سیگار الکترونیکی و خطر بالای فرمالدهید آن برای مصرف‌کننده‌ها

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تعداد کسانی که سیگار الکترونیکی استعمال می‌کنند بسیار است، اما آیا این سیگار بهتر از سیگار معمولی است؟
تبلیغات

پژوهشگران دانشگاه ایالت پورتلند سه سال پیش مقاله‌ای درباره‌ی حضور اشکال کشف‌نشده‌ی فرمالدهید در بخار سیگار الکترونیکی در NEW England Journal of Medicine منتشر کردند. آنها در پژوهش‌های اخیر خطرهای فرمالدهید را حتی بیشتر از قبل گزارش دادند.

در سال ۲۰۱۵ مطالعات پروفسورهای شیمی پورتلند از جمله دیوید پپیتون، روبرت استرونگین، جیمز پانکو و بقیه درباره‌ی سیگار الکترونیکی نشان می‌دهد که بخار آن می‌تواند ۵ تا ۱۵ برابر سیگارهای معمولی فرمالدهید داشته باشد. این عناصر وقتی کشف شدند که دستگاه دود کردن مورد استفاده در آزمایش در تنظیمات حرات بیشینه قرار گرفته بود.

سیگار الکترونیکی

فرمالدهید یک کارسینوژن (ماده سرطان زا) است. برخلاف فرمالدهید گازی، ترکیبات جدید کشف‌شده به ذرات موجود در آئروسل سیگارالکترونیکی متصل هستند. این باعث می شود که ترکیبات عمیق‌تر از فرمالدهید گازی در ریه‌ها رسوب کنند.

مطالعات سال ۲۰۱۵ باعث برانگیختن انتقاداتی از سوی طرفداران سیگارهای الکترونیکی شد. آنها اظهار می‌کردند تنظیمات بالای این سیگار طعم و بوی ناخوشایندی تولید می‌کند و در نهایت باعث می شد تا مردم دیگر از آن استفاده نکنند.

در مطالعات جدید منتشرشده در Scientific Reports، پیتون و استرونگین دریافتند که حتی وقتی سیگار در تنظیمات پایین و معمولی حرارتی کار می‌کند، هم فرمالدهید گازی و هم ترکیبات جدید فرمالدهید در سطوح بالای محدوده کاری OSHA قابل شناسایی هستند. استروگین می‌گوید که این مسئله نگرانی خطرات ناشی از استعمال این سیگار را بالا می‌برد.

در سال ۲۰۱۶، بیشتر از ۹ میلیون آمریکایی جز کاربران سیگار الکترونیکی بودند که ۲ میلیون آن‌ها را دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی تشکیل می‌داد. اگر حتی تعداد ناچیزی از کاربران نتوانند تماماً مشتقات فرمالدهید و دیگر مواد سمی واردشده به درون ریه‌های خود را کنترل کنند موضوع نگران‌کننده‌ای است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات