جزئیات تازه از قوانین کلاس ابرخودروهای مدرن در مسابقات WEC
مقامات فدارسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) رسماً اعلام کردند که قوانین کلاس جدید مسابقات استقامتی قهرمانی جهان (WEC)، جایگزین کلاس و خودروهای LMP1 فعلی تا پایان آبان ماه سال جاری تنظیم خواهد شد. این کلاس جدید که هنوز نام رسمی آن مشخص نشده است، باهدف شرکت خودروهای پیرامون طبقهبندی هایپرکار، سوپراسپرت، گرندتوررهای لوکس یا مدلهای مفهومی هر شرکت و تأکید بر حفظ زبان طراحی آشنای هر برند ایجاد میشود.
دست اندرکاران FIA اشاره کردند که اولویت اول ظاهر خودروهای این کلاس باید زبان طراحی هر شرکت باشد و تأکید بر آیرودینامیک در مرحلهی بعدی قرار میگیرد. این گفته بهمعنی پایان دوران خودروهای LMP1 با طراحی آیرودینامیک و عدم مشابهت با زبان طراحی شرکتها است. در ادامهی گفتههای مقامات FIA، موضوع صرفهجویی در منابع مالی جلب توجه میکرد؛ هنوز عدد مشخصی گفته نشده است اما بودجهی ساخت خودروهای پرچمدار مسابقات WEC به یک چهارم مدلهای فعلی LMP1 کاهش پیدا میکند.
منابع مالی شرکت کنندگان با تصویب قوانین مشخص و جدید ساخت خودروها در کنار قوانین فنی، بهطور طبیعی کاهش پیدا میکند. قوانین جدید مسابقات WEC از سال ۲۰۲۰ بهمدت ۵ فصل، با ساخت خودروهای جدید اجرا میشوند. خودروهای جدید سال ۲۰۲۰ از قوای فنی هیبرید با دستگاه KERS و سیستم تمام چرخ محرک استفاده خواهند کرد و عملکرد آنها با هدف حداقل زمان ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه یک دور پیست لمانز با سوختگیری محدود پیشبینی شده است. نکتهی مهم در قوانین خودروهای جدید این است که سیستم بازیابی انرژی کینتیک (KERS) هر خودروساز باید در خودروهای جادهای شرکت با قیمت مشخص وجود داشته باشد. علاوه بر این، جهت ایجاد تنوع بیشتر هیچ محدودیتی در انتخاب پیشرانه نخواهد و قوای فنی هیبرید ساخت هر شرکت با قیمت مشخص و ECU نصب شده برای شرکت تیمهای کوچک در مسابقات به فروش گذاشته میشود.
ژان تات رئیس فدارسیون جهانی اتومبیلرانی در رابطه با قوانین جدید گفت:
قوانین جدید مسابقات استقامتی قهرمانی جهان FIA که از فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۰ اجرا خواهد شد، حاصل تلاش و همکاری نزدیک اعضای فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، باشگاه اتومبیلرانی غرب (ACO)، خودروسازان و تیمهای شرکت کننده است. این قوانین با ارائهی مکانی مناسب نمایش فناوریهای آینده، مقدمات ایجاد یک پلتفرم پایدار و بلند مدت در مسابقات استقامتی را فراهم میکند.
جرارد نویو، رئیس مسابقات استقامتی WEC با اشاره به صرفهجویی در مخارج گفت:
هدف پیشروی قوانین جدید که امروز توسط FIA و ACO اعلام شد، بسیار مثبت است. با وجود عمال کلیدی بودجهی کنترل شد، قوانین فصل ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از لحاظ فنی برای شرکت کنندگان جذاب و قابل قبول هستند. مطمئن هستیم که در مسابقات WEC آینده پذیرای خودروسازان و تیمهای بیشتری خواهیم بود؛ تمام عناصر در کنار هم هستند تا شرکتکنندگان در بالاترین سطح، بهخصوص مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، به رقابت بپردازند.
هفتهی گذشته بود که در مطلبی با عنوان «ابرخودروهای مدرن؛ مهمان احتمالی WEC» از احتمال شرکت هایپرکارهای هیبرید مدرن مانند مرسدسبنز پروژه یک، استون مارتین والکری، مکلارن سنا و ... خبر دادیم. باتوجه به قوانین هیجانانگیز جدید WEC، بهنظر میرسد که رؤیای بازگشت ابرخودروهای قدرتمند به پیست به واقعیت تبدیل خواهد شد چرا که حضور نمایندگان برخی خودروسازان مانند تویوتا، مکلارن، استون مارتین، فراری و فورد در جلسات تنظیم قوانین فصل ۲۰۲۰ مسابقات WEC تأیید شده است. از طرفی مقامات تویوتا از تولید مدل جادهای ابرخودروی GR Super Sport خبر دادهاند که کاملاً بر اساس فناوری خودروهای هیبرید WEC ساخته خواهد شد.
نظرات