آمریکا در قبال دریافت امتیازاتی از دولت چین در تحریم ZTE تجدید نظر می‌کند

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
وال استریت ژورنال اعلام کرده که دو هیئت آمریکا و چین برای تجدید نظر در مورد تحریم ZTE به شرط تغییرات در این کمپانی و اعطای امتیازاتی به آمریکا از سوی چینی‌ها موافقت کرده‌اند.
تبلیغات

در هفته‌های اخیر و همزمان با مناقشات تجاری بین دو کشور چین و آمریکا، آمریکایی‌ها با به جریان انداختن پرونده‌ای که سال‌ها مطرح شده بود، تحریمی هفت ساله بر علیه‌ ZTE اعمال کردند. براساس تحریم هفت ساله‌ی اعمال شده بر علیه کمپانی ZTE، هیچ یک  از کمپانی‌های آمریکایی حق ندارند تا در زمان اجرای این حکم هیچ سرویس یا محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در اختیار این کمپانی چینی قرار دهند. آمریکایی‌ها همکاری با ایران را دلیل اعمال تحریم هفت ساله بر علیه زد تی ای عنوان کرده‌اند. ZTE پس از گذشت چند روز از زمان اعلام این حکم و آغاز تحریم‌ها اعلام کرد که فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده است.

حال شنیده‌ها نشان از این دارد که دو هیئت آمریکایی و چینی که در مورد مشکلات تجاری بین دو کشور در حال مذاکره بودند، در خصوص زد تی ای نیز به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند. هرچند جزئیات توافق اولیه هنوز تعیین نشده، اما به نظر می‌رسد زد تی ای می‌تواند در قبال ایجاد تغییراتی که شامل تغییر در رده‌ی مدیریتی، پرداخت جریمه و تغییر هیئت مدیره است، از تحریم‌ها گریخته و فعالیت خود را همچون قبل در پیش بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش با انتشار توییتی اعلام کرده که مذاکرات با چینی‌ها، احتمالاتی را برای تعلیق تحریم ZTE ایجاد کرده است. 

براساس اطلاعات ارائه شده، به نظر می‌رسد چینی‌ها حتی پیشنهادی ارائه کرده‌اند که براساس آن تعرفه‌های گمرکی را از برخی محصولات کشاورزی آمریکایی برخواهند داشت. البته کاخ سفید در این رابطه اعلام کرده که مساله‌ی زد تی ای به حوزه‌ی زیر پاگذاشتن قوانین آمریکا مربوط بوده و مساله‌ای نیست که در خلال مذاکرات در رابطه با آن صحبت کنیم.

زد تی ای را باید چهارمین کمپانی بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند در آمریکا خواند که بخش بزرگی از نیازهای خود را نیز از کمپانی‌های آمریکایی تامین می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین وابستگی زد تی ای به کمپانی‌های آمریکایی را مربوط تامین نیاز به تراشه‌های کوالکام خواند. زد تی ای علاوه بر تولید گوشی‌های هوشمند، عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ تجهیزات مخابراتی در کشور چین را نیز به خود اختصاص داده است. زد تی ای بیش از ۷۵ هزار کارمند دارد. 

باید دید که آیا مذاکرات طرفین برای رفع تحریم‌های اعمال شده برای ZTE در حاشیه مذاکرات تجاری به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات