ساتیا نادلا: ربات‌ها شغل‌تان را از شما نمی‌گیرند

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نقطه نظرات جالب توجهی در مورد ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارد. او معتقد است که ربات‌ها باعث بیکار شدن نیروی انسانی نمی‌شوند.
تبلیغات

هوش مصنوعی به سرعت می‌تازد و هر روز خبرهای جدیدی در این حوزه منتشر می‌شود. آیا روزی فراخواهید رسید که ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین نیروی انسانی شوند؟ ساتیا نادلا، مدیر عامل شرکت مایکروسافت، در مصاحبه‌ی مطبوعاتی با ساندی‌تلگراف گفت:

«حتی اگر برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه باشد، باز هم ربات‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باعث بیکار شدن نیروی انسانی نخواهد شد. افرادی که در مشاغل مختلف مشغول فعالیت هستند، دوست دارند مرامت انسانی‌شان مورد توجه قرار گیرد. باید توجه و تمرکز بیشتری روی مقوله اخلاق‌مداری در فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشیم.»  

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی افزود:

«به نظر من مقوله مهم و قابل توجه سال ۲۰۱۸ که باید به‌صورت جدی به‌آن پرداخته شود، موضوع اخلاق مداری و توجه به اصول اخلاقی است. باید اصول و چارچوب‌هایی برای مهندسان و شرکت‌هایی که در حال فعالیت در حوزه هوش مصنوعی هستند تبیین شود. در این صورت، انتخاب‌های ما باعث نمی‌شود سیستم‌هایی سوگیرانه (bias) ایجاد کنیم. این موضوع بسیار مهمی است و باید بدان پرداخته شود.»

بر اساس گزارش MIT Technology Review که در تاریخ ۲۵ می منتشر شد، مایکروسافت در حال توسعه‌ی ابزاری برای خودکارسازی فرآیند تشخیص سوگیری (bias) در طیف گسترده‌ای از الگوریتم‌های هوش مصنوعی است. این ابزار مایکروسافت این پتانسیل را دارد که به حوزه کسب و کار کمک کند تا از هوش مصنوعی بدون سوگیری سهوی در مقابل گروه‌های خاص به فعالیت خود ادامه دهد. هرچند ابزار جدید مایکروسافت ممکن است مشکل سوگیری را که ممکن است به تدریج در مدل‌های یادگیری ماشین به کار گرفته شود، به‌طور کامل حذف نکند، ولی می‌تواند به محققان هوش مصنوعی کمک کند تا موارد بیشتری از اینگونه رفتارهای ناعادلانه را تشخیص دهد. ریچ کارونا، محقق ارشد مایکروسافت که در حوزه پنل تشخیص سوگیری فعال است، به MIT Technology Review در مورد این موضوع توضیحات مفصلی ارائه کرد و گفت:

«البته، نباید انتظار عملکرد تمام و کمال داشته باشیم ولی همیشه سوگیری‌های ناشناخته یا مواردی که قابل حذف شدن نیستند، وجود دارد. هدف ما این است که تا جایی که می‌توانیم عملکرد درستی داشته باشیم.»

نادلا در ادامه مصاحبه خود با دیلی تلگراف اضافه کرد:

« مدل کسب و کار مایکروسافت بر اساس پرداخت مشتریان برای سرویس‌ها بنا نهاده شده است و هیچ‌گاه قصد ندارد در مقابل انسان‌ها قرار گیرد. مدل تجاری ما بر این مبنا بنا نهاده شده که مشتریان ما موفق باشند و در این‌صورت حاضرند برای موفقیت خود هزینه کنند. بنابراین، مدل تجاری ما از نوع معامله تجاری، یا برپایه تبلیغات یا اقتصاد مبتنی بر وضعیت بازار نیست.»
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات