اسکوتر برقی فلو؛ ظهور فناوری هوش مصنوعی در موتورسیکلت

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استارتاپ هندی 22موتورز از اسکوتر برقی فلو رونمایی کرد که مجهز به فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است؛ قیمت این اسکوتر برقی ۱،۱۲۵ دلار است.
تبلیغات

 در بسیاری از بازارهای نوظهور جهان، استفاده از موتورسیکلت‌ برقی کوچک نظیر اسکوترها بسیار معمول است و اکثر محصولاتی که در بازار فروخته می‌شوند، در این کلاس جای دارند. به همین علت، فناوری جدید موتورسیکلت برقی منجر به فعالیت استارتاپ‌هایی خلاق در چین و هند شده است. آخرین شرکتی که شانس خود را برای موفقیت در زمینه بازار اسکوتر برقی امتحان کرده، 22موتورز (22Motors) هند است که به‌تازگی از اسکوتر برقی فلو (Flow) رونمایی کرد. 

22motors electric scooter / اسکوتر برقی فلو 22موتورز

اسکوتر برقی فلو در سطح بیرونی بسیار شبیه تمام اسکوترهای معمولی به نظر می‌رسد، اما در زیر بدنه فایبرگلاس، از برخی فناوری‌های قابل‌توجه استفاده می‌کند. 22موتورز یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) همراه اسکوتر برقی فلو ارائه کرده است، که از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره می‌برد. 22موتورز این فناوری را "یادگیری تماس" یا learning Contact می‌نامد و آن‌طور که سازنده ادعا می‌کند، فراتر از اتصال بلوتوث و تجهیزات ناوبری GPS است که در انواع موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای جدید می‌بینیم. 

22motors electric scooter / اسکوتر برقی فلو 22موتورز

علاوه بر GPS معمولی، هشدارهایی برای پیام‌های متنی، تماس‌ها و قابلیت‌های جغرافیایی، هشدارهای سرقت و به‌روزرسانی وضعیت ترافیک و جاده‌ها، نرم‌افزار اسکوتر برقی فلو همچنین داده‌ها و ورودی‌های کاربر را ثبت می‌کند و رفتار معمولی مالک را یاد می‌گیرد. پس از اتمام مراحل یادگیری ماشینی برای ثبت شیوه رانندگی مالک، در صورتی که تغییر غیر معمول در رفتار یا نحوه رانندگی ایجاد شود؛ قادر به تشخیص و هشدار دادن به مالک خود است. اسکوتر برقی فلو همچین می‌تواند نیاز به خدمات تعمیر و نگه‌داری را تشخیص دهد و هشدارهای لازم را به کاربر ارائه کند. علاوه بر این، این وسیله نقلیه هوشمند می‌تواند قطعات مورد نیاز را به‌طور خودکار سفارش دهد، پیش از اینکه کاربر نیازی به عیب‌یابی اسکوتر برقی داشته باشد. 

22motors electric scooter / اسکوتر برقی فلو 22موتورز

22موتورز اسکوتر برقی فلو را با استفاده از تجارب مهندسی طراحی کرده است و از نوعی سیستم مدیریت و کنترل ناوگان بهره می‌برد که می‌تواند توسط شرکت‌هایی که از ناوگان فلو استفاده می‌کنند، بکار گرفته شود. در ضمن تمام اطلاعات ثبت شده به‌طور مستقیم به فضای ابری ارسال می‌شود که از این طریق می‌تواند از راه دور نیز مورد مشاهده مسئولان شرکت قرار بگیرد.

22motors electric scooter / اسکوتر برقی فلو 22موتورز

اسکوتر برقی فلو، انرژی الکتریکی خود را از باتری‌های لیتیوم یون متصل به فضای ابری و یک کنترل‌کننده دریافت می‌کند که توسط شرکت 22موتورز ساخته شده است. قدرت سیستم محرکه نیز از طریق موتور الکتریکی ۲.۱ کیلووات بوش (bosch) مجهز به سیستم ترمز احیاکننده تأمین می‌شود. این سیستم قادر است بیش از پنج درصد عمر باتری را بازیافت کند که در قسمت بالای چرخ عقب قرار دارد. اسکوتر برقی فلو با وزن کمتر از ۸۶ کیلوگرم، می‌توان به بیشینه سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ با توجه به مطالب منتشر شده توسط سازنده، اسکوتر برقی فلو ده برابر گشتاور تولیدی هوندا اکتیوا (Honda Activa) تولید می‌کند. در نتیجه می‌توان حدس زد که حداقل گشتاور آن حدود ۸۸ نیوتن‌متر خواهد بود. 

22motors electric scooter / اسکوتر برقی فلو 22موتورز

باتری اسکوتر برقی را می‌توان در زمانی حدود پنج ساعت از طریق یک شارژر معمولی شارژ کرد، هرچند که به کمک شارژر سریع این کار ۴ برابر سریع‌تر انجام می‌گیرد. شعاع حرکتی اسکوتر برقی فلو به کمک باتری کاملا شارژ، به ۸۰ کیلومتر می‌رسد؛ اگرچه 22موتورز ادعا می‌کند که به کمک باتری دوم این محدوده را می‌توان افزایش داد. البته در زمان‌هایی که راننده قصد انجام سفرهای کوتاه‌مدت دارد، اسکوتر برقی فلو می‌تواند به مدت ۱۰ دقیقه شارژ شود که در این صورت مسافتی حدود ۱۶ کیلومتر را می‌توان با آن طی کرد. 

دیگر ویژگی‌های برجسته اسکوتر برقی فلو عبارت‌اند از: فضای ذخیره‌سازی بزرگ و کافی زیر زین برای قرار دادن کلاه ایمنی، دنده عقب برای پارک آسان، پورت USB، ترمز دیسکی جلو و عقب، کنترل کروز و سیستم روشنایی LED کامل. ممکن است برخی ادعا کنند که طراحی صنعتی و انبوه اسکوتر برقی فلو ایده جالبی نباشد، اما به نظر می‌رسد که با انجام اصلاحات کمی می‌توان آن را مقرون‌به‌صرفه‌تر کرد. هرچند که در حال حاضر از نظر فناوری و سازگاری با محیط زیست در شرایط خوبی به سر می‌برد. تولید انبوه اسکوتر برقی فلو برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است، درحالی‌که قیمت آن نیز بسیار معقول و مناسب به نظر می‌رسد. 22موتورز قیمت پایه این اسکوتر برقی را تنها ۱،۱۲۵ دلار اعلام کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات