هوش مصنوعی با سرطان مبارزه می‌کند

پنج‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان سلاح جدیدی برای مبارزه با سرطان و برخی بیماری‌های مهلک مورد استفاده قرار بگیرد و جان هزاران نفر را از مرگ نجات دهد.
تبلیغات

هوش مصنوعی با تشخیص زودهنگام و به‌موقع سرطان و برخی بیماری‌های مهلک، از سال ۲۰۲۳ جان هزاران نفر را از مرگ نجات خواهد داد. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد که این کشور با کمک هوش مصنوعی و تشخیص زودهنگام برخی بیماری‌ها از جمله سرطان،‌ می‌تواند به‌صورت جدی با این بیماری‌ها مبارزه کند. تحقیقات حوزه هوش مصنوعی سلاحی جدید برای مبارزه با بیماری سرطان و بیماری‌های مهلک دیگر از جمله بیماری قلبی،‌ دیابت و زوال عقل خواهد بود. 

متخصصان معتقدند که از سال ۲۰۲۳ با روی کار آمدن جدی این فناوری در بخش سلامت و بهداشت، از مرگ ۲۲ هزار نفر در هر سال جلوگیری می‌شود. همچنین هوش مصنوعی به‌عنوان سلاحی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی، دیابت و زوال عقل هم کارساز خواهد بود و باید مرگ و میر این بیماری‌ها را به این آمار اضافه کرد.  

ترزا می معتقد است:

تشخیص دیرهنگام برخی بیماری‌ها یکی از بزرگ‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. تشخیص زودهنگام بیماری نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگی از اطلاعات،‌ با سرعت و دقتی بالا دارد که توسط انسان امکان‌پذیر نیست؛ ولی فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی می‌تواند ما را در این امر یاری کند. هوش مصنوعی می‌تواند حوزه‌ی جدیدی از تحقیقات پزشکی را به روی متخصصان باز کند.
ترزا می

نخست وزیر بریتانیا در صدد است که متخصصان با کمک الگوریتم‌های کامپیوتری و از طریق بررسی پرونده‌های پزشکی بیمار، داده‌های ژنتیکی و عادت‌های مربوط به شیوه زندگی وی،‌ بتوانند در جهت کشف بیماری سرطان گام‌های مثبتی بردارند و این بیماری را خیلی سریع تشخیص بدهند. برنامه‌های ترزا می در این حوزه بسیار جدی دنبال می‌شود تا از هوش مصنوعی برای بررسی داده‌ها به‌صورتی مؤثر استفاده شود.

بی‌شک چالش‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد. استفاده از این فناوری، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بخش بهداشت و درمان،‌ تفکیک و جداسازی نوآوری‌های حقیقی با آنچه صرفا خبرساز می‌شود و سودی در پی ندارد و در نهایت حصول اطمینان از حفظ حریم خصوصی افراد در زمان استفاده از اطلاعات شخصی آن‌ها است که باید به دقت در نظر گرفته شود.

مؤسسه‌ی تحقیقات سرطان بریتانیا معتقد است که با کمک این روش جدید می‌توان برخی بیماری‌های مهلک از جمله سرطان ریه، روده، پروستات و تخمدان را که متأسفانه عموما در مرحله‌ی پیشرفته تشخیص داده می‌شوند،‌ زودتر شناسایی کرد. همین مسئله مانع هزاران مرگ و میر سالیانه در اثر تشخیص دیرهنگام سرطان خواهد شد.

سر هارپال کومار، مدیر اجرایی مؤسسه‌ی تحقیقات سرطان بریتانیا، در مورد برنامه‌های دولت در مهار بیماری‌های مهلک می‌گوید:

برای رسیدن به این هدف مهم، باید اطمینان حاصل کنیم که زیرساخت‌های مناسبی در بخش بهداشت و سلامت،‌ طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند تا بتوانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

سیمون گیلسپی، مدیر اجرایی بنیاد قلب بریتانیا، می‌گوید: 

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تصاویر اسکن‌ شده‌ی MRI را به‌راحتی تجزیه و تحلیل کرد و بدین وسیله علائم اولیه‌ی بیماری‌های قلبی قابل شناسایی و تشخیص می‌شود. با روش‌های معمول فعلی انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست. چنین رویکردی منجر به تشخیص زودهنگام بیماری و در نتیجه قرار دادن سریع بیمار در پروسه‌ی درمان خواهد شد. نتیجه کلی این است که جان هزاران نفر از مرگ نجات خواهد یافت.

ترزا می در ادامه‌ی برنامه‌های خود، هدف جدیدی را اعلام خواهد کرد که به‌موجب آن، اطمینان حصل خواهد شد که تا سال ۲۰۳۵، پنج سال بیشتر از عمر مردم در سلامت سپری خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات