طبقه اجتماعی افراد تاثیر عمده‌ای بر سلایق فرهنگی آنها دارد

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
طبقه اجتماعی ، میزان تحصیلات و شغل افراد علاوه بر تاثیر بر سلیقه فرهنگی ممکن است عاملی برای نابرابری طبقاتی نیز باشد.
تبلیغات

یک پژوهش بزرگ ملی روی بیش از ۱۲۰۰ استرالیایی به سرپرستی دانشگاه وسترن سیدنی نشان می‌دهد طبقه‌ی اجتماعی تاثیر چشمگیری بر سلایق فرهنگی افراد دارد و در این بین، سطح تحصیلات و شغل افراد عواملی کلیدی برای تعیین اولویت‌های فرهنگی هستند.

پروفسور تونی بنت از موسسه‌ی فرهنگ و جامعه (ICS)، پژوهشگری است که در پروژه زمینه‌های فرهنگی استرالیا رهبری این پژوهش را بر عهده داشته است. او می‌گوید:

طبقه‌ی اجتماعی به‌عنوان عاملی چشمگیر در انتخاب‌های روزمره و سبک زندگی استرالیایی‌ها باقی مانده است و این مسئله در ارتباط با الگوهای نابرابری در استرالیای معاصر حائز اهمیت فراوانی است.

او ادامه داد:

ارتباطات بسیار واضحی میان برتری‌های فرهنگی کسب‌شده توسط استرالیایی‌های طبقه متوسط و بالا وجود دارد، برتری‌هایی که ناشی از پیشینه ، موفقیت‌های تحصیلی و مشاغل آنها است و در نهایت منجر به ایجاد سلیقه‌ی فرهنگی شده است که آنها را از دیگر استرالیایی‌ها متمایز می‌سازد.

پروفسور بنت در ادامه توضیح داد:

نقش فرهنگ در انتقال نا‌برابری به نسل‌های بعدی نشان می‌دهد استرالیا راه درازی تا تبدیل شدن به همان کشور عدالت محوری دارد که همواره از آن دم می‌زند.

پژوهشگران موسسه‌ی فرهنگ و جامعه با همکاری ABC یک مطالعه‌ی آنلاین تازه را توسعه داده‌اند که به مردم استرالیا شانس نشان دادن سلایق فرهنگی شخصی‌شان را می‌دهد. این مطالعه از کاربران اولویت‌هایشان در ارتباط با تلویزیون، موسیقی و ادبیات را جویا می‌شود و نتایج به‌دست‌آمده را با نتایج حاصل از پژوهش فوق مقایسه می‌کند.

پروفسور بنت در ارتباط با این مطالعه آنلاین گفت:

همکاری با این پرسش و پاسخ کوتاه آنلاین به استرالیایی‌ها کمک خواهد کرد تا با اثرات سن، جنس، سطح تحصیلات و طبقه‌ی اجتماعی در شکل‌گیری الگوهای متمایز سلایق و علایق فرهنگی آشنا شوند. این مطالعه اطلاعات زیادی درباره‌ی سلیقه‌ی فرهنگ استرالیایی‌هایی که با آنها متفاوت هستند خواهد داد و فرصت مغتنمی برای تفکر درباره این مطلب فراهم می‌کند که چگونه فرهنگ، طبقه اجتماعی، سن، تحصیلات و جنسیت با یکدیگر در تعامل هستند و موجب حفظ شرایط نابرابری در استرالیای معاصر می‌شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات