهنده است و تنها اطلاعات لازم در اختیار بخش طراحی نیمه‌هادی سونی قرار می‌گیرد و شرکت سونی اجازه ندارد از اطلاعات طراحی سنسور شرکت سفارش‌دهنده استفاده کند. در نظر داشته باشید که سنسور نیکون D850 دارای ویژگی‌های BSI و طراحی Dual-gain است که سونی در بسیاری از دوربین‌های خودش از آن استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که سنسور نیکون قادر به تصویربرداری در حساسیت ISO 64 است. همین ویژگی باعث رقابت نیکون با برخی از دوربین‌های مدیوم فرمت شده است و دوربین‌های سونی چنین قابلیتی ندارند. شاید به همین دلیل است که نیکون ادعا می‌کند سنسور دوربین DSLR‌ را خودش طراحی کرده است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات