آمازون توضیح می‌دهد: الکسا چگونه مکالمات یک خانواده را برای شخص دیگری ارسال کرد

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی، بلندگوی هوشمند اکوی آمازون اقدام به ارسال مکالمات یک خانواده برای شخص دیگری کرده بود. اکنون آمازون توضیحی برای این اتفاق پیدا کرده است.
تبلیغات

محبوبیت بلندگوهای هوشمند هر روز در حال افزایش است؛ اما هنوز هم افرادی هستند که معتقدند که این ابزارهای نوین به‌طور مداوم تک تک حرف‌ها و کلمات‌شان را ضبط کرده و برروی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کنند. شاید شما هم اخبار مربوط به ضبط و ارسال مکالمات شخصی یک خانواده توسط بلندگوی هوشمند اکو را شنیده باشید؛ این مکالمه‌ به طور تصادفی برای یکی از افرادی که نام وی در لیست مخاطبین بلندگوی اکو بوده ارسال شده است. چنین موردی ممکن است بدبینی افراد را نسبت به بلندگوهای هوشمند بیشتر کند؛ اما آمازون توضیحاتی منتشر کرده که مشخص می‌کند چگونه این واقعه رخ داده است.

در ابتدا، بهتر است با جزئیات اتفاقی که رخ داده بیشتر آشنا شویم. خانواده‌ای اهل شهر پورتلند در ایالت اورگون مشغول صحبت درباره‌ی کف‌پوش چوبی برای خانه‌شان بودند. اما یکی از بلندگوهای اکوی موجود در خانه، مکالمه‌ی آن‌ها را ضبط کرده و برای یکی از آشنایان آن‌ها ارسال می‌کند. این شخص پس از دریافت پیام ارسال شده توسط اکو، آن را مجددا برای پدر خانواده ارسال می‌کند. خانواده که از ارسال ناخواسته‌ی‌ گفتگوهای‌شان توسط اکو شوکه شده بودند، بلافاصله تمام بلندگوهای هوشمند موجود در خانه‌شان را از برق جدا می‌کنند.

آمازون به سرعت به این مسئله واکنش نشان می‌دهد و ضمن عذرخواهی فراوان، مهندسانی را مامور می‌کند تا به بررسی فایل‌های ذخیره کننده‌ی رویدادها (Log Files) بپردازند تا مشخص شود این اتفاق چگونه رخ داده است. در مقابل، این خانواده خواستار پس گرفتن بلندگوهای اکو توسط آمازون و عودت هزینه‌ی پرداختی شده است؛ اما تنها پیشنهاد آمازون به این خانواده، قطع دسترسی الکسا به مکالمات آن‌ها است.

الکسا آمازون

حال که از چند و چون این ماجرا آگاه شدیم، بهتر است نگاهی به توضیحات آمازون در رابطه با چگونگی رخ دادن این اتفاق بیندازیم.

بلندگوی اکو به این دلیل فعال شده که یکی از کلمات بیان شده در مکالمات [این خانواده] شبیه به کلمه‌ی «الکسا» بوده است. سپس، بخشی دیگر از کلمات گفته شده در مکالمه به عنوان عبارت «پیام را ارسال کن» تشخیص داده شده. پس از آن، اکو می‌پرسد «به چه کسی؟» و پس از آن نیز یکی از کلمات گفته شده در مکالمه به عنوان نام یکی از افراد حاضر در لیست مخاطبان تشخیص داده می‌شود. سپس الکسا نام شخص را بیان می‌کند و می‌پرسد «این نام، درست است؟» و پس از آن نیز یکی دیگر از کلمات گفته شده در مکالمه را به‌عنوان کلمه‌ی «درست است» قلمداد می‌کند. هرچند احتمال رخ دادن چنین زنجیره‌ای از وقایع بسیار نادر است؛ اما ما (آمازون) در حال بررسی گزینه‌هایی هستیم تا چنین احتمالی را بیش از پیش کاهش دهیم.

اگرچه احتمال وقوع چنین زنجیره‌ای از وقایع زیاد نیست؛ اما توضیح ارائه شده منطقی به نظر می‌رسد. چنین اتفاقاتی هرچند رایج نیستند؛ لیکن آمازون در تلاش است تا احتمال رخ‌دادن آن‌ها را کاهش دهد. خوشبختانه مکالمه‌ی این خانواده نیز در رابطه با موضوعی حیاتی نبوده و صرفا در مورد پوشش چوبی برای کف خانه صحبت می‌کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات