زیان قطعه‌سازان از خروج پژو سیتروئن

سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با اعلام رسمی گروه خودروسازی پژو سیتروئن مبنی بر اتمام فعالیت در ایران، سرنوشت قطعه‌سازانی که روی پلت‌فرم این برندها سرمایه‌گذاری کردند، نامشخص است.
تبلیغات

بعد از انتشار بیانیه پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق سرمایه‏‌‎گذاری در ایران به دنبال سیاست‌‏های اخیر آمریکا، هیئت قطعه‌ساز فرانسه (FIEV) نیز به‌سرعت برنامه سفر خود به ایران را لغو کرد و مدیرعامل این انجمن گفت به‌جای سفر به تهران، با اعضای کلوپ ایرانی این لابی در فرانسه جلسه‏‌ای تشکیل خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌‏رسد شرایط فعالیت قطعه‌سازانی که در این مدت تعاملاتی با شرکت‏‌های فرانسوی ایجاد و برای تولید خودروهای جدید در کشور سرمایه‏‌گذاری کرده بودند و نیز تهدیدها و فرصت‏‌های ناشی از اتفاقات و تصمیم‌گیری‏‌های اخیر، نیاز به بررسی دارد.

تکلیف تضمین فرانسوی‌ها هنوز مشخص نیست

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‏های خودرو کشور با توضیح این مطلب که قرار بود قرارداد پسابرجامی بسته‌شده با پژو، سفت و سخت و با تضامین کافی باشد، گفت:

با محرمانه نگاه داشتن این قرارداد، هنوز کسی نمی‏داند چه تضامینی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یا خودروساز ایرانی، از این شرکت فرانسوی گرفته شده است. بنابراین اگر ضمانت کافی از پژو گرفته شده باشد، رفتن فرانسوی‏‌ها قطعا مهم نخواهد بود.
لیندا جسکون Linda jackson

فرهاد بهنیا با بیان این‏که اگر طی این قرارداد، تضمینی از پژو گرفته نشده باشد، با اتفاقات جدید متأسفانه زیان سنگینی به صنعت خودرو و قطعه ‏سازی کشور وارد خواهد شد، افزود:

تعداد زیادی از قطعه‌سازان داخلی روی پلت‌فرم‌‏های مشترک سرمایه‏‌گذاری کردند، قالب ساختند و خط‌ تولید ایجاد کردند که در صورت نبود تضمین لازم با رفتن پژو، همه این‏‌ها بلاتکلیف باقی خواهند ماند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات در پاسخ به این سؤال که با فرض نبود هیچ بندی برای ارائه تضمین از سوی طرف فرانسوی، تکلیف قطعه‏‌سازانی که در این زمینه سرمایه‌‏گذاری کرده‌‏اند چه خواهد شد، اظهار کرد:

به هر حال در این شرایط نمی‏توان دست روی دست گذاشت. باید این امکان به وجود بیاید پلت‌فرم‌‏هایی را که خودروسازان داخل از قبل در نظر گرفته‌‏اند به نحوی جایگزین این پلت‌فرم‏‌هایی کرد که قطعه‌‏سازان روی آن‏‌ها سرمایه‏‌گذاری کرده بودند.

نیاز به حمایت واقعی از قطعه‌ساز داخلی

بهنیا با اشاره به اینکه بدعهدی خودروسازان خارجی دومین بار است که اتفاق می‏‌افتد، خاطرنشان کرد:

... با وجود این، باید از تولیدکننده داخل و قطعه‌‏سازان به شکل واقعی حمایت شود. به این ترتیب نیاز است درصد مالیاتی که بخش تولید می‌‏پردازد، کاهش یابد. کاهش سهم تأمین اجتماعی و لحاظ بخشودگی برای کارفرما در این بخش، تعدیل نرخ بهره‌‏های بانکی و جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه و حتی کاهش قیمت در این بخش، از جمله حمایت‏‌های دیگری است که باید از بخش تولید و از قطع‌ه‏سازان کشور انجام شود.
فرهاد به نیا بهنیا

به گفته این فعال در حوزه قطعه‌‏سازی، اگر این اقدامات توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس انجام شود، بخش قابل‌ توجهی از سرمایه سرگردان کشور که به دنبال فرصت مناسب برای سرمایه‏‌گذاری است، به‌جای خرید سکه و ارز، به سمت بازار تولید حرکت خواهد کرد و در این بخش جذب خواهد شد. بهنیا با بیان اینکه ایجاد رونق اقتصادی بی‌‏شک نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، گفت:

شکل‏‌گیری چنین فرایندی به بالا رفتن تولید ناخالص ملی منتهی خواهد شد. همچنین نیاز کشور به واردات را کاهش و متعاقبا فرصت‏‎‌های شغلی را افزایش می‌‏دهد. تنها در این صورت است که می‌‏توان ادعا کرد رفتن فرانسوی‌‏ها بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور تأثیر نمی‌‏گذارد.
PSA Group

حضور مشروط قطعه ‏سازان کشور در فرانسه

سخنگوی انجمن قطعه‏‌سازان ایران با اشاره به اینکه در سال‏‌های اخیر چندین قرارداد همکاری و جوینت ‏ونچر میان قطعه‏‌سازان کشور و فرانسوی‌‏ها ایجاد شده است، اظهار کرد:

اساسا یکی از پیش‏‌نیازهای ورود به فرایند تولید پلت‌فرم‏‌های جدید این بود که قطعه‌سازان داخل حتما با قطعه‌سازان خارجی مورد تأیید پژو یا رنو جوینت شوند. بدین ترتیب، منتفی‏ شدن سفر اعضای انجمن قطعه‌سازان فرانسوی به ایران اقدامی بی‌معنی بود.اگر قرار است کارکرد سفر قطعه‌سازان ایرانی به فرانسه نیز فقط معارفه و شناخت باشد، بهتر است قطعه‌سازان ایرانی در آن شرکت نکنند. اما در صورتی که در این جلسه قرار باشد در مورد چگونگی پرداخت خسارت به تولیدکنندگان ایران صحبت شود یا توافق شود که حتی با اعمال تحریم‏‌های اقتصادی، هنوز قطعات فرانسوی به ایران بیاید، آن زمان این جلسه می‏تواند مفید باشد. بنابراین قطعه‌سازان ایرانی پیش از رفتن به فرانسه، باید در جریان دستور جلسه انجمن قطعه‌‏سازان این کشور قرار بگیرند و با توجه به محتویات آن، در‌مورد حضور در جلسه تصمیم بگیرند.این حق باید برای فعالان صنعت خودروی ایران محفوظ باشد که به‌صورت حقوقی این اقدام خودروسازان و قطعه‌‏سازان فرانسوی را پیگیری کنند

تبدیل تهدید به فرصتی برای ارتقاء کیفیت

بهنیا در زمینه میزان انتقال تکنولوژی و فن‌‏آوری تولید در سال‏های بعد از برجام نیز گفت:

تعدادی از قطعه‌سازان که زود اقدام کردند، موفق به انتقال برخی از خطوط تولید به داخل کشور شدند؛ اما برای تولید یک خودرو باید حلقه‌‏های متصل زیادی وجود داشته باشد که نبود هرکدام از این حلقه‏‌ها به بلاتکلیف ماندن این سرمایه‏‌گذاری‏‌ها منتهی خواهد شد.

وی با بیان این‏که با رویکرد متفاوت و خوشبینانه، می‏‌توان این شرایط را برای ارتقاء و بهبود کیفیت تولید داخل مناسب دانست، اظهار کرد:

لازم است در اقدامی سریع، کمیته‌‏ای تشکیل شود که در آن برنامه فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی برای افزایش کیفیت محصولات داخلی در نبود خارجی‏‌ها مشخص و اعلام شود. این تنها راهکاری است که می‏‌تواند بازار خودرو کشور را پررونق نگاه دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات