بهترین خودروهای لوکس جهان با گیربکس دستی

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
در چند سال اخیر، با وجود انواع گیربکس‌های اتوماتیک پیشرفته و دوکلاچه، تولید خودروهای لوکس مجهز به جعبه‌دنده دستی، متوقف نشده است.
تبلیغات

با نگاهی به آمار فورش جهانی می‌توان دریافت که، خودروهای با گیربکس دستی به حاشیه رفته‌اند. هرچقدر هم که طرفداران دنیای خودرو گیربکس دستی را لازمه‌ی رانندگی حرفه‌ای و لذت‌بخش بدانند، اما باید قبول کرد که این نوع جعبه‌دنده‌ در آینده‌ای نزدیک فو‌العاده کمیاب خواهد شد. در حال حاضر در بازار خودروی کشورهای مختلف، مشتریان مدل‌های با گیربکس دستی در مقایسه با متقاضیان خودروهای با گیربکس اتوماتیک تعداد بسیار کمتری دارند. علاوه بر این با مرسوم شدن گیربکس‌های خودکار دوکلاچه در مدل‌های لوکس، اسپرت و گرندتورر که سرعت تعویض دنده‌های بیشتر و عملکرد کلی بهتری ارائه می‌دهند، شرکت‌های خودروساز کمتر از گیبرکس دستی در محصولات پرچمدار خود استفاده می‌کنند.

گیربکس دستی

با تمام این تفاسیر، هنوز هم خودروهای با گیربکس دستی به پایان عمر خود نرسیده‌اند؛ برخی برندهای خودروساز با‌وجود تقاضای کم، هنوز هم جعبه‌دنده‌ی دستی را در محصولات لوکس خود به‌کار می‌برند و درواقع به‌دنبال مرگ تدریجی این گیربکس هستند. شرکت‌هایی که حدود ۲۰ سال پیش، بهترین محصولات خود را با گیربکس دستی عرضه می‌کردند امروز یا کاملاً این مدل‌ها را حذف کرده‌اند یا فقط در یک تیپ مدل گیربکس دستی را تولید می‌کنند. در این مطلب ۷ خودروی لوکس بازارجهانی که هنوز هم با گیربکس دستی در دسترس هستند، معرفی می‌شوند. اصلا‌ً بعید نیست که ظرف ۵ سال آینده، برندهای خودروساز معرفی شده در این مطلب نیز مدل‌های با گیربکس دستی را از سبد محصولات خود حذف کنند.

کادیلاک ATS-V

کادیلاک / Cadillac ATS-V

قیمت مدل پایه: ۶۱ هزار و ۵۹۵ دلار

سدان و کوپه‌ی کلادیلاک ATS-V نسخه‌ی پرفورمنس مدل ATS هستند که با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۶ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بای‌توربو) با قدرت ۴۶۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر عرضه می‌شوند. کادیلاک ATS-V به عنوان رقیب آمریکایی بی‌ام‌و M3 و مرسدس‌بنز AMG C63، با گیربکس دستی ۶ سرعته و سیستم انتقال قدرت به محور عقب، در زمان ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.مدل کوپه و سدان کادیلاک ATS با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر در اختیار دارد. تیپ ۳.۶ لیتری کادیلاک ATS فقط با گیربکس خودکار در دسترس است.

پورشه 911 کاررا T

Porsche 911 Carrera T / پورشه 911 کاررا تی

قیمت مدل پایه: ۱۰۲ هزار و ۱۰۰ دلار

پورشه 911 با گیربکس دستی، نهایت کمالی است که می‌توان از بنچمارک خودروهای اسپرت جهان انتظار داشت. تیم مهندسی پورشه همیشه به خواسته‌ی طرفداران این نوع گیربکس احترام گذاشته است. مدل 911 کاررا T با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری به همراه توربوشارژر (دو توربوشارژ با طرح بای‌توربو) و گیربکس دستی ۷ سرعته، بهشت عاشقان خودروهای اسپرت است. 911 کاررا T به لطف این پیشرانه و کاهش وزن ۴۴ کیلوگرمی، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. 911 کاررا T تنها مدل مجهز به گیربکس دستی در محصولات پورشه نیست؛ چند تیپ مختلف 911 و کیمین (718 باکستر) نیز با این نوع گیربکس عرضه می‌شوند. البته با اینکه مدل‌های 911 با گیربکس دستی ۷ سرعته همراه هستند اما، مدل 718 فقط با نوع ۶ سرعته فروخته می‌شود.

جگوار F تایپ

جگوار اف تایپ / Jaguar F Type

قیمت مدل پایه: ۶۰ هزار و ۷۵۰ دلار

کوپه‌ی اسپرت و فوق‌العاده خوش‌صدای جگوار F تایپ در تیپ V6 با گیربکس دستی همراه شده است. F تایپ در دو مدل کوپه و کروک با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار عرضه می‌شود. علاوه بر اینکه مدل ۸ سیلندر گنگستر انگلیسی فقط با گیربکس اتوماتیک تولید می‌شود باید توجه داشت که تیپ دستی آن هم فقط با سیستم انتقال قدرت محور عقب عرضه می‌شود. جگوار F تایپ V8 یا V6 تمام چرخ محرک فقط با گیربکس اتوماتیک در دسترس هستند.

آئودی A5 کوپه

Audi A5 Coupe / آئودی

قیمت مدل پایه: ۴۲ هزار و ۸۰۰ دلار

آئودی جزو برندهایی بود که در طی دهه‌ی گذشته از گیربکس دستی در مدل‌های مختلف لوکس و پرفورمنس خود استفاده می‌کرد. اما با گذشت زمان به‌منظور پاسخ به تقاضای مشتریان و مصرف بهتر سوخت، مدل‌های مجهز به گیربکس دستی کم‌کم از خط تولید این شرکت آلمانی کنار رفتند. از معدود مدل‌های آئودی که به این نوع گیربکس مجهز هستند، می‌توان به A5 کوپه اشاره کرد. آئودی A5 کوپه که به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متر و سیستم تمام چرخ محرک آئودی کواترو (Quattro) مجهز است، در سه تیپ پریمیوم، پریمیوم پلاس و پرستیژ با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه می‌شود. این نوع گیربکس با مشخصات مشابه در مدل A4 نیز در دسترس است.

بی‌ام‌و M2

BMW M2 / بی ام و

قیمت مدل پایه: ۵۴ هزار و ۵۰۰ دلار

بی‌ام‌و ( یا ب‌ام‌و) مانند پورشه، هنوز هم به خواسته‌ی کم‌تعداد طرفداران گیربکس‌های دستی پاسخ می‌دهد. مدل M2 کوپه، با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بای‌توربو)، ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، یکی از بهترین محصولات بی‌ام‌و است. بر اساس گفته‌های تیم مهندسی بی‌ام‌و، M2 با گیربکس دستی در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۰.۲ ثانیه کندتر از مدل اتوماتیک عمل می‌کند. محصولات بسیاری از این برند خوش‌نام آلمانی، از مدل‌های پرقدرت تا خانوادگی و سدان به گیربکس دستی مجهز هستند. برای نمونه می‌توان به تیپ‌های مختلف سری‌های 2، 3، 4 و برخی مدل‌های دیگر M، همچون M3 و M4 اشاره کرد.

استون مارتین ونتیج

استون مارتین ونتیج / Aston Martin Vantage

قیمت مدل پایه: ۱۵۳ هزار دلار

شرکت خودروساز بریتانیایی استون مارتین به تولید خودروهای گرندتورر زیبا و لوکس شهر دارد اما ونتیج (Vantage)، همیشه بیانگر خودروهای پرقدرت برند جنتلمن انگلیسی بوده است. مدل‌های V8 و V12 استون مارتین ونتیج هر دو با گیربکس‌های دستی ۶ و ۷ سرعته عرضه می‌شدند. مدل V12 ونتیج با قدرت ۵۶۵ اسب بخار و گشتاور ۶۲۰ نیوتن‌متر همراه بود. با این وجود، نسل جدید ونتیج که سال گذشته رونمایی شد، در حال حاضر فقط از نوع اتوماتیک جعبه‌دنده استفاده می‌کند. مقامات استون مارتین اشاره کرده‌اند احتمال عرضه‌ی نسل جدید با گیربکس دستی در آینده وجود دارد.

جنسیس G70

جنسیس G70

قیمت مدل پایه: ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار وون کره جنوبی - حدود ۳۵ هزار دلار آمریکا

مدل G70 جنسیس هنوز تماماً به بازارجهانی و آمریکا عرضه نشده است و وجود آن در بازار کره‌ی جنوبی، به‌عنوان سدان لوکس و گران‌قیمت با گیربکس دستی قدری عجیب به‌نظر می‌رسد. البته باید توجه داشت که جنسیس G70 فقط در تیپ ۴ سیلندر توربوشارژ محور عقب، با قدرت ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر با گیربکس ۶ سرعته دستی در دسترس است. این تیپ با آپشن ترمزهای قدرتمند برند برمبو نیز عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات