تغییرات سئو تحت تاثیر هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سئو نیز در دسته‌ی عوامل متأثر از هوش مصنوعی قرار گرفته است. اخیرا موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی نتیجه‌ی جستجو استفاده می‌کنند.
تبلیغات

فهمیدن سئو اولین گام برای بهینه‌سازی سایت و محتوای آن است. زمانی که یک کاربر محصول یا خدمات مورد نیاز خود را جستجو می‌کند، موتور جستجو لیستی از سایت‌های مرتبط را به او نشان می‌دهد. سایت‌هایی که در ابتدای نتیجه‌ی جستجو نشان داده می‌شوند رتبه‌ی بهتری از طرف موتور جستجو کسب کرده‌اند یعنی سئوی بهتری دارند. همان‌طور که می‌دانید الگوریتم موتورهای جستجو دائم در حال تغییر است و سایت‌هایی که می‌خواهند رتبه‌ی بهتری کسب کنند باید از قوانین جدید پیروی کنند. این یعنی باید با مفاهیم اولیه‌ی هوش مصنوعی آشنا شوند.

seo

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (artificial intelligence) یا به اختصار AI یک پیشرفت تکنولوژی است که با ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار عملکرد مغز انسان را منهای معایب ذاتی منطق و کم بودن ظرفیت حافظه شبیه‌سازی می‌کند. هوش مصنوعی حجم وسیعی از داده‌ها را تحلیل کرده و آن‌ها را تبدیل به اطلاعات مفید می‌کند. به عبارتی هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را سریع‌تر، بهتر و در حجم وسیع تری نسبت به انسان‌ها تحلیل کند.

هوش مصنوعی به مرور زمان خودش را تقویت می‌کند و یاد می‌گیرد. این یعنی استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی به عملکرد بهتر موتورهای جستجو کمک می‌کند. به‌عنوان مثال زمانی که تعداد کافی از عکس‌های پلاتیپوس (جانداری شبیه به اردک) را در شبکه‌ی عصبی هوش مصنوعی وارد کنید، سیستم به مرور زمان عکس‌های این جاندار خاص را تشخیص می‌دهد. یا اگر به اندازه‌ی کافی کدهای کامپیوتری malware به او نشان داده شود، ویروس‌های کامپیوتری را تشخیص می‌دهد. درنهایت اگر به اندازه‌ی کافی کلمات و عبارات یک زبان را دریافت کند، عبارات جستجو شده را بهتر درک می‌کند و بهتر به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

seo

هوش مصنوعی به طور کلی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

۱- هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence) یا به اختصار ANI: این مدل از هوش مصنوعی روی یک عملکرد خاص تمرکز می‌کند؛ مانند بازی شطرنج یا فیلتر کردن اسپم.

۲- هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) یا به اختصار AGI: هوش مصنوعی با عملکرد عمومی یعنی سیستمی که از توانایی معادل یک انسان برخوردار است.

۳- سوپر هوش مصنوعی (Artificial Superintelligence) یا به اختصار ASI: توانایی آن فراتر از هوش مصنوعی عمومی است یعنی شبکه‌ی عصبی آن ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به هوش مصنوعی عمومی دارد.

الگوریتم RankBrain گوگل نوعی از ANI است. این سیستم خاص مبتنی بر اتصال است و شیوه‌ی یادگیری افراد را تقلید می‌کند. به آن یادگیری عمیق یا deep learning نیز گفته می‌شود. ارتباط‌گر ANI از رویکرد بازگشت به عقب برای تشخیص معایب در خروجی بهره می‌برد (به‌عنوان مثال تشخیص اشتباه اردک به عنوان پلاتیپوس) و از این اطلاعات برای نتایج کوئری‌های آینده استفاده می‌کند.

آپدیت جدید الگوریتم RankBrain گوگل

این الگوریتم از سال ۲۰۱۵ پیاده‌سازی شد و هنوز هم از آن استفاده می‌شود. تا پیش از این گوگل از الگوریتم‌های نوشته شده توسط انسان‌ها استفاده می‌کرد اما سیستم موتور جستجوی جدید از هوش مصنوعی برای پیدا کردن مرتبط‌ترین سایت‌ها استفاده می‌کند. RankBrain به مرور زمان جایگزین تکنولوژی مبتنی بر الگوریتم شده است. امروزه تکنولوژی موتور جستجو بر روش‌های قدیمی غالب شده و روند کار آن هر روز تغییر می‌کند.

rankbrain

تغییر جهت بازاریابی

RankBrain در حال حاضر قوانین سئو را تغییر داده اما نتایج آن خطی نبوده است. الگوریتم قدیمی گوگل هنوز هم استفاده می‌شود اما روش استفاده از متدهای آن تغییر کرده است. RankBrain از یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا متوجه شود کدام ترکیب از الگوریتم‌ها بهترین نتیجه را در جستجوی کاربر دارد.

به‌عنوان مثال RankBrain در یک جستجوی خاص یاد می‌گیرد عنوان متا عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت است. درنتیجه به سایت‌هایی که عنوان متای مشابه با عبارت جستجو شده دارند رتبه‌ی بهتری می‌دهد. اما این موضوع ممکن است در مورد سایر جستجوها صادق نباشد و کاربر نتیجه‌ی خوبی دریافت نکند. درنتیجه RankBrain برای سایر مدل‌های جستجو تأثیر الگوریتم دیگری را افزایش می‌دهد.

در هر جستجویی ترکیب الگوریتم‌ها متفاوت است. RankBrain دنبال پیدا کردن بهترین ترکیب از الگوریتم‌ها نیست بلکه دنبال پیدا کردن سایت‌های خوب و سایت‌های بد است.

چه عواملی باعث خوب بودن سایت می‌شود

RankBrain به مرور زمان یاد می‌گیرد کدام سایت‌ها به نتایج جستجو بهتر پاسخ می‌دهند و سپس ویژگی مشترک آن‌ها را تحلیل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید استفاده از کلمات کلیدی و حجم استفاده از آن‌ها مهم است اما کافی نیست. RankBrain همچنین به ساختار سایت نیز اهمیت می‌دهد. به‌عنوان مثال وب‌سایتی که هیچ موضوع خاصی ندارد به‌عنوان یک وب‌سایت بد در نظر گرفته می‌شود و رتبه‌ی خوبی کسب نخواهد کرد. RankBrain به لینک‌های خارجی نیز اهمیت می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر وب‌سایتی که در مورد کفش فعالیت می‌کند به وب‌سایت مرتبط با پوشاک لینک دهد کاملا طبیعی است. اما اگر به یک وب‌سایت مرتبط با کامپیوتر لینک دهد امتیاز خوبی کسب نمی‌کند.

برای جلوگیری از کسب امتیاز منفی بهتر است با پارامترهایی که RankBrain برای وب‌سایت‌های خوب در نظر می گیرد آشنا شوید و آن‌ها را روی وب‌سایت خود اعمال کنید.

rankbrain

ویژگی وب‌سایت‌های خوب

وب‌سایت‌های خوب به مرور زمان به‌عنوان معیار سنجش قرار می‌گیرند و این روی قوانین سئو تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی مرتبط بسیار مفید است اما چگونه می‌توان با سایر عوامل تأثیرگذار آشنا شد؟ بهترین راه، فهمیدن نحوه‌ی کار RankBrain است.

۱- اولویت‌بندی کیفیت

پیش از هر کاری کیفیت سایت را بالا ببرید. گرافیک و محتوایی که در سایت استفاده می‌شود مهم است پس کیفیت محتوای تصویری و متنی خود را افزایش دهید. این کار میزان درگیری کاربران و تعداد سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند را بالا می‌برد. RankBrain به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد و سایت را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کند.

۲- تجربه‌ی کاربر

تجربه‌ی کاربری نیز بسیار مهم است. اینکه کاربر بتواند با گرافیک وب‌سایت ارتباط برقرار کند و به راحتی وارد بخش مورد نظر شود از نظر RankBrain اهمیت دارد. برای درک بهتر این موضوع وب‌سایت‌هایی که در صنعت مرتبط با شما کار می‌کنند و رتبه‌ی خوبی دارند را شناسایی کنید و طراحی مشابهی داشته باشید.

۳- مرتبط بودن محتوا

زمانی که شخصی برای خرید تی‌شرت وارد وب‌سایت می‌شود نباید به صفحه‌ی مد لباس‌های پاییزی هدایت شود. کلمات کلیدی باید به لینک‌های مرتبط متصل باشند تا کاربر به راحتی وارد قسمت مورد نظر شود. بنابراین مرتبط بودن محتوا به کلمه‌ای که به آن لینک می‌شود بسیار مهم است.

این روزها سئو تبدیل به بازی موش و گربه شده است و گوگل به طور مرتب قوانین بازی را تغییر می‌دهد. هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های حجیم نقش پررنگی در سئو بازی کرده‌اند و درک مفاهیم آن در بهبود سئوی سایت بسیار مهم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات